Gå till innehåll

Recommended Posts

Postad

Jag tycker att detta är en standarthand som utspelar sig ofta.

Grunden är att man styr hela handen ur position med en hyfsad hand, men rivern kan ha fyllt i nåt drag.

Man höjer 4xBB i tidig position med bra kort, låt oss säga

Din hand: AK

Flop: A9T

Floppen ger oss TPTK.

Pottbet, en synar. (Låt oss anta att han verkligen har ett drag)

Turn: blank... kan vara 2,3,4,5, etc, nåt som inte passar in helt enkelt.

Pottbet, han synar.

River: J eller 8 eller 7 eller färgen kommer.

??

Actions

---------

BET

Jag brukar ibland köra en stoppbet, alltså runt 30% av potten.

Jag betar likadant när jag vet att jag leder, eller om jag är rädd för att det fyllt i draget.

Är det tillräckligt mycket för att stoppa en bluff?

Var rivern ett färgkort brukar jag luta mer åt check.

Hade jag själv suttit i position med svagare hand synar/lägger jag mig, sitter jag med monster, höjer jag.

CHECK

Men det gillar jag inte. Helt plötsligt öppnar sig möjligheter för fi.

Kör han en 80% pottbet känns det lite olustigt.

Och samma sak här, jag gör ju så själv ibland när jag inte har ett skit och märker svaghet.

Så...

Hur gör du när du styrt handen ur position och rivern ger dig ett kort du inte ville se?

Postad

Vad man ska göra ur position på rivern när "draget completas" tycker jag beror helt på vad det är för motståndare du är uppe mot...

Bettar du 30% av potten de ggr du sitter med nöten i det här läget? Möter du folk som vet vad de sysslar med kommer du allt som oftast få ett re-raise emot dig de ggr du blockbetar rivern... Tycker att nyss nämnda spel öppnar upp möjligheterna för en bluff i högre grad än vad en check hade gjort (förutsatt det är en hyffsat kompetent motståndare du är uppe mot).

Postad
Vad man ska göra ur position på rivern när "draget completas" tycker jag beror helt på vad det är för motståndare du är uppe mot...

Bettar du 30% av potten de ggr du sitter med nöten i det här läget? Möter du folk som vet vad de sysslar med kommer du allt som oftast få ett re-raise emot dig de ggr du blockbetar rivern... Tycker att nyss nämnda spel öppnar upp möjligheterna för en bluff i högre grad än vad en check hade gjort (förutsatt det är en hyffsat kompetent motståndare du är uppe mot).

Jag tror att jag kan generaliserna och säga att motståndaren är oftast loose/passive. Dvs. inga fancy plays.

Det ultimata är ju att ta betalt av AQ, AJ och lägga sig mot fyllda draget.

När jag tror att jag leder brukar beten variera från 30-100% av potten.

Så frågan är kanske, i vilka situationer det är lönt att blockbeta och hur mycket?

Postad

Som huvudregel brukar jag betta ut när en scarecard dyker upp. Du är inte helt säkert att han faktiskt fått igenom sitt drag och dessutom så kan du se till att få en syn de gånger Fi har träffat färgen men inte nötfärgen, och är osäker huruvida du har träffat bättre eller inte.

En annan aspekt är också att man hindrar tunga bett på rivern där man är osäker på om Fi har träffat färgen eller försöker köpa potten för att han är tom.

Det viktigaste att komma ihåg är dock att detta är en huvudregel. Man ska variera sitt spel och checka emellanåt på rivern och dessutom betta ut på samma sätt när man faktiskt sitter på den bästa handen själv.

Postad
Min erfarenhet ä att de alltid have the gods när de bettar stort på river. Spelar ingen roll om man visar svaghet, det kommer betts på minst potten o när man callar så loosar man alltid.

Jag har kirrat många fina potter genom sådana riverbets, men då har jag inte haft några gudar, utan bluffar ofta. Brukar funka.

Postad
Därför man alltid bettar sina drag hela vägen så om fi får för sig att bluffa så äter man denne eftersom jag fick in mitt drag ;)

Och om du inte träffar? :D

Och fi är fisk?

Då utvärderar jag om fi oxå satt på drag eller har svag hand då bettar jag, annars check-fold.

• 1 month later...