Gå till innehåll

Recommended Posts

Postad

Denna hand utspelade sig i början av en 100+10 5-manna SnG på Svenska Spel.

volcanic sitter på plats 1 med 780.00

lagunn52 sitter på plats 2 med 1050.00

Tjokka sitter på plats 3 med 1120.00

HERO sitter på plats 4 med 1000.00

monimaker1 sitter på plats 5 med 1020.00

Tjokka satsar s mörken 20.00

lagunn52 satsar l mörken 10.00

lagunn52: --, --

Tjokka: --, --

HERO: 10d, Ah

monimaker1: --, --

volcanic: --, --

Pre-flop:

HERO: Höj 40.00 <- gillar inte att höja för mycket UTG utan monster.

monimaker1: Lägger mig

volcanic: Lägger mig

lagunn52: Syna 40.00

Tjokka: Syna 40.00

Flop (Board: 7h, Jh, 9s):

lagunn52: Passa

Tjokka: Satsa 20.00 <- vad är detta för mesigt mini-bet?

HERO: Höj 100.00 <- Här höjjer jag för att straffa hans minibet och sno potten.

lagunn52: Lägger mig

Tjokka: Höj 200.00 <- Ok? Först minibet och sen miniraise? Vad fan har han?

HERO: Lägger mig <- Hur som helst är jag nästan garanterat slagen.

Så vad anser ni? Vad har man om man betar sådär muppigt?

Postad
stege eller set

sen skulle jag inte sätta han som en fisk.

Exakt. Det är Hero som är fisken i sällskapet :)

För det andra: -Lär dig skriva ordentliga rubriker!

Postad

Jag må eller må inte vara en fisk. Men ditt påstående är ju helt meningslöst eftersom du inte beskriver vilket eller vilka av mina beslut i denna handen som är felaktiga(fiskaktiga), så det enda ditt påstående bidrar till är att öka din egen självbelåtenhet. Om du inte är försiktig så kontaktar snart vattenfall (eller annat energibolag) dina föräldrar och köper dig, självbelåtenhet är nämnligen en stor energikälla!

Angående rubriken så håller jag med, den blev nog lite väl haffsig och skall ändra den nu.

Postad

Jag må eller må inte vara en fisk. Men ditt påstående är ju helt meningslöst eftersom du inte beskriver vilket eller vilka av mina beslut i denna handen som är felaktiga(fiskaktiga), så det enda ditt påstående bidrar till är att öka din egen självbelåtenhet. Om du inte är försiktig så kontaktar snart vattenfall (eller annat energibolag) dina föräldrar och köper dig, självbelåtenhet är nämnligen en stor energikälla!

Angående rubriken så håller jag med, den blev nog lite väl haffsig och skall ändra den nu.

Han syftar antagligen på att du:

1) Minihöjer preflop

2) Höjer halvpot på flop

3) Lägger dig mot hans mini-reraise

Postad

Tyckte först att din kritik var felaktig, men..

1) Det är bättre att höja t.ex 5BB (10% av stacken) från halvdålig position med halvbra kort?

2) Du tycker man ska höja mer? Typ 75%-100% pott? Är det inte lite väl riskabelt såhär i början matchen? Speciellt eftersom minibet antingen betyder tomte eller stål, eller har jag fel? Jag menar har han stålet har jag ju förlorat 240 istället för 140. Skulle han dessutom syna och jag träffar nåt av mina outs så finns ju risken att jag fortfarande ligger under eller att det blir splitläge och med all deg som sedan skulle ligga i potten skulle det ju finnas stor risk för att resten av markerna åker in.

3) Tänkte till lite och räknade lite och såg att jag ju faktiskt har pottodds att syna hans höjning med mina 10 outs, dock kan jag ju som jag nämnde i föregående stycke ligga under trots att jag träffar någon av mina outs.

Postad

För det första hade jag inte höjt hans floppbet. Ta en titt på brädan igen...

För det andra förstår jag inte hur du ens kan fundera på att du har 10 outs. Du vill inte träffa något annat än en 9:a på turn. Även om ett A kan vara bra är det ingenting att ta med i beräkningen.

Liten 3:a - Kör du konsekvent på bra kort - stort bet / dåliga kort - litet bet?

Postad
För det första hade jag inte höjt hans floppbet. Ta en titt på brädan igen...

För det andra förstår jag inte hur du ens kan fundera på att du har 10 outs. Du vill inte träffa något annat än en 9:a på turn. Även om ett A kan vara bra är det ingenting att ta med i beräkningen.

Liten 3:a - Kör du konsekvent på bra kort - stort bet / dåliga kort - litet bet?

Höjningen = fel. Point taken.

Det var ju det jag snackade om med outsen, 6 av outsen är förmodligen döda, så varför ska jag överhuvudtaget fundera på att göra något annat än folda hans miniraise?

3:an: absolut inte, men jag höjjer hellre rejält med 78s än ess eller kung offsuit med kass/halvkass kicker. Gillar inte dåliga kickers, blir så dyrt och man vågar aldrig göra potterna så stora när man bara träffat TP.

Postad
1) Det är bättre att höja t.ex 5BB (10% av stacken) från halvdålig position med halvbra kort?

Um, nej det är imo ännu sämre. (inte för att minihöja var sååå himla dåligt)

2) Du tycker man ska höja mer? Typ 75%-100% pott? Är det inte lite väl riskabelt såhär i början matchen? Speciellt eftersom minibet antingen betyder tomte eller stål, eller har jag fel? Jag menar har han stålet har jag ju förlorat 240 istället för 140. Skulle han dessutom syna och jag träffar nåt av mina outs så finns ju risken att jag fortfarande ligger under eller att det blir splitläge och med all deg som sedan skulle ligga i potten skulle det ju finnas stor risk för att resten av markerna åker in.

Ska du höja så får du väl höja så mycket som du tror räcker för att få de andra att lägga sig. Samt ge dig själv någon sorts info de gånger du får en syn/raise emot dig. Att höja med t80 där tycker jag endast triggar upp potten i onödan och Tjokka kmr antagligen syna med 100% av de händer han minibetade med (oberoende på om han sitter med monster i just denna hand).

3) Tänkte till lite och räknade lite och såg att jag ju faktiskt har pottodds att syna hans höjning med mina 10 outs, dock kan jag ju som jag nämnde i föregående stycke ligga under trots att jag träffar någon av mina outs.

Det handlar inte så mycket om hur många outs (potodds) du har, även om du sitter på relativt säkra outs: (4 för stegen, bakdörrsdrag för nötfärgen & alla ess/tior som i princip dödar all action). Då du tycker att spelet känns muppigt, och liknar monster eller skräp, så gör du dig själv väldigt sårbar när du här släpper ditt höga ess, dina finfina odds och din ursköna position.