Gå till innehåll

Vart förvarar ni bankrullen?

Recommended Posts

Efter att dollarna har sjunkit rätt så kraftigt den senaste tiden börjar jag bli lite fundersam på vart jag ska göra av min bankrulle. Som läget är idag har jag alltihop på Neteller men detta känns ju inte speciellt roligt när dollarn bara går ner mer och mer.

Hur gör ni andra med detta problem? Tar ni ut en viss del och har en del inne på pokerkonton? Hur mycket har kvar isf? Är ju inte så rpligt att föra pengarna fram och tillbaka heller eftersom det blir växlingsavgifter.

Skulle det vara ett bra läge att ta ut en del pengarna nu eller är det någon händelse som beräknas stabilisera eller göra så att dollarn stiger?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

otroligt..

varians i poker är inget problem (utom för vissa idioter)

men varians i valutahandel har folk ingen som helst förståelse för

Känns som ett tämligen irrelevant svar på OPns fråga. Han påstod sig aldrig sakna förståelse för att valutan svänger. Han uttrycker väl indirekt en vilja att ha så små svängningar som möjligt valutamässigt och letade efter råd om hur han kan sköta det, från de som har nåt form av system vad gäller frågan.

Ha det! ;)

Länk till kommentar

Jag har investerat tungt i naziguld.

från de som har nåt form av system vad gäller frågan.

Let's ask the crazy people. :)

Seriöst, beror ju på hur ofta man behöver komma åt pengarna (det är tråkigt att växla) och vad en krasch indikerar. I en stor del av de fall där dollarn går i botten de närmaste deciennerna beror det ju antagligen på världskrig eller jättekatastrof och då är man antagligen inte så väldans intresserad av sin rulles hälsa.

Länk till kommentar

Har man så mycket dollars att man behöver bry sig om dollarkursen drar man också in så mycket på en dag att en förändring i kursen inte spelar nån roll...

Nu tog du väl i ändå. Vi säger att du har 4k dollar. Dollarn går ned med 50 öre på låt säga 2 dagar. -2k SEK i rullen.

Länk till kommentar

Om man inte tillhör de pokeryuppisar som 'inte behöver bry sig', eller tycker att mindre händelser än världskrig kan tänkas relevanta för taktiken, då kan man tänka ungefär så här:

På sajterna man aktivt lirar på har man så mycket som man tror sig behöva för inköp den närmaste tiden.

På t.ex neteller har man lite mer, för att fylla på efter (otänkbara) förluster, eller för att snabbt/smidigt starta upp nå'n ny sajt, t.ex för att plocka en bonus. De flesta (jag) har nog dollar där.

Spelar du på euro-siter också är det nog ganska sund riskspridning att ha kvar en del av rullen där. Man kan ju kombinera med t.ex. Moneybooker i euro. Gillar du att ha både hängslen och livrem, ta lite £ också nu när du är igång... Riksdaler på SvenskaSpel kanske?

Så värst mycket mer än så behövs väl inte på nätet?

Folk har här på forumet snackat om dollar/euro-konton på vanliga banken, kanske mest för att slippa växlingsavgifter. Hör efter på 'din' bank vad de har att erbjuda. Har de bara kassa bud, gå till nästa bank... Känns det bättre att ha degen 'hemma' än skvalpandes på internet, då kan det vara värt besväret.

Med ett upplägg i den stilen är du inte helt utlämnad åt eventuella valutakast. Se'n är ju frågan om man orkar sätta upp alla konton... Man behöver dock bara göra det en gång.

Det här funkar för mig, men som man säger "whatever floats your boat"...

Länk till kommentar

Är det någon som vet om det finns möjlighet att ha dollar/euro konto hos någon av de stora svenska bankerna? vad kostar ett sådant konto isf?

Tror de flesta bakner har den möjligheten, priserna varierar och vissa har ett år gratis. Kolla bara med din bankoch se vad de erbjuder.

Edit.

Har köpt 50öres tuggummin för min rulle inte najs o ge bort cirka 1400 tuggummin i en pott.

Länk till kommentar

Som med vilka investeringar som helst är det viktigt med riskspriding. För att förhindra valutasvängningar kan du tex fördela en del av BR på sajter med olika valuta, tex pund, Eur och dollar. Dessutom sprider du risken ifall en sajt går i konken eller stänger ner ditt konto av ngn annan anledning i fall du har din BR på flera sajter. En del av BR skulle jag ha på min vanliga bank och en del på tex Neteller.

//Matte

Länk till kommentar

Är det ingen som tänker på det här med ränta? Jag tycker nästan att största anledningen till att inte ha en massa pengar i dollars/euros på nätpokersajter och neteller är att man inte får någon ränta på dem. Jag satte först in större delen av min bankrulle på ett sparkonto. Sen fick jag för mig att köpa fonder istället. Eftersom det är spelpengar så känns det som variansen i fonder inte är så farlig och jag köpte därför högriskfonder för en ganska stor del av bankrullen. Jag har kanske 15 inköp tillgängligt för spel, något inköp till på sparkonto och resten av rullen i fonder.

Nu spelar jag iofs nästan uteslutande live så jag har inte problemet med att man sprider ut pengarna över ett gäng olika sajter.

Länk till kommentar

Precis som föregående talare föredrar jag att investera delar av rullen på andra håll än pokern, exempelvis i fonder eller aktier. Cashar ut varje månad så jag har åtta till tio inköp kvar på sajten, resten på banken där de förräntas.

Länk till kommentar

Har man så mycket dollars att man behöver bry sig om dollarkursen drar man också in så mycket på en dag att en förändring i kursen inte spelar nån roll...

Nu tog du väl i ändå. Vi säger att du har 4k dollar. Dollarn går ned med 50 öre på låt säga 2 dagar. -2k SEK i rullen.

Och hur ofta dippar dollarn så mycket, utan att senare stiga igen? Valutor går upp och ner. Detta är ju inte ett fenomen som enbart drabbar pokerspelare. Tänk på alla "stackare" som har sina livsbesparingar på banken i dollar.

Som någon mycket klokt påpekade tidigare så bryr man sig inte om de långsiktiga svängningarna eftersom de inte blir så stora.

Länk till kommentar

• 3 weeks later...
  • 3 weeks later...

problem uppstår ju då man bettar på expekt i $

dollarn ser inte stark ut nu :(

Skulle vara fint om det fanns något bra sätt att trygga sig mot ett eventullt dollar ras ned mot 6kr.

Jag har själv letat men inte hittat något vettig, funderade på om det fanns någon slags termin man kunde sälja.

Länk till kommentar

Skulle vara fint om det fanns något bra sätt att trygga sig mot ett eventullt dollar ras ned mot 6kr.

Jag har själv letat men inte hittat något vettig, funderade på om det fanns någon slags termin man kunde sälja.

hmm, har för mig att man bettar i kr..

EDIT: Yep, det gör man!

Länk till kommentar

hmm, har för mig att man bettar i kr..

EDIT: Yep, det gör man!

stämmer, man fick nog välja valuta när man skapa konto dock

Länk till kommentar

visst är det så att man får välja valuta och vissa vill betta i $ som jag, så då blir det svårt att skicka stålar fram och tillbaka :lol: men tanken är superb om man nu litar på expekt om man har stor rulle. vet inte hur mycket pengar man vågar förvara på ett och samma ställe.

Länk till kommentar