Hjort Postad 19 Juni , 2004 Rapport Postad 19 Juni , 2004 Du är gud... Vet inte riktigt om jag hoppas att du är sarkastisk eller inte är sarkastisk här... Enda poängen var att rätta till den lilla implikationen som fanns i din post om att en serie vinnande sessioner skulle öka sannolikheten för en förlorande. Det är ju ett inte direkt ovanligt statistiskt misstag. Matematisk stringens über alles! Citera
Hjort Postad 19 Juni , 2004 Rapport Postad 19 Juni , 2004 Sannolikheten minskar att du får ytterligare vinnande, jämför gärna med jämvikt inom kemin. Har du läst statistik på högskola/universitet? Ja jag har läst statistik på högskola/universitet(5p + 5p vetenskaplig metod) däremot noll kemi så den liknelsen flög över mitt huvud. Men jag förstår inte riktigt vad du menar här, att en serie skulle minnas sina tidigare resultat kan ju i vart fall inte varit vad du menade, så förklara gärna utförligare. Det enda jag kan komma på spontant är att man får en felaktig sannolikhet av att titta på den tidigare serien resultat och att den sedan korrigerar mot det "sanna" värdet ju fler resultat man får, men det var väl inte det du menade? Citera
Hjort Postad 19 Juni , 2004 Rapport Postad 19 Juni , 2004 Jo det är det jag menade. Om man vet i förväg att man i längden har 0.67 i snitt och man just nu ligger på 0.75 så är det mer troligt att det går ner och inte stannar kvar där uppe. Ju fler sessioner ju mer troligt blir det att snittet sjunker till det "rätta" värdet. Ok, jag gjorde det enorma antagandet att man redan visste sitt sanna värde och att relevanta förutsättningar var konstanta samt att det enda man räknade med var ens rätta värde. Men det du säger innebär ju inte att sannolikheten för att man ska vinna sjunker under 0.67 för nästa session efter en serie på tio vinnande sessioner. Att sannolikheten är 0.67 för att en given session ska vara vinnande räcker ju utmärkt i sig för att serien ska korrigera ned mot sitt förväntade resultat. Eller missförstår jag något nu? Det finns ju ingen som håller koll på den tur man haft tidigare och ser till att balansera så att man vinner exakt 670/1000 sessioner det enda är ju att sannolikheten gör att proportionerna blir ungefär som för 670/1000. Citera
greywolf Postad 19 Juni , 2004 Rapport Postad 19 Juni , 2004 Sannolikheten minskar att du får ytterligare vinnande, jämför gärna med jämvikt inom kemin. Har du läst statistik på högskola/universitet? jag tolkar det som att om har vunnit flera sessioner i rad så minskar sannolikhethen att man får ytterligare vinnande och att man gärna ska jämföra det med jämvikt inom kemin.det är helt fel och Johan har förklarat det tydligt och bra i tidigare post. Citera
Hjort Postad 19 Juni , 2004 Rapport Postad 19 Juni , 2004 Det blir nog bra... *yawn* Jag är ärligt intresserad, har jag missförståt något så vill jag väldigt gärna veta det. Så jag skulle vara tacksam om du kunde förklara om/vad jag missförstått. Citera
Recommended Posts