Gå till innehåll

Stud 8 - Hand postad av Daniel Negreanu


Recommended Posts

Är ganska grön på Stud 8 or better själv. Tänkte att det vore kul att se vad forumfolket säger om denna hand Daniel Negreanu spelade i ett $1500-$3000 mixgame.

 

You are playing in a stud 8 ring game. A Q raises, a 7 calls, a 9 calls and you call with the 4 :club: up and the 8 :club: 5 :spade: in the hole:

 

Player 1: (x-x) Q

Player 2: (x-x) 7

Player 3: (x-x) 9

Me: (8 :club: 5 :spade: ) 4 :club:

 

On fourth street, the boards look like this:

 

Player 1: (x-x) Q A

Player 2: (x-x) 7 10

Player 3: (x-x) 9 9

Me: (8 :club: 5 :spade: ) 4 :club: 2 :club:

 

Player number three bets out, what is your play?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Höja. Bra läge att dra in en låg och låta övriga (Player 1 och 3) tjafsa om vem som har bäst high hand. Något man själv kan få då man har trefärg och även har bra möjligheter att få stege. Player 2 fick även ett sunkigt kort, bra att göra det dyrt för honom då man själv drar mot en 8-låg.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag är nog inne på Skumdums linje. Men jag är verkligen inte bra på det här spelet så det kan nog vara fel.

Vad jag inte förstår är vilka händer med en öppen nia som kan syna ett raise från en Q (som dessutom blivit synad av en 7:a)? A29s? 999? AA9?

Som sagt, jag är grön på det här. Men det måste väl finnas ganska få händer som står sig bra mot ett troligt par i damer?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Känns som en syn, för vad ska 9 ha om inte 999?

Tja, AA99, KK99 och 9999 är väl också realistiska kandidater. Vete fan hur ofta folk spelar 99X mot en höjning från en tydlig (troligen bättre) höghand på 1500-3000 bord eller om det kan vara rätt pga ante.

 

En snabb twodimeskoll ger att man i stort sett måste ha rätt ok showdownequity heads-up. Worst case är .376 mot fyrtalet, och mot de andra händerna har man kring .44. Antagligen något lägre pga döda kort, orkar inte kolla det ordentligt.

 

Problemet är ju att man måste betala ett stort bet på varje gata man missar, och om man träffar på femte är det rätt stor risk att motståndaren viker rätt av (han får ju lägga in 3 bet för att vinna 3 bet). Så ens implicita odds via ordentlig frirulle är rätt låg. Möjligen då om man backar in i en flurre. Visserligen har man viss bluffequity om motståndaren viker mot en färdig låg femte iom att man kan träffa 6 låga kort som matchar ens låga kort och därmed sno potten.

 

Ska räkna lite på det där när jag inte är full.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

99 är väl en usel hand i Hi/Lo speciellt om ngn höjt med en dam? Ett färgdrag/färgstegedrag är la troligare. Känns inte som vi vill ha konkurrens av 7T för låg, synar du innehåller potten 6 eller 7 bets + antes när den kommer till spelare 2 vilket ger honom tämligen bra odds. Sedan är vi inte helt körda för hög, 3 till färgen och stegmöjligheter så det finns möjligheter till en scoop.

 

Fold känns som ett märkligt alternativ tycker jag. Varför syna en höjning på 3:je, träffa en av sina bättre kort i leken på 4:de samtidigt huvudkonkurent för låg får en blank och då lägga sig död till en bet?

 

Varför inte höja för att bli av med 7:an..

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ett färgdrag/färgstegedrag är la troligare.

987, T98, och JT9 är också rätt risiga händer och betydligt ovanligare än par som starthand.

 

Känns inte som vi vill ha konkurrens av 7T för låg, synar du innehåller potten 6 eller 7 bets + antes när den kommer till spelare 2 vilket ger honom tämligen bra odds. Sedan är vi inte helt körda för hög, 3 till färgen och stegmöjligheter så det finns möjligheter till en scoop.

Ja, men mestadels så drar vi för att vinna 3 små bet och hälften av anten om vi hamnar HU. Det är lite småjobbigt.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Höja är ju liksom wow, vill ni isolera killen med 99 som syna en bet från en Q och som nu bettar?

 

Jag synar och hoppas på overcalls, det är ju rätt uppenbart vad jag drar till och jag måste säga att om 99 nissen inte är extremt lurig så är hans hand rätt väl deffad till KK QQ 99, kanske Q9.

 

Sen på 5:e börjar det bli komplicerat, om jag sätter låga så beror mitt spel på vad 1 och 2 får. Jag gillar inte min 8a. Om de blankar så jammar jag för att "säkra" halva. Om de får bra drag till låg så vetifan.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

987, T98, och JT9 är också rätt risiga händer och betydligt ovanligare än par som starthand.

 

Ja, men mestadels så drar vi för att vinna 3 små bet och hälften av anten om vi hamnar HU. Det är lite småjobbigt.

Håller med om att det är jobbigt och syna ner om man blankar hela vägen och inte får ngn hyffsad draw till en scoop. Samtidigt har man möjlihet till frikort om man parar ett av sina gömda kort.

 

Varför skulle player 3 syna med par i 9:or på 3:je? Om han sitter på ex AA(9), KK(9) vore det inte läge att höja potten redan på 3:je? Potten har redan bivit höjd och synad och genom att tvinga ut Hero fås (ev) position. Känns som 999 eller färgdrag som A2(9), AK(9) eller kanske 987 kan tänkas spela så här. Isolera ett färgdraget här, i position, känns inte så dumt..

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Känns som en syn, för vad ska 9 ha om inte 999?

Tja, AA99, KK99 och 9999 är väl också realistiska kandidater. Vete fan hur ofta folk spelar 99X mot en höjning från en tydlig (troligen bättre) höghand på 1500-3000 bord eller om det kan vara rätt pga ante.

 

Misstänker att Gdaily menar att spelare tre har 999 som starthand och altså nu har ett fyrtal vilket ger oss noll chans till scoop och altså drar vi här till halva potten vilket inte är så hett.

 

Även om det är jävligt ovanligt att någon är upprullad så är det också väldigt ovanligt med spelbara händer (mot ett troligt par i damer) med en nia som uppkort och med de flesta av dom (som KK9 eller AA9) är det ganska korkat att inte höja på tredje.

 

/Bjorn

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

med en nia som uppkort och med de flesta av dom (som KK9 eller AA9) är det ganska korkat att inte höja på tredje.

Fast det känns lite dumt att förutsätta att spelaren är lättläst. Dessutom så ökar ju sannolikheten ganska mycket att det var AA eller KK i hålet när den andra nian på bordet dök upp.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

med en nia som uppkort och med de flesta av dom (som KK9 eller AA9) är det ganska korkat att inte höja på tredje.

Fast det känns lite dumt att förutsätta att spelaren är lättläst. Dessutom så ökar ju sannolikheten ganska mycket att det var AA eller KK i hålet när den andra nian på bordet dök upp.

 

Ärligt talat är det ju så mycket "han tror att jag tror att han tror att jag tror" på dom där nivåerna att jag inte begriper det, så visst det är antagligen korkat.

 

Tycker fortfarande att det är en märklig syn på tredje med en svag åtta om det nu inte är så att Negranu är bring in och därför "har rabatt" på sin syn.

 

Oavsett om fi har 9999 eller KK99 så har man antagligen effektiva odds på att syna ned hela vägen om handen blir heads up givet mängden döda pengar och försumbar rake. Helst vill man ju ha med sig killen med (oförbättrat) par i damer men få fold av han med tre kort till en sjulåg men det lär ju vara omöjligt och då tror jag det är marginellt bättre att få handen heads up än att det fortsätter vara fyrhandat.

 

7-card Stud Hi/Low 8-or-better: 500000 sampled outcomes

cards scoop HIwin HIlos HItie LOwin LOlos LOtie EV

9s 9c 9d 9h 123941 499878 122 0 0 0 0 0.624

5s 8c 4c 2c 122 122 499878 0 376059 0 0 0.376

 

7-card Stud Hi/Low 8-or-better: 500000 sampled outcomes

cards scoop HIwin HIlos HItie LOwin LOlos LOtie EV

Kc Kd 9d 9h 108802 406336 93664 0 0 0 0 0.515

5s 8c 4c 2c 93664 93664 406336 0 376125 0 0 0.485

 

/Bjorn

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hade 9 haft AA9 eller KK9 så hade det rimliga varit att höja på tredjegatan (förutsätter att folk på så här hög nivå vet vilket dåligt kort en nia är i hi/lo). Givet att han inte höjer på tredjegatan så är A29s kanske en spelkulativ hand, 987s likaså (?), 999 en rimlig. Hade han 999 och nu får fyrtal så har vi som jag skrev väldigt små chanser att scoopa (vi har möjlighet till fätgstege, men den är väldigt liten).

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Negreanus svar på det hela:

This is a pretty close decision, but it's one of those key decisions that seperates a decent Stud 8 player from a great one. Several things to consider:

 

1) The open 99 doesn't necessarily have trips. Remember, he called a raise from a Q. If he did that with split 99's you'd have to assume he is a bad player.

 

2) You have two different three card straights and a three card flush draw. That might outdraw the 99's. If you don't, you are still a favorite to make a low hand.

 

3) This was a raised pot on third street with multiple callers.

 

4) The player with 10-7 showing likely has a three card draw to a 7 low.

 

Any idea what all that means? It means you should raise. For one, you want to get that player with the 10-7 out. If you just call the bet, you'd be allowing the 10-7 a chance to get a great price to take a card off and get back on the low draw. You DON'T want that, you want him out.

 

If you raise and the Queen calls, sweet. That means you'll be in a three handed pot where you are the only player going low. Hit a low card on fifth or sixth street and you could find yourself in a great positiion.

 

Also, if you happen to pair one of your hole cards on fifth or six street, you might get a free card from the 99 (assuming the pot it heads up and the Queen folded for your raise.)

 

If all your opponent had on fifth street was a pair of 99 and a busted three flush, if you catch a pair of fours on fifth street you'd be in excellent shape as two pair might even win it for you.

 

The ONLY terrible cards you could catch on fifth street are a 9, 10, J, Q, K that are NOT a club.

 

In Super System II, Todd Brunson goes into great detail explaining why the raise is correct.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Å andra sidan, om vi höjer och får handen heads up mot killen med 99 och han faktiskt har 9999 så får vi (förutsatt en tusing i ante, misstänker som sagt att det faktiskt är negranu som är BI) ganska exakt 3-5 i effektiva odds och efterssom vi "bara" är 3-5 underdog så det är ju ingen katastrof.

 

Skulle däremot fi ha en sämre hand som t.ex. AA99 (och ja det ÄR konstigt spelat) så får vi ungefär samma odds när vi i praktiken är runt even money.

 

/Bjorn

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa nytt...