eurythmech Postad 23 April , 2006 Rapport Postad 23 April , 2006 Tjohopp, Jag går och bär på en liten icke-pokerrelaterad idé gällande ett ämne för ett forum. Ett forum jag tycker saknas, och gärna skulle starta upp. Om vi bortser från problematiken med att faktiskt få folk att besöka siten, vad behöver man för att starta ett forum av typen pokerforum.nu? Behöver man kunna kodda någon alfabetssoppa till programmeringsspråk? Vad kostar en rimlig lösning med webhotell och domännamn osv? Citera
gdaily Postad 24 April , 2006 Rapport Postad 24 April , 2006 Domännamn är nästan gratis, använd active24.se för att söka rätt på ett bra (och när du har ett bra namn så funder på om du inte ska regga .com, .se, .nu osv. Använd dock inte active24 för själva reggningen, det finns bättre, men domännamnet kostar någon 100-lapp bara Webbhotell - om vi tänker oss att du ska ha "liten trafik" (upp till 3000 användare kanske) så duger det med de flesta enkla hotell i grundnivå. Lunarpages.com kan vara ett bra alternativ. Kodningsbiten har jag ingen aning om, men det skall vara enkelt att sätta upp ett sådant här forum i sin enklaste version, och ett QoS-jobb att hänga på rankingar och artikeldatabaser och liknande Citera
andiegirl Postad 24 April , 2006 Rapport Postad 24 April , 2006 Enklaste sättet är att köpa domännamn och plats på ett ställe som erbjuder Cpanel (en mycket bra kontrollpanel åt webbsidekonton). Cpanel har en enbyggt grej som kallas för Fantastico där de har forum som liknar detta och som man kan customiza själv precis hur man vill med hjälp av några enkla tryck. Så mitt råd är att söka efter webbhotel som erbjuder Cpanel. Tänk också på att webbhotellet måste stödja PHP och ge dig minst en mySQL databas. Citera
Andrew_W Postad 24 April , 2006 Rapport Postad 24 April , 2006 Hm... nu blir man ju nyfiken på vad det är du gått och fnulat på. Citera
Loveless Postad 24 April , 2006 Rapport Postad 24 April , 2006 Nu har den här tråden existerat i 12 timmar, vad har ni gjort med QoS? Citera
QoS Postad 24 April , 2006 Rapport Postad 24 April , 2006 Vill bara säga att Pappaforum.se snart är klart! Domäner köper du hos en bra registar; * För .com/.net/.org så är godaddy.com bra * För .se och .nu är loopia.se bra Webhotel är helt beroende på vilken trafik du kommer få, räknar du med mer än 50 simultana kopplingar på MySQL så rekommenderas klart någon som har reseller hosting så att man pallar lite tryck (t ex BlueWho.com eller ResellerZoom.com). cPanel eller Plesk är två bra webadmins för webhosting och är enkel att hantera DNSer, webhosting samt DB-tjänster. När det gäller hostingsnack så är WHT http://www.webhstingtalk.com helt överlägset, sök efter vad du vill ha och läs på så kommer du säker hitta något fin-fint. När det gäller forum så är det idag rätt standadliserat och det finns en stor del import/export program mellan plattformarna. Bäst för tillfället anses vBulletin (som tyvärr kostar) vara, vB som är sjukligt flexibelt och det är vB jag försöker få till för Pappaforum.se just nu. Annars så är SMF eller punBB att rekommendera när det gäller open source lösningar, se även http://www.opensourcecms.com/ för recensioner. Lycka till! - QoS Citera
QoS Postad 24 April , 2006 Rapport Postad 24 April , 2006 Nu har den här tråden existerat i 12 timmar, vad har ni gjort med QoS? Heehee... var tvungen att powermoderera lite... Men nu har jag delat med mig lite av min visdom i ämnet. - QoS Citera
Hjort Postad 24 April , 2006 Rapport Postad 24 April , 2006 När det gäller forum så är det idag rätt standadliserat Om inte det där var avsiktligt så bör det vara någon form av felstavningsrekord. Citera
Cyntax Postad 24 April , 2006 Rapport Postad 24 April , 2006 Surftown har en bra adminpanel. Bara att klicka och köra. Installationen av forumet sker automatiskt. Billigt är det också. "Obegr" trafik, 1 MySql-databas ingår och phpbb ligger där och väntar. Ja, GoDaddy är bäst. Citera
QoS Postad 24 April , 2006 Rapport Postad 24 April , 2006 Hjort, I'll kick you in the nads! Surftown och B-one (båda har samma danska ägare om jag inte miss fel) är riktigt dåliga, dels har dom rejält med överbokning på sina maskiner, sen finns det ett stort antal fall där dom cappat trafiken pga av att man nått deras "obeg" tak. När det gäller auto installationer av phpBB etc så är det helt klart bättre att sköta det själv i och med att dom flesta paneler (t ex Fantstico i cPanel) vanligtvis laggar med patchar. - QoS Citera
eurythmech Postad 24 April , 2006 Författare Rapport Postad 24 April , 2006 Tack för mängder av info, underbart! Antar att jag kommer bli tvungen att tänka lite kreativt ifall jag ska få det här att funka, nånå, det kan inte vara allt för farligt Hoppas nu bara att jag inte slappar ihop utan verkligen tar tag i det här hehe Citera
Andrew_W Postad 24 April , 2006 Rapport Postad 24 April , 2006 Men kom igen, kläm fram en ledtråd åtminstone, mupplo. Annars kanske du förlorar en potentiell sponsor... Citera
Cyntax Postad 24 April , 2006 Rapport Postad 24 April , 2006 Hjort, I'll kick you in the nads! Surftown och B-one (båda har samma danska ägare om jag inte miss fel) är riktigt dåliga, dels har dom rejält med överbokning på sina maskiner, sen finns det ett stort antal fall där dom cappat trafiken pga av att man nått deras "obeg" tak. När det gäller auto installationer av phpBB etc så är det helt klart bättre att sköta det själv i och med att dom flesta paneler (t ex Fantstico i cPanel) vanligtvis laggar med patchar. - QoS Du har säkert en poäng där. Jag har iaf. aldrig haft problem och det flyter bra. Citera
cafka Postad 24 April , 2006 Rapport Postad 24 April , 2006 Hjort, I'll kick you in the nads! Surftown och B-one (båda har samma danska ägare om jag inte miss fel) är riktigt dåliga, dels har dom rejält med överbokning på sina maskiner, sen finns det ett stort antal fall där dom cappat trafiken pga av att man nått deras "obeg" tak. När det gäller auto installationer av phpBB etc så är det helt klart bättre att sköta det själv i och med att dom flesta paneler (t ex Fantstico i cPanel) vanligtvis laggar med patchar. - QoS Du har säkert en poäng där. Jag har iaf. aldrig haft problem och det flyter bra. Men det är ju ganska stor skillnad på site och site. Bloggar man om svampplockning räcker nog de flesta lösningar, men ska du driva ett välbesökt forum krävs lite andra doningar. Jag skulle bara rekommendera att hålla sig i från svenska webhotell. Dels för att många är bara affiliates och giriga mellanhänder till (vanligtvis) amerikanska företag, men dels för att tja.. man får i regel mer för en bråkdel av svenska priser. Citera
eurythmech Postad 24 April , 2006 Författare Rapport Postad 24 April , 2006 Men kom igen, kläm fram en ledtråd åtminstone, mupplo. Annars kanske du förlorar en potentiell sponsor... musiknörderi, eventuellt blir det så impopulärt att bara jag och min polare Simon kommer besöka forumet. Citera
Recommended Posts