Gå till innehåll

Recommended Posts

Postad

Att spela ett par pocket 5or? eller vi säger 3or-8or,

Är så seg i huvudet efter en dags arbete att jag inte orkar räkna på det själv just nu... så man är lite lat och frågar er...

* Ändrar rubriken till en beskrivande fråga - JH*

Postad

I vilket läge?

Turnering eller cashgame?

Fixed limit, pot limit eller no limit?

Från vilken position?

Är bordet löst? Tight? Passivt? Aggressivt?

Utan mer info är det svårt att ge svar, men om du spelar små PP's enbart för att träffa set så träffar du set 1 gång av 8.5 på floppen.

Postad
sry är som sagt trött nu... men FL först och främst i ett hyffsat löst parti där ungefär 60% av spelarna ser floppen....

Hur aggressivt är det? - Ju större sannolikheten är att få betala två bet innan floppen är ju mindre benägen bör du vara att spela småparen. Skulle tro att åtminstone 90% av flopparna måste vara ohöjda för att det ska vara rätt att limpa 55 från tidig position.

Hur många motspelare är det? Små par behöver antingen en stark möjlighet att vinna potten utan motstånd alternativt så ska det vara så många motståndare som möjligt. Eftersom oddsen för att träffa set är bortåt 1:8 så behöver man pottodds som definitivt inte får understiga 6:1 i snitt, och dessutom är det då väldigt viktigt att potten inte blir höjd, i så fall behöver man bättre odds i normalfallet.

Värdet ändras ganska drastiskt bland de små paren, mest för att 55 är mycket troligare att bli överpar än 22-44 men även för att stegmöjligheterena blir bättre, färgerna blir bättre, risken för överset minskar, och chansen att få överset ökar.

Kort sagt så rekommenderar jag att du ger sjutton i småparen i allt utom sen position, då du antingen är först in och höjer för att ta mörkarna alternativt synar för att du har åtminstone fyra pers som limpat innan dig. Dock räknar jag inte riktigt 77 och 88 som små par eftersom de har riktigt hyffsade möjligheter att vinna oförbättrade.

Postad

på ett typiskt loose-agressive bord spelar jag alla par i alla situationer pga den enorma avkastning dom ger om du träffar ditt set. En annan fördel är att paren blir hyffsat lättspelade, spelar vanligtvis mindre par endast för "set value".

Hur aggressivt är det? - Ju större sannolikheten är att få betala två bet innan floppen är ju mindre benägen bör du vara att spela småparen. Skulle tro att åtminstone 90% av flopparna måste vara ohöjda för att det ska vara rätt att limpa 55 från tidig position.

Det beror ju på hur många callers du får efter ett raise. Har två st synat kallt synar jag med alla pockets. Löper du en stor risk att hamna HU med preflop-höjaren gör man nog bäst i att slänga sina pockets.

/Mvh Peter