Gå till innehåll

Recommended Posts

Postad

Skum rubrik kanske, men häng kvar så kanske ni fattar...

PokerStars Game #4819605710: Tournament #24120735, $25+$2 Holdem No Limit - Level V (75/150) - 2006/05/03 - 08:47:44 (ET)

Table 24120735 1 9-max Seat #1 is the button

Seat 1: tothetourney (2860 in chips)

Seat 2: jag4444 (1980 in chips)

Seat 5: HumptyD (1625 in chips)

Seat 6: ny4ever74 (2250 in chips)

Seat 8: Myssion (4785 in chips)

jag4444: posts small blind 75

HumptyD: posts big blind 150

*** HOLE CARDS ***

Dealt to Myssion [J:h: T:s:]

ny4ever74: folds

Myssion: raises 250 to 400

tothetourney: folds

jag4444: calls 325

HumptyD: folds

*** FLOP *** [K:d: A:h: 7:s:]

jag4444: bets 300

Enkel fold, eller? Jag har ju inte tilräckligt implicita odds eftersom han är kort, och kan knappast vänta mig att vinna utan att träffa Q.

Å andra sidan är jag rätt säker på att slå ut honom om jag träffar.

1) Om jag foldar så har jag 4385 kvar.

2) Om jag synar och missar så har jag 4085 kvar.

3) Om jag synar, träffar och tar ut honom så får jag 6915. Med fyra relativt korta spelare kvar så är det en väldigt fin position.

Så med andra ord, kan det vara rätt (d.v.s. $EV+) att göra fel (d.v.s. syna med cEV-). Det finns ju som bekant situationer i turneringsspel där det är $EV- att göra något som är cEV+. Men när gäller det omvända.

Om du inte redan har gjort det så läs den här innan du svarar:

Choose Life av Gigabet

Är, i detta stadiet av turneringen, skillnaden mellan scenario 1) och 2) så marginell att det är värt att satsa på scenario 3)?

Postad

Du bör dra ned lite på skattningen av 3 för att få ett rättvisande genomsnittliget värde att jämföra med. Även om det inte är särskilt sannolikt så lägger han sig i vissa fall när du träffar och någon enstaka gång har han AQ,KQ och kåkar.

Edit: Sen kan man ju se ännu fler osannolika spöken tex att fi får RR stege eller färg.

Postad

Tycker du glömmer en annan nästan viktigare aspekt här, kan du plocka upp potten på turn om han är svag och checkar till dig. Något som känns rätt troligt, när folk bettar ut sådär i cashgames så sitter dom aldrig med något iaf.

Inte lirat så mycket sngs det senaste åren men jag tror iaf inte att han behöver han någon bättre hand i de flesta fallen där.

För övrigt så har du väl nästan redan bullyposition med mer än dubbla alla de andra där?

Postad

3) Om jag synar, träffar och tar ut honom så får jag 6915. Med fyra relativt korta spelare kvar så är det en väldigt fin position.

Fast med bb på bara t150 så hinner du inte stjäla så mycket innan dom fattar vad du håller på med. Enkel fold enligt mig.

Postad

Det är bra att du tänker en del, men jag kan inte se att en syn skulle kunna vara rätt där om du inte tror dig ha stark möjlighet att ta potten med en powerbluff på turn. Eftersom han donkar från sb är det inte alls omöjligt, även om han har en way mycket starkare HD när han synar från sb än från bb.

Att han synade pre är förresten också lite av en varningssignal, antagligen inte så mycket eftersom han säkert är alldeles för passiv, iom att han då lät bb komma in i potten billigt och inte bekymrade sig så mycket för att spela postflopp ur position.

Rent stackpositionsmässigt känns det inte som du har så mycket att hämta, alternativen är väl i princip att du får en 10bb-stack till vänster, att du blir av med en spelare (extramarkerna ger ju dig ingen möjlighet till nya spel, möjligen lite större löshet), att du får en 20bb-stack till vänster, att du får en 25-bb stack till vänster.

Fast med bb på bara t150 så hinner du inte stjäla så mycket innan dom fattar vad du håller på med. Enkel fold enligt mig.

Det är bubblan i en stt, de har inget val. Han kan säga att han inte kommer kolla på korten och de måste ändå folda en massa.

Postad

Det är bubblan i en stt, de har inget val. Han kan säga att han inte kommer kolla på korten och de måste ändå folda en massa.

Men att säga att han trycker any two sänker hans EV eftersom de andra kan justera sin calling range, eller hur?

Efter att han har tryckt några gånger i rad har han i princip sagt att han ställer en jävla massa. Då är det mycket bättre att ha lyckats stjäla några stora big blinds än att ha lyckats stjäla några små big blinds.

Därför tycker jag att saken hade varit i ett annat läge om bb hade varit t.ex. 400. Dock hade det nog ändå varit en fold, eftersom de andra synar ungefär lika mycket oavsett om det är fem eller fyra kvar, och han ändå har bully-läge.

Postad
Men att säga att han trycker any two sänker hans EV eftersom de andra kan justera sin calling range, eller hur?

Ja, men de kan inte justera sin calling range särskilt mycket för den sakens skull.

Hade bb varit större hade vi inte haft den här diskussionen eftersom handen då varit all-in.

Postad
Tycker du glömmer en annan nästan viktigare aspekt här, kan du plocka upp potten på turn om han är svag och checkar till dig. Något som känns rätt troligt, när folk bettar ut sådär i cashgames så sitter dom aldrig med något iaf.

Fan det där var ju sjukt bra tänkt. " ok jag tar draget som i och för sig är något fel men om jag missar draget och han checkar enligt readen så har jag en EV+situation om jag bettar" Ganska djupt men det verkar vara en bra ide tycker jag. Nu är i och för sig stackarna så små men iprincip.