Gå till innehåll

Diskussion om hundar


Jennez

Recommended Posts

Jag har en rottweiler på 50 pannor som vaktar vår klubb. Han är aldrig mer än 50 meter från lokalen och jag har hela tiden förbindelse med min sambo som kan släppa lös besten. 50 meter gör han på typ fyra sekunder och han är en grym vakthund.

 

På meritlistan har han två lyckade ingripanden (ej vid pokerevents) där han jagade upp en kille på ett tak och en annan gång skrämde han bort två fyllon som ville tafsa på min sambo.

 

Vid bägge tillfällena var det befogade utfall från jycken.

 

800 kg tryck i käkarna. Nästan så man hoppas att det kommer en snorunge med en sprayflaska som vill sno prispengarna. :D

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag har en rottweiler på 50 pannor som vaktar vår klubb. Han är aldrig mer än 50 meter från lokalen och jag har hela tiden förbindelse med min sambo som kan släppa lös besten. 50 meter gör han på typ fyra sekunder och han är en grym vakthund.

 

På meritlistan har han två lyckade ingripanden (ej vid pokerevents) där han jagade upp en kille på ett tak och en annan gång skrämde han bort två fyllon som ville tafsa på min sambo.

 

Vid bägge tillfällena var det befogade utfall från jycken.

 

800 kg tryck i käkarna. Nästan så man hoppas att det kommer en snorunge med en sprayflaska som vill sno prispengarna. :D

 

Shit!

Jag skiter t.o.m på mig för en sketen liten tax :oops:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ja tanken har slagit mig att jag ska låna med mig min mors Dobberman som är vakttränad. Denna dam på 7år är inte att leka med...

 

En otroligt snäll och kelig hund så länge man inte säger rätt kommando till henne eller om någon skulle få för sig att göra någon familjemedlem illa.

 

Vi har också en Rottweiler i familjen, hon är bara valp ännu, men när hon har vuxit till sig och fått utbildning så kan hon säkert få vara med på ett hörn också...

 

Fint med både en Dobbis och en Rottis vid dörren till lokalen :)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag vill bara förtydliga att jag anser det helt förkastligt att använda en hund som vapen. Jag menar också på att s.k kamphundar borde förbjudas eftersom deras beteende inte är generellt normalt för släktet canis. Dessutom hamnar de allt som oftast i händerna på fel sorts ägare. Att vara stolt över att man har sveriges farligaste hund är helt ofattbart.

 

En hund skall i första hand vara en familjemedlem och en vän. Det finns en instinkt i alla hundar att skydda flocken/sin ägare. Men att träna en hund till att vara agressiv är fel. Det är en sak om hunden uppträder aggressivt i en reell, hotfull situation men om den gör oprovocerade utfall bör hunden avlivas.

 

Mitt första inlägg ang vår rottweiler skrev jag med glimten i ögat utan att för den skull fara med osanning, jag menade bara att om vi behöver honom så finns han. Jag skulle aldrig drömma om att sätta honom i en situation jag inte tror att han skulle kunna hantera.

 

Detta var väldigt OT men jag vill inte betraktas som en hetsare för användning av djur i fel syfte.

 

Tack för ordet! :D

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag väljer vilka jag umgås med och det fungerar utmärkt, behöver varken kamphundar/vapen eller andra tillhyggen.

Uppstår det bråk så lovar jag er att det 99.9 % av gångerna går att lösa verbalt. Machostilen slutar alltid med bråk :twisted:

 

Jag håller med dig till 100% Majk! Skulle någon komma ner till klubben och hota med att börja skjuta så skulle de troligen få kassan rakt i näven. Ett liv är värt mer än några tusenlappar. Däremot kan situationer uppstå och undvikas genom att man visar att man bryr sig om sin säkerhet. Med det menar jag inte att man ska gå runt och vara beväpnad bara för att visa folk att de inte ska ge sig på en. Jag menar snarare att det inte är fel att sätta upp skyltar om att man har tjuvlarm på villan.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 5 months later...
Hoppas att pluton svea-omslaget var ett skämt :shock:
Hade tyvärr inga andra bilder

Är det inte helt uppenbart att snubben är nasse?

 

Killen snackar om sin farliga kamphund, han har en bild av den tyska krigsmakten och sprider omslag till sk. nationalistisk musik... Shit..

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nu är detta en väldigt gammal diskussion iofs men jag väljer att svara ändå...

 

Jag och min sambo valde rasen Rotweiler endast tack vare dess förutsättningar som brukshund. Vaktinstinkten är stark i denna ras men den har ursprungligen använts som brukshund inom kreatursindustrin. Rasen kan härledas ända tillbaka till Romarna då Rotweiler användes i legionerna i syfte att bryta upp fiendens kavalleriformationer (alltså inte som något offensivt vapen).

 

Vår Rotweiler, Timon, tränas just nu till räddningshund dvs att han ska kunna rädda människor ur rasmassor, söka upp barn, vuxna och äldre i skogen etc. Detta har ingenting med hans vaktinstinkter att göra. Alla hundar har instinkten att skydda sin flock, att sen större hundar har mer reell förmåga att i praktiken göra verklighet av sina hot är en annan sak. En tax skäller och markerar revir runt sin flock lika ofta som en större hund gör men av naturliga skäl inger inte taxen lika mycket respekt som en större hund.

 

Vår hund väger ca 50 kg. Varför valde vi en så stor hund? Jo, därför att en mindre hund inte hade kunnat utföra samma uppgifter som vår hund nu gör. En tax eller en chihuahua kan inte låta en åttaåring lägga armarna om dess hals i syfte att bli förflyttat till säkrare mark.

 

Detta är min anledning/anledningar till att skaffa en stor hund. Många bruksområden samt vänskap och kärlek och ett gemensamt intresse för mig och min sambo.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Är det värt att ha potentiella dödsmaskiner som husdjur när det kostar samhället ett par människoliv om året? Tyvärr oftast barns liv. Jag tycker defenitivt inte det. I England har man förbjudit en hel del raser som tagit livet av barn, Sverige borde följa detta exempel. Tyvärr är inte alla ägare lika förnuftiga som du verkar vara Jennez. Och i det här fallet tycker jag defenitivt att det ska gå ut över alla.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Är det värt att ha potentiella dödsmaskiner som husdjur när det kostar samhället ett par människoliv om året? Tyvärr oftast barns liv. Jag tycker defenitivt inte det. I England har man förbjudit en hel del raser som tagit livet av barn, Sverige borde följa detta exempel. Tyvärr är inte alla ägare lika förnuftiga som du verkar vara Jennez. Och i det här fallet tycker jag defenitivt att det ska gå ut över alla.

 

Haller med om att vissa raser borde forbjudas, jag tanker da pa s.k kamphundar. Ett totalforbud for storre hundar i allmanhet ar jag emot. De behovs som brukshundar, polishundar, narkotikahundar, mogelhundar etc. Daremot skulle ett "korkort" for hundagare vara en valdigt bra ide.

 

Japp, vi ar OT men ngn moderator kanske kan dela av traden och skicka den till "Off Topic"?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Är det värt att ha potentiella dödsmaskiner som husdjur när det kostar samhället ett par människoliv om året?

 

Pratar du om kamphundar eller om dobbissar/rottisar nu?

 

Så vad är det att diskutera på detta forum om?

 

Har du tittat i Off-topic-sektionen?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

utan att ha läst längre än till giff's paste av bilden på pitbullen.(inget ont till dig nu utan bara rent generellt)

Jag verkligen avskyr när folk målar fram pitbull's som livsfarliga hundar, den bilden verkligen skriker "titta vilken farlig hund" som om inte media gör tillräkligt för att skita ner ryktet för en hel hundras.

Pitbulls är extremt bra hundar, men som alla andra hundar så kan dom självklart bli livsfarliga i fel händer, och tyvärr så har ju pitbull "status" bland korkade kids som enbart köper en pitbull for show och igentligen inte ens borde ha en chiwawua(stavning?=))

 

jag har en pitbull och snällare och ofarligare hund finns inte.

 

 

Edit:

 

"Är det värt att ha potentiella dödsmaskiner som husdjur när det kostar samhället ett par människoliv om året?"

 

Det är ägaren som gör hunden, tänk på det.

 

 

edit2: titta på http://gprime.net/flash.php/thepitbullproblem** det kanske tar bort lite fördommar ändå

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag vill bara förtydliga att jag anser det helt förkastligt att använda en hund som vapen. Jag menar också på att s.k kamphundar borde förbjudas eftersom deras beteende inte är generellt normalt för släktet canis. Dessutom hamnar de allt som oftast i händerna på fel sorts ägare. Att vara stolt över att man har sveriges farligaste hund är helt ofattbart.

 

En hund skall i första hand vara en familjemedlem och en vän. Det finns en instinkt i alla hundar att skydda flocken/sin ägare. Men att träna en hund till att vara agressiv är fel. Det är en sak om hunden uppträder aggressivt i en reell, hotfull situation men om den gör oprovocerade utfall bör hunden avlivas.

 

Mitt första inlägg ang vår rottweiler skrev jag med glimten i ögat utan att för den skull fara med osanning, jag menade bara att om vi behöver honom så finns han. Jag skulle aldrig drömma om att sätta honom i en situation jag inte tror att han skulle kunna hantera.

 

Detta var väldigt OT men jag vill inte betraktas som en hetsare för användning av djur i fel syfte.

 

Tack för ordet! :D

vackra och sanna ord

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Som jag ser det är det här inte något unikt problem för ägare av sk kamphundar. Tyvärr så använder människan sig av hunden i en rad olika syften som är destruktiva och utsätter djuren för tortyr och fruktansvärd stress. Man kan dra paralleller till kapplöpningsindustrin och annat. I samtliga fall ses hunden mer eller mindre som en förbrukningsvara som kan kasseras när den inte längre uppfyller kraven. Jag har även sett exempel inom bruksvärlden på bl a sönderstressade och aggressiva schäfrar som inte klarar kraven som matte eller husse satt. Hunden byts snart ut mot en ny och man klagar på att hunden var "vek" och att det var nåt fel på hunden. Att samma förare gång på gång skaffar sig nya hundar och att det kanske är något fel på förarens träningsmetoder är det inte många som talar högt om, för visst har det ju tidigare gått att skaffa sig en "vass" hund!

 

Summan av allt är helt enkelt att vem som helst har möjlighet att skaffa sig en hund och arbeta fram ett totalt sönderstressat och opålitligt djur. Tyvärr vet jag inte hur man ska lösa detta annat än att utbilda och upplysa om djurskydd och djurhållning. Hur skulle det här med hundkörtkort fungera rent praktiskt liksom?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa nytt...