Gå till innehåll

Recommended Posts

Postad

Har en fråga som jag har funderat på ett tag.. (jag är relativt ny inom spelet så frågan kanske låter dum för vissa)

Jag har läst (tror de va i pokerhandboken) att 88 fungerar bättre i en flervägspott.. varför egentligen? är de för att den är så pass oberäknelig och att de finns en liten chans (12%) att få in trissen? för om du inte prickar trissen på floppen så är handen rätt värdelös.. och de är ju bara 12% chans att pricka de. jag spelar så att jag brukar försöka få den handen till en tvåvägspott för att jag har ett par redan och därmed överläge om inte spelaren sitter med tex QQ.

och även hovard lederers pre flop strategi tycker att du ska call to re-raise med den handen i sen position.

det handlar säkert hur mkt spelaren har raisat med..

har formulerat mig luddigt och vet inte hur jag ska skriva riktigt, men om nån fattar ungefär hur jag menar och har svar så skriv.. tack.

* RP - QoS *

Postad
Har en fråga som jag har funderat på ett tag.. (jag är relativt ny inom spelet så frågan kanske låter dum för vissa)

Jag har läst (tror de va i pokerhandboken) att 88 fungerar bättre i en flervägspott.. varför egentligen? är de för att den är så pass oberäknelig och att de finns en liten chans (12%) att få in trissen? för om du inte prickar trissen på floppen så är handen rätt värdelös.. och de är ju bara 12% chans att pricka de.

Det är både för att det är så liten chans att få in trissen och för att paret är ganska kasst om du inte fått in den.

Enkelt sagt: Det är lättare att få betalt för de få gånger du prickar trissen ju fler spelare som är inblandade.

//Hickmott

Postad

Det är både för att det är så liten chans att få in trissen och för att paret är ganska kasst om du inte fått in den.

Enkelt sagt: Det är lättare att få betalt för de få gånger du prickar trissen ju fler spelare som är inblandade.

//Hickmott

...varför man vill spela små par mot antingen exakt en eller exakt jävligt många motståndare.

Postad

okej.. så antingen ska man försöka få med så många spelare som möjligt för att det betalar sig bäst då om man får in trissen.. eller bara köra mot en enda. för att då har man par redan och det är ganska liten chans att han också sitter på par som är högre, eller?

Postad

Det är väldigt stor skillnad från SH till FT.

I shorthanded raisar jag nog 70-80% pre-flop med 88.

Ofta i tidig possition också.

Det jobbiga är ju om man får 2 syn.

Med 1 syn är ju flop bettet i stort sätt obligatoriskt.

Får man 3 eller fler syn får man ju lätt +ev för handen.

Mycket har ju att göra med hur man har spelat innan.

Table image känns ju viktigare än vilka händer man raisar

pre-flop med.

Postad

88 är en typiskt limphand tycker jag. Dock kanske inte från tidig position där den är ett gränsfall då jag möjligtvis foldar på ett aggressivt bord. Först in i sen position är det bara att raisa. Även möjligt att reraisa med handen om någon raisat tidigare. (inte mot nån från tidig position)

Alltid svårt att ge tips när allt beror på vilka som sitter vid bordet. Som igår, jag får 44 i mitten position. Det skulle jag foldat 9 gånger av 10, men denna gång var potten raisad av en jag vet inte släpper högt pp utan kommer gå all in. och när han bara raisade 12$ och våra stackar var båda över 400$ tyckte jag att det var värt att gå med. Sen att han lyckas vinna över mitt set genom att träffa sin kung på rivern så jag torskar en 800$ pott är en annan femma. :)

Kort sagt, du behöver ha odds till att dra till ett set. Om vi båda skulle haft 70$ i föregående exempel är det bara att folda för att dina implicita odds är inte tillräckliga.

Postad
jag spelar så att jag brukar försöka få den handen till en tvåvägspott för att jag har ett par redan och därmed överläge om inte spelaren sitter med tex QQ.

Gäller detta även om fi har position på dig? För även om du har 54% chans att vinna en all-in preflop mot t.ex AK, AJ eller liknande hand så är du nog inte favorit när floppen väl har ramlat. Det räcker med ett kort över 10 och en bet för att du ska bli tvungen att lägga dig (förutsatt att du missat trissen).

Antingen vinner du en liten pott eller får lägga dig i en tvåvägspott, träffar du set så vinner du säkert också bara en liten pott om du inte skulle ha tur och fi träffar tvåpar eller nåt liknande.

Därför skulle jag hellre limpa och vinna en stor pott när trissen går in eller lägga mig om jag missar.