Gå till innehåll

FL - Hur gick det för er i början?

richardd

Recommended Posts

Hejsan jag har väl spelat FL på mest 0.25/0.50 nivå på expekt i två veckor nu i lördags låg jag plus ca 40 dollar och tänkte att jag skulle spela lite 0.50/1.0 (men fortfarande mest 0.25/0.50) jag spela på men det gick inte riktigt vägen och jag ligger nu 40 dollar minus efter dessa 3 hemska dagar. Nu måste jag alltså sätta in mer pengar för att kunna fortsätta men jag funderar på om det är värt det? Hur lång tid tog det för er innan ni började plussa på lång sikt? Jag har läst på mycket under dessa 2-3 veckor och känner att jag början fatta hur mycket position odds och vem man spelar mot osv spelar roll. Jag spelar ca 4-6 timmar om dagen. Så ambitionen är det troligtvis inget fel på.

P.S. Jag kände att spelet verkade lös passivare på 0.5/1.0 nivå kan det stämma? Verkar nästan lite som att många har svårt att släppa potterna när värdet stiger idom?

Mycket mycket tacksam för svar :)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det tog mig ca en månad innan jag började plussa stabilt. Som jag trodde då... Nu har jag spelat 3 månader och skulle nog säga att jag inte vet om jag plussar stabilt förrän jag spelat ett år eller nåt. Visst jag ligger på plus sammanlagt men nån stabilitet finns inte i mitt spel ännu i alle fall. Jag lyckades spela bort 25% av min BR på 1 dag bland annat. (2 outare för 1400$ på rivern gjorde att jag nästan börja grina :) )

Poker är svårare än vad det verkar vid första anblicket. Jag läser om poker ~8 timmar(mycket ledig tid på jobbet) om dagen plus spelar en massa. Ju mer man lär sig desto fler brister hittar man i sitt eget spel. Brister som jag itet hade en aning om efter 1 månads spel men jag vann ändå relativt stabilt just då. Får väl anta såhär i efterhand att jag hade tur som inte blev utdragen för några inköp på rivern varje dag som är vardagsmat för mig idag.

Länk till kommentar

Det tog mig ca en månad innan jag började plussa stabilt. Som jag trodde då... Nu har jag spelat 3 månader och skulle nog säga att jag inte vet om jag plussar stabilt förrän jag spelat ett år eller nåt. Visst jag ligger på plus sammanlagt men nån stabilitet finns inte i mitt spel ännu i alle fall. Jag lyckades spela bort 25% av min BR på 1 dag bland annat. (2 outare för 1400$ på rivern gjorde att jag nästan börja grina :) )

Poker är svårare än vad det verkar vid första anblicket. Jag läser om poker ~8 timmar(mycket ledig tid på jobbet) om dagen plus spelar en massa. Ju mer man lär sig desto fler brister hittar man i sitt eget spel. Brister som jag itet hade en aning om efter 1 månads spel men jag vann ändå relativt stabilt just då. Får väl anta såhär i efterhand att jag hade tur som inte blev utdragen för några inköp på rivern varje dag som är vardagsmat för mig idag.

Fast nu handlar det ju om FL. Och i FL är det, mig veterligen, omöjligt att bli utdragen för ett helt inköp på river.

//Hickmott

Länk till kommentar

Jag tror det är omöjligt att gå in och spela poker och bara räkna med att man ska vinna pengar direkt för att man är ambitiös i början. Det går inte på ett lätt sätt att tidigt avgöra om är en "winning player" eller inte bara för att det går bra eller dåligt i början i alla fall.

När man börjar spela tror jag att man ska tycka att poker (eller någon speciell pokerform) är så pass roligt att man tycker det värt att slösa sin fritid på att spela billigt om pengar och dessutom förkovra sig i ämnet.

Om man tycker det är roligt och finner det intressant att förkovra sig och dessutom tycker att man har råd och tid att förlänga in "läroperiod" kan man lägga upp sitt spel mer seriöst både bankrullemässigt men även dokumentationsmässigt.

Jag har nu spelat mycket internetpoker i drygt ett år (och då menar jag att jag har spelat 20-80 timmar i veckan när jag har vart hemma (och det trots att jag jobbar full tid)). Under denna tid har jag dessutom ägnat sjukt mycket tid åt att framförallt läsa om poker på forum och i böcker men också på att tänka poker och analysera mitt eget spel. Jag ser mig som en nybörjare med många brister. Många av mina egna brister vet jag om men tycker att de är svåra att rätta till trots att jag vet om dem - sedan har jag säkert massvis med brister som jag är för tomtig för att veta om.

Kontentan av det här svamlet var att jag tycker du ska skynda långsamt. Erfarenhet är jätteviktigt och ett års erfarenhet är väldigt lite jämtemot säg 6 års erfarenhet (självklart men likväl sant).

Länk till kommentar

Fast nu handlar det ju om FL. Och i FL är det, mig veterligen, omöjligt att bli utdragen för ett helt inköp på river.

//Hickmott

Det jag ville få fram är att man inte kan tro att man är en vinnande spelare om man bara spelat en kort tid. Och det tror jag gäller både FL och NL. Sen drog jag nåt exempel om min egna ignorans som nybörjarspelare. Jag satt allvarligt och planerade hur mitt liv skulle se ut om jag sa upp mig från jobbet. Idag har jag lärt mig läxan och sitter och pluggar poker på jobbet. :)

Länk till kommentar

40 timmars jobb plus 80 timmars pokerspelande plus "sjukt mycket tid åt att framförallt läsa om poker..." varje vecka.

Går du på speed eller?

Nej jag går på bärs. :lol: Det har väl blivit lite ändring men som det såg ut ett bra tag så kom jag hem från jobbet klockan 17.00 och började spela ungefär mellan 18-02 dvs 8 timmar tre av dagarna Må-Torsdag. Den fjärde dagen kanske jag spelade cirka 5 timmar i snitt. Det var då cirka 29 timmar innan fredagen.

Fredagen har oftast bestått av cirka 4 timmars spel precis som Lördagarna medan söndagar av cirka 8-10 timmars spel.

Det här är/var också en normalvecka och ingen överdriven vecka. överdrivna veckor spelar jag mer på helgerna.

Jag måste tillägga att jag spelade betydligt mindre i somras - då jag både hade flickvän och gillar att vara ute i solen men jag grindade en hel del under mina 5 veckors semester.

80 timmar var nog lite överdrivet.

Det är självklart alldeles för mycket och gör att man inte har något liv så jag försöker spela mycket mindre nu men fastnar ändå nästan jämnt framför skärmen tyvärr. Jag har en tendens att övergöra saker tills jag tröttnar på dem och känner självklart ibland att det roliga med att spela poker försvinner.

Böcker har jag läst både på nätter, stränder, morgnar, vid spelbordet och på jobbet. Alla dessa forum läser jag oftast på jobbet då jag har mycket dötid.

Då jag inte spelar poker så idrottar jag, festar jag eller går på bio. Det händer inte så mycket annat i mitt liv sen jag fastnade i den här sörjan.

Länk till kommentar

Till drc:

hahahahaaa!!! Förmodligen det roligaste/mest träffande nilägget jag läst idag :lol:

Känner igen mig i precis ALLT det du beskriver förutom de icke signifikanta partierna:

A: har fortfarande flickvän...

B: läser inte pokerböcker... ... ... än...

C: är inte vinnande spelare över tid...

men förutom ABC så kände jag igen mig :evil:

/TF

(börjar förstå varför funktionen "förhandsgranska" finns, hehe)

Länk till kommentar

Jag började och min karriär på 0,5/1 nivån på partynätverket. Innan jag gjorde min insättning på $500 hade jag min strategi färdig, och jag skulle hålla mig till den oavsett vad som hände.

Denna strategi (tight/agressive, no shit? :)) hade jag kommit fram till genom att lusläsa detta forum samt fundera mycket på poker själv osv.

Jag spelade alltid mot en bonus, dels som skyddsnät dels som br-bygge (detta gör jag fortfarande men mest för att som sagt blåsa upp rullen lite).

Jag beställde pokerböcker som jag började läsa b.la. "Winning low limit holdem" av Lee Jones vilken i princip beskrev den spelstil jag redan spelade.

Beställ pokertracker, studera dina händer noga efter varje session (framförallt där du förlorar och försök rätta till eventuella fel du gör).

Alltså - ha en bra strategi, se till att kunna den så du inte gör fel under stridens hetta och framförallt - var konsekvent, även om du blir utdragen 10 rivers i rad. Spelar en vinnande poker så vinner du i längden.

Länk till kommentar

TF's försök att förstå matematiska formler = :shock:

Och för att inte threadjacka för mkt:

Började spela texas hold'em för en dryg månad sen efter en ordentlig bakfyllesejour framför kanal fems lördagspoker... Läste mycket på forum innan jag satte in min första BR på expekt och började lira 0,25/0,50 FL med varierande framgång inledningsvis. Efter två veckor ondgjorde jag mig för mycket över alla utdragningar och gick således över till 0,25/0,50 NL istället. Visade sig vara ett lyckat drag. Över 2 veckors tid har jag dragit in 150$ som jag cashade ut igår och som ska omförvandlas till sambons julklapp.

Upplever mig fortfarande (nähä!) som en väldigt instabil spelare som k_a_n gå i tilt, även om detta inte längre är lika vanligt förekommande. Spelet går lite upp och ner, försöker trots detta hålla mig till en hyfsat tight/aggressive spelstil som, pga oerfarenhet, inte alltid håller måttet (återigen, NÄHÄ!).

Bästa dagarna hittills är väl häromdan då jag vann 5 av 8 10$ Sng's samt en andraplacering i en 1$ NL Freezeout-trn = 103$... Och som ni förstår av detta så fluktuerar min BR ngt alldeles fruktansvärt, något som jag är pinsamt medveten om och som jag gör allt för att reparera. Har hintat åt sambon att jag vill ha pokerläsning till julklapp (äntligen ett hårt paket).

Vad är det man säger, practise makes perfect... Gäller väl det mesta, så även poker...

/2 cents från en äkta newbie...

Länk till kommentar

Och som ni förstår av detta så fluktuerar min BR ngt alldeles fruktansvärt, något som jag är pinsamt medveten om och som jag gör allt för att reparera.

för mig, som arbetar på samma ställe som TF så är detta redan ett (väl)känt fenomen. :D

/A

Tackar för den passningen Poke67!!! ;)

En stilla fråga bara: Kl är 1018. Varför i H*lvete är du inte på jobbet???

Måste ju snacka bonushoreri med dig :lol: Öööh, och så kan vi ju passa på att jobba lite emellanåt... ... ..

/TF

Länk till kommentar

Började lira på internet i början av maj nån gång tror jag det var. Var några freerolls i börjar som jag vann 17 dollar på. 1 månad senare var jag uppe i 25 000 kr som jag nästan tog ut allt av. Spelade nästan inget i somras och satte in 60 euro på 24h som jag förlora bort direkt på äckliga utdragningar. Kände då att här kan man käna pengar! satte in 60 igen och sitter nu 6 veckor senare med 10 000e

Länk till kommentar

Det är många som säger att man inte kan veta om man är en vinnande spelare förrän man spelat si och så många händer eller si och så länge. Så är det inte alls. Det krävs faktiskt inte speciellt mycket för att bli en vinnande spelare (jag misstänker att många pokerspelare har lite för mycket ego och inte vill erkänna att nybörjare kan vara vinnande).

Egentligen handlar det bara om att vänta på bra händer och sedan satsa. Att ha disciplin att vara tight preflop. Man kan läsa WLLH på två timmar, spela disciplinerat och direkt dra in 1-2 bb/h - utan tvekan.

Det kan visserligen ta ett tag innan man får resultat, men det är en helt annan femma.

Länk till kommentar

Började lira på internet i början av maj nån gång tror jag det var. Var några freerolls i börjar som jag vann 17 dollar på. 1 månad senare var jag uppe i 25 000 kr som jag nästan tog ut allt av. Spelade nästan inget i somras och satte in 60 euro på 24h som jag förlora bort direkt på äckliga utdragningar. Kände då att här kan man käna pengar! satte in 60 igen och sitter nu 6 veckor senare med 10 000e

Det var inte illa pinkat, Jon. Vad spelar du för limit?

Länk till kommentar

Mest 1-2 och 2-4 men även testat lite 3-6 och 5-10.

Rätt bra Big Bets per hour då med andra ord.

Länk till kommentar

Jon2, det var imponerande...

Själv försvann 1000 dollar första månaden när jag lirade 1/2 limit.

Men när jag växlade till nolimit ändrades saker. Då hade jag iofs hunnit lära mig reglerna ordentligt. Jag är en av dessa som sett TH på femman och började spela i slutet av augusti.

Nu har jag spelat för samma sista 200 dollar på Multi och för 500 (plus 100 bonus) på Pokerstars i två månaders tid på. Då har jag spelat nästan varje dag i åtminstone en timme.

Jag torskade alltså 1000 första månaden men har spelat gratis de senaste två. Det går upp och ner. Jag har svårt att få stacken att gå stadigt uppåt.

Berätta gärna hur i helvete du lyckats omvandla 60 till 10 000.

Vilken storpotter har du fått in då? Inga badbeats (som jag drabbas av)?

Länk till kommentar

Jadu, det mest har jag dragit in de senaste 2 veckorna närmare 50k. Har ett ruggit flyt just nu inte gått minus på 2 veckor tror jag fast jag lirat varje dag. Min spel stil är väl lose aggressive då jag anser mig vara en bättre spelare än majoriteten av mina mostånadre så jag spelar många händer och aggressivt. Fiskarna spelar ju så dåligt i stora potter bettar lite synar mkt..

Länk till kommentar

Ja, du...nu förstår jag varför jag inte vinner den där typen av pengar. Syna från 10 till 30 med 8 3...

Men å andra sidan förstår jag allt mer av Jons argumentation ju mer jag spelar. Man måste ju veta vilken spelare man har emot sig och anpassa sig därefter. Självklart hade jag också stannat inne om jag floppat en triss sådär. Jag är nog lite för feg för den här typen av händer.

Att du vinner stora pengar fattar jag Jon eftersom du spelar med så höga insatser. Jag menar en vanlig hand ger ju bra betalt.

Det jag är ute efter hur i fan du fick upp din roll från så låg nivå. Jag kan få upp den stadigt men då måste jag spela sanslöst tight och det går lååångsamt.

Du måste ju liksom ha studsat upp i nivåerna och det fattar jag inte hur det gått till. Du kan ju rimligtvis knappt ha förlorat en enda hand. Jag torskar nämligen även när jag spelar bra mot betydligt sämre utgångshänder.

Jag har sett många loose aggro spelare och de gör pengar. Men de förlorar snabbt också. Det händer att jag torskar mot ett par såna händer vid ett bord men jag brukar faktiskt vinna tillbaka allt plus lite till när jag får det rätta läget.

Jag är bara skitimpad och det vore roligt om du berättade lite mer om din taktik. Jag vill gärna utveckla min aggressiva sida även med sämre händer.

Tack

Länk till kommentar