morberg Postad 21 November , 2004 Rapport Postad 21 November , 2004 Jag som trodde att jag hade lärt mig något efter den första HH jag postade tidigt i morse. Hur fel spelar jag nu? FL på Pacific, 0,05/0,1. Löst spel på bordet, 9 man sitter ner. MP1 posts BB Hero is UTG+1: A 8 Abdul's pre-flop strategy säger att A 9 är spelbart 5 off the button (där jag sitter), men att man kan tillåta sig lite lösare spel på lösa bord (vilket detta som sagt är). UTG folds. Hero calls, UTG+2 calls, UTG+3 folds, MP1 checks, CO folds, button folds, SB folds, BB checks. Flop: 6 K 7 Nu tänker jag att det är en bra färgchans (9*4=36% väl?) och att jag därför kan kosta på mig att bygga lite pott Hero bets, UTG+2 calls, MP1 calls, BB folds Turn: 7 Där satt färgen. Två spelare kvar. Jag kör så det ryker. Rätt eller fel? Hero bets, UTG+2 folds, MP1 raises, Hero raises, MP1 raises, Hero calls. Hm. Vad hände där? Från att tidigare ha spelat ganska passivt blev en 7:a plötsligt väldigt intressant. Jag gissar på triss. River: : K Jaha, där fick fi kåken. Hero checks, MP1 bets, Hero calls. Jag måste väl syna? MP1 shows J 7 Skulle jag gjort något annorlunda i denna handen, eller var det bara otur? Citera
Albert Postad 21 November , 2004 Rapport Postad 21 November , 2004 Flop: 6 K 7 Turn: 7 River: : K Jag måste väl syna? MP1 shows J 7 Skulle jag gjort något annorlunda i denna handen, eller var det bara otur? På turn så finns det möjliga kåklägen men en stor varningstriangel borde väl ändå kommit upp river? För det är ingen överraskning att någon hängt med med en kung på floppen eller för den delen sjuan. Vid rivern är det en självklar laydown, men i detta fllet kunde du nog inte spela handen bättre forutom att du borde lagt dig tidigare, kanske redan vid turn då bordet blir parat? Citera
morberg Postad 21 November , 2004 Författare Rapport Postad 21 November , 2004 Vid rivern är det en självklar laydown, men i detta fllet kunde du nog inte spela handen bättre forutom att du borde lagt dig tidigare, kanske redan vid turn då bordet blir parat? Menar du att jag skulle lagt mig med nötfärgen bara för att bordet blir parat? Citera
Albert Postad 21 November , 2004 Rapport Postad 21 November , 2004 Menar du att jag skulle lagt mig med nötfärgen bara för att bordet blir parat? Ja. Om inte annat då det kommer upp två par vid rivern. Vad tror du de sitter på? En sexa? Citera
Hjort Postad 21 November , 2004 Rapport Postad 21 November , 2004 Menar du att jag skulle lagt mig med nötfärgen bara för att bordet blir parat? Bordet är ju tvåparat, ska vara en rätt aggro motståndare för att synen ska vara rätt där. Citera
hazeelnut Postad 21 November , 2004 Rapport Postad 21 November , 2004 Vid rivern är det en självklar laydown, men i detta fllet kunde du nog inte spela handen bättre forutom att du borde lagt dig tidigare, kanske redan vid turn då bordet blir parat? Det är långt ifrån en självklar läggning på rivern. Möjlig lägging kanske men supersvår i såna fall. Tillräckligt ofta tror jag att han sitter på en lägre flush för att det är värt att syna. Och han borde inte lagt handen tidigare. Fi:s turnraise betyder oftast lägre flush så den måste man reraisa. När sen ytterligare en reraise kommer kan man börja ana kåk men det är fortfarande inte tal om läggning. På river tror jag man är slagen max 90% av gångerna och man bör därför syna. Som sagt, inte helt säker på riversynen men att lägga handen tidigare är det ialla fall inte tal om. Det enda(marginella) felet jag ser är preflopsynen. Citera
Albert Postad 21 November , 2004 Rapport Postad 21 November , 2004 Det är långt ifrån en självklar läggning på rivern. Möjlig lägging kanske men supersvår i såna fall. Tillräckligt ofta tror jag att han sitter på en lägre flush för att det är värt att syna. På rivern har bordet TVÅ PAR. Alltså sitter man med en kung eller sjua i hålet så har man kåk. Som slår nötfärgen. Både kunegn och sjuan dök upp på floppen så någon större överraskning att någon skulle sitta med kåken är det inte. På river tror jag man är slagen max 90% av gångerna och man bör därför syna. Som sagt, inte helt säker på riversynen men att lägga handen tidigare är det ialla fall inte tal om. Du säger att du tror att du är slagen 9 av 10 gånger men du tycker ändå det är ett fint tillfälle att syna? Citera
Hjort Postad 21 November , 2004 Rapport Postad 21 November , 2004 Du säger att du tror att du är slagen 9 av 10 gånger men du tycker ändå det är ett fint tillfälle att syna? Ja, det är ju rent value så länge man får mer än 9:1. Och det är det väl efter allt turnbetande. Citera
hazeelnut Postad 21 November , 2004 Rapport Postad 21 November , 2004 På rivern har bordet TVÅ PAR. Alltså sitter man med en kung eller sjua i hålet så har man kåk. Som slår nötfärgen. Både kunegn och sjuan dök upp på floppen så någon större överraskning att någon skulle sitta med kåken är det inte. Jo jag vet. Ingen skulle tycka att det är en mindre överraskning att han har kåken än jag. Men det enda som är inkonsistent med en färg i hans betting är egentligen riverbetet. Och folk gör tillräckligt mycket dumt för att det ska avskräcka mig från att syna. Sen kanske man inte ska göra för stora antaganden om hans hand utifrån hur han har bettat eftersom det är microlimits men det talar ju egentligen också för att syna. Du säger att du tror att du är slagen 9 av 10 gånger men du tycker ändå det är ett fint tillfälle att syna? Ja. Det är 12 BBs i potten. Citera
Albert Postad 21 November , 2004 Rapport Postad 21 November , 2004 Sen kanske man inte ska göra för stora antaganden om hans hand utifrån hur han har bettat eftersom det är microlimits men det talar ju egentligen också för att syna. Och om vi då vänder på steken så är det alltså heller inte alltför otroligt att fi sitter med kåken. Citera
Hjort Postad 21 November , 2004 Rapport Postad 21 November , 2004 Och om vi då vänder på steken så är det alltså heller inte alltför otroligt att fi sitter med kåken. Nej, hazeelnut uppskattade ju det till 90%. Måste ju vara mer än 92% på kåk för att det ska vara en fold. Citera
Albert Postad 21 November , 2004 Rapport Postad 21 November , 2004 Nej, hazeelnut uppskattade ju det till 90%. Måste ju vara mer än 92% på kåk för att det ska vara en fold. Kan du utveckla resonemanget? hazeelnut uppskattar det till att han är slagen med 90% och det håller jag med om. Hur kan en syn vara legitimerad? Det ligger 12 bb och dessa vinner man en av tio gånger - 1.2$ och man har stoppat in 7x0.1bb - 0.7 vilket ger 6.3 investerad $ om man går hela vägen. och vinner man den tionde så vinner man $1.2 den tionde. Detta ger 1.2 i vinst och 6.3 som man förlorar. $5.2 i förlust om man spelar på detta sättet. Har jag fel? Citera
Albert Postad 21 November , 2004 Rapport Postad 21 November , 2004 ........................... Citera
Albert Postad 21 November , 2004 Rapport Postad 21 November , 2004 Hm. Vad hände där? Från att tidigare ha spelat ganska passivt blev en 7:a plötsligt väldigt intressant. Jag gissar på triss. River: : K Jaha, där fick fi kåken. Hero checks, MP1 bets, Hero calls. Jag måste väl syna? MP1 shows J 7 Varför synar du när du sätter fi på triss och sedan kåken? Citera
Hjort Postad 21 November , 2004 Rapport Postad 21 November , 2004 Kan du utveckla resonemanget? hazeelnut uppskattar det till att han är slagen med 90% och det håller jag med om. Hur kan en syn vara legitimerad? Det ligger 12 bb och dessa vinner man en av tio gånger - 1.2$ och man har stoppat in 7x0.1bb - 0.7 vilket ger 6.3 investerad $ om man går hela vägen. och vinner man den tionde så vinner man $1.2 den tionde. Detta ger 1.2 i vinst och 6.3 som man förlorar. $5.2 i förlust om man spelar på detta sättet. Har jag fel? Både jag och hazeelnut räknar alltså med riversynen nu om inte det var klart. Jag är lite osäker på vad din matte egentligen betyder här så det vore bra om du kunde utveckla det lite. Då blir det 0,1*12 - 0,9*1 = +0,3 Citera
Nidson Postad 21 November , 2004 Rapport Postad 21 November , 2004 Varför synar du när du sätter fi på triss och sedan kåken? På grund av potoddsen.. Citera
Albert Postad 21 November , 2004 Rapport Postad 21 November , 2004 Han lägger in 7bb (0.1*7)vilket ger 0.7 och 0.7*9 = 6.3 Detta är vad vår vän lagt in i potten de 10 gångerna denna situation dyker upp och en gång vinner han $1.2 (12*0.1) Han förlorar alltså $5.2 Det är möjligt att jag har fel så det skriker om det. Citera
Hjort Postad 22 November , 2004 Rapport Postad 22 November , 2004 Han lägger in 7bb (0.1*7)vilket ger 0.7 och 0.7*9 = 6.3 Detta är vad vår vän lagt in i potten de 10 gångerna denna situation dyker upp och en gång vinner han $1.2 (12*0.1) Han förlorar alltså $5.2 Det är möjligt att jag har fel så det skriker om det. Ja, du ska ju bara räkna med vad som händer på rivern, inte den tidigare historien. Citera
Albert Postad 22 November , 2004 Rapport Postad 22 November , 2004 Ja, du ska ju bara räkna med vad som händer på rivern, inte den tidigare historien. "Då blir det 0,1*12 - 0,9*1 = +0,3" säger du, men du säger att vi inte ska ränka med den tidigare historein men "12" i din uträkning betyder väl 12bb? Vad indikerar "0,9*1"i din uträkning? Ni säger att en syn är legitimerad. Hur är detta matematiskt korrekt? Citera
Hjort Postad 22 November , 2004 Rapport Postad 22 November , 2004 0,1 står för de 10% som man faktiskt har bäst hand 12 står för de 12BB som ligger i potten, 0,9 står för de 90% av tiden som man ligger efter och 1 står för det stora bet man då förlorar. Citera
Albert Postad 22 November , 2004 Rapport Postad 22 November , 2004 Borde det inte bli: 0,1*12 - 0,9*12 = -9.6 Citera
Hjort Postad 22 November , 2004 Rapport Postad 22 November , 2004 Borde det inte bli: 0,1*12 - 0,9*12 = -9.6 Nej, du blir ju bara av med 1BB. Det som redan ligger i potten är ju vare sig ditt eller hans. Citera
ayecappy Postad 22 November , 2004 Rapport Postad 22 November , 2004 Kan du utveckla resonemanget? hazeelnut uppskattar det till att han är slagen med 90% och det håller jag med om. Hur kan en syn vara legitimerad? Det ligger 12 bb och dessa vinner man en av tio gånger - 1.2$ och man har stoppat in 7x0.1bb - 0.7 vilket ger 6.3 investerad $ om man går hela vägen. och vinner man den tionde så vinner man $1.2 den tionde. Detta ger 1.2 i vinst och 6.3 som man förlorar. $5.2 i förlust om man spelar på detta sättet. Har jag fel? Hahaha. Citera
morberg Postad 22 November , 2004 Författare Rapport Postad 22 November , 2004 Menar du att jag skulle lagt mig med nötfärgen bara för att bordet blir parat? Bordet är ju tvåparat, ska vara en rätt aggro motståndare för att synen ska vara rätt där. Jag ifrågasatte mest Alberts råd om att jag kanske skulle lägga mig redan på turn när jag sitter med nötfärgen. Han skrev (vilket du klippte bort i ditt svar): Vid rivern är det en självklar laydown, men i detta fllet kunde du nog inte spela handen bättre forutom att du borde lagt dig tidigare, kanske redan vid turn då bordet blir parat? Nu visade den senare diskussionen att även synen vid river kanske var rätt och det var ju roligt, men egentligen är det spelet innan river som har kostat mest pengar. Och det verkar som om jag gjorde rätt där? Citera
Recommended Posts