Gå till innehåll

Recommended Posts

Postad

Jag har tyvärr inga reads att tala om. Knappen har dock torskat ca 12BB på kort tid.

Party Poker 2/4 Hold'em (6 handed) Hand History Converter Tool from FlopTurnRiver.com (Format: FlopTurnRiver)

Preflop: Hero is MP with Aspade.gif, Kheart.gif.

UTG calls, Hero raises, CO calls $1.38 (All-In), Button 3-bets, 1 fold, BB calls, UTG calls, Hero caps, Button calls, BB calls, UTG calls.

Inga konstigheter preflop.

Flop: (17.19 SB) Qspade.gif, 9heart.gif, Qheart.gif(5 players, 1 all-in)

BB checks, UTG bets, Hero raises, Button 3-bets, BB folds, UTG folds, Hero calls.

UTG vaknar helt plötsligt till. Raise här självklar? Knappens trebett är otrevlig men potten ger mig jätteodds och undantaget AA och KK tror jag att knappen hade varit mindre aggressiv med de händer som krossar min (noterbart är också att jag har tillräckligt bra pottodds mot KK).

Turn: (12.09 BB) 7heart.gif(3 players, 1 all-in)

Hero checks, Button bets, Hero calls.

Plockar upp ett färgdrag, tror inte att jag har en chans i helvetet att skrämma bort knappen och sannolikt inte bästa hand - väljer check-call.

River: (14.09 BB) 7club.gif(3 players, 1 all-in)

Hero checks, Button bets, Hero calls.

Final Pot: 16.09 BB

Miss. Jag är nyfiken och synar. Bara för att. Och han skulle ju kunna ha 66 eller AK.

Fram med sågen.

...

Bonushand (inte samma bord som ovan). What? Huh? Jag fattar ingenting.

Fold till SB som höjer, jag trebettar med A9o, SB cappar. Floppen kommer 568r. SB checkar. Jag blir konfunderad men bettar i alla fall. SB kastar sina kort...

Postad

Jag tycker att du spelar handen mycket bra.

Cappen pf maskerar handen bra, dvs de får fortsätta gissa om du har (99)TT-AA eller AK-10.

Tvåbeten på floppen lär ju skrämma bort de flesta tomtesyner som kan dra ut dig.

Självklart måste du syna ner när flushdraget uppenbarar sig på turn.

Synar man inte ner rivern ska man nog sluta spela fixed.

Postad
Jag tycker att du spelar handen mycket bra.

Cappen pf maskerar handen bra, dvs de får fortsätta gissa om du har (99)TT-AA eller AK-10.

Tvåbeten på floppen lär ju skrämma bort de flesta tomtesyner som kan dra ut dig.

Självklart måste du syna ner när flushdraget uppenbarar sig på turn.

Synar man inte ner rivern ska man nog sluta spela fixed.

På vilket sätt maskerar cappen pf handen? Vilka händer cappar Du med preflop i kass position som inte är inom det väldigt begränsade intervallet som du just räknade upp. På vilket sätt gör en call av trebetten handen mindre maskerad?

Är Fi. inte överaggro så har jag, på högre nivåer, slutat cappa händer där jag inte sitter i position, just på grund av att det avslöjar styrkan på handen något enormt. För mer utförligt resonemang av detta, sök fram en post av Hjort där han utvecklar resonemanget.

Handen i fråga. Du hamnar "mellan 2 stolar" då UTG bettar och du har knappen bakom dig som trebettat preflop. Du har ingen aning om vart du står eftersom det var du som cappade och har då dålig koll på knappens reella styrka. Trebettar han för färgdraget? Har han träffat set? AA och KK är mindre troliga då du sitter på dem, men även JJ och TT ligger du långt efter, då floppen är väldigt bra just för en sån hand.

Är det många lösa Fi. hade jag kunnat cappa preflop enbart för att straffa folk med dåliga händer som ser för många floppar, då jag vet att jag ofta leder i dessa lägen och får bra betalt pga den lösa bordsstämningen. Du har dock inga reads alls på endera spelare, vilket alltid försvårar situationen. Därför hade jag valt att syna knappens raise preflop, syna floppen för att se hur knappen agerar bakom dig sen. Efter detta hade jag spelat handen precis som du gör. Foldar aldrig river där utan read. Den bb:n är värd betydligt mer i information än den kostar för mig.

Passiv linje? Möjligt. Tror dock den är markant vinnande i en situation som denna, givet förutsättningarna.

Postad
Är Fi. inte överaggro så har jag, på högre nivåer, slutat cappa händer där jag inte sitter i position, just på grund av att det avslöjar styrkan på handen något enormt. För mer utförligt resonemang av detta, sök fram en post av Hjort där han utvecklar resonemanget.

Fast det resonemanget gällde väl bara i HU-potter? Här vill jag ju straffa UTG som sannolikt hänger på med en högst medioker hand.

Postad

Fast det resonemanget gällde väl bara i HU-potter? Här vill jag ju straffa UTG som sannolikt hänger på med en högst medioker hand.

Det gäller kanske främst i HU potter men kan även vara vettigt i flervägspotter givet att man inte ger upp för mycket värde. Och ärligt talat så är det långt ifrån säkert att man får sådär överdrivet mycket värde genom att cappa här.

Ett exempel mot rätt generösa distributioner hos BB och UTG (ignorerar CO då han är all-in).

equity (%) win (%) tie (%)

Hand 1: 26.1915 % 23.01% 03.18% { AKo }

Hand 2: 32.0814 % 29.63% 02.45% { 88+, ATs+, KQs, AQo+ }

Hand 3: 19.1628 % 18.27% 00.89% { 44+, A2s+, K2s+, Q9s+, J9s+, T9s, 98s, 87s, 76s, A2o+, KTo+, QTo+, JTo }

Hand 4: 22.5642 % 21.50% 01.06% { 44+, A2s+, K2s+, Q9s+, J9s+, T9s, ATo+, KQo, QJo }

Själv skulle jag nog ha cappat med AKs men med AKo tycker jag gott att man kan avstå.

/Bjorn

Postad

Det gäller kanske främst i HU potter men kan även vara vettigt i flervägspotter givet att man inte ger upp för mycket värde. Och ärligt talat så är det långt ifrån säkert att man får sådär överdrivet mycket värde genom att cappa här.

Själv skulle jag nog ha cappat med AKs men med AKo tycker jag gott att man kan avstå.

/Bjorn

Precis.