jessie_nkpg Postad 20 April , 2006 Rapport Postad 20 April , 2006 Hej! Köpte för drygt 1½ år sen en laptop på elgiganten. Efter att ha haft den inlämnad på service 4 ggr sen dess har jag nu äntligen lyckats reklamera datorn och ska få en ny om några veckor. Undrar nu vad det är för dator jag kommer få, en likadan eller en likvärdig? Känns ju inte så kul att få en exakt likadan igen, inte efter alla problem som jag haft. Vore schysst om nån som vet kunde berätta för mig vad jag har för rättigheter. Kan jag kräva att få en dator av ett annat märke? Skulle gärna lägga till nån tusenlapp för att få en bättre dator också. Alla svar är välkomna så jag får lite kött på benen. Citera
Fairlane Postad 20 April , 2006 Rapport Postad 20 April , 2006 Du får nog en likadan. Om felet beror på ett taskigt minne i datorn, en taskig hårddisk eller liknade så kan du knappast begära ett helt annat märke. Om de är bussiga kanske de låter dig byta till något annat för en mellanskillnad, men självklart är det inte. Citera
jessie_nkpg Postad 20 April , 2006 Författare Rapport Postad 20 April , 2006 Det har varit 3 stora fel på datorn som återkommit... dvd-enheten har pajat 2 ggr, fläkten gått sönder 3 ggr och skärmen slocknat till och från under 1½ år. Det är dessutom fel som tydligen förekommit på många av samma sort. Får väl påpeka det och hålla tummarna Tack för svart förresten Citera
-Lime- Postad 20 April , 2006 Rapport Postad 20 April , 2006 bara för att vara lite nyfiken... men vilket märke är det på datorn? är i fart med att eventuellt köpa en nämligen, vill ju inte gå på en "nit". Affären i sig har ingen skyldighet att ge dig en annan vara, men som sagt, om du är snäll mot dom så kanske dom är snälla mot dig och ger dig möjligheten. Det är ju inte olagligt att fråga i alla fall så de tycker jag du skall göra. Jag vet inte exakt hur det är med datorer, men när det gäller tex mobiltelefoner så skall ju telefonen bytas helt och hållet efter 3:e inlämningen (om kunden vill detta) och då ger inte elgiganten någon rätt till kunden att byta mot annan modell/märke (enl tidigare erfarenheter, jobbade själv med mobiltelefoner i ca 3 år), men som sagt, fråga skadar inte. Citera
jessie_nkpg Postad 21 April , 2006 Författare Rapport Postad 21 April , 2006 Det är en Fujitsu Siemens, så akta dig Ska prata med elgiganten på måndag och höra hur det ligger till, blir jag inte nöjd med svaret ska jag ringa min gamla juridiklärare och höra vad jag har för rättigheter som kund. Annars får jag grinda ihop till en ny dator, haha. Citera
BOGiS Postad 22 April , 2006 Rapport Postad 22 April , 2006 Är det fel på en vara du köpt har du enligt konsumentköplagen rätt att: hålla inne betalningen, kräva att felet avhjälps, kräva en ny, felfri vara, få prisavdrag, få ersättning för reparation, häva köpet och få pengarna tillbaka, få skadestånd. Källa: http://www.konsumentverket.se/mallar/sv/artikel.asp?lngArticleID=133&lngCategoryID=1674 Orkade inte att läsa allt, med ser klart ut som du kan häva köpet Citera
jessie_nkpg Postad 23 April , 2006 Författare Rapport Postad 23 April , 2006 Tack! Ska lusläsa konsumentlagen ikväll... perfekt bisyssla till en pokerturnering. Citera
Recommended Posts
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.