Juzam Postad 18 November , 2004 Rapport Postad 18 November , 2004 Jag är främst ute efter svar från lite mer rutinerade spelare. Det jag undrar är vad som är rimliga händer att spela, givet position samt om någon höjt eller inte. Anta att du just satt dig ned och inte fått någon read ännu. Det jag tänker mig är ett bord med 6 spelare och fixed limit på nivåerna kanske 1-2$ eller 2-4$. * RP - QoS * Citera
jackbalsam Postad 19 November , 2004 Rapport Postad 19 November , 2004 Det finns ju en mängd starthandstabeller som man kan spela efter. För att ta nästa steg och börja gå ifrån dom starthandstabellerna mer och mer så behövs rutin. Både att du märker att du spelar ett mer vinnande spel om du gör A istället för B och rutin att läsa spelarna på bordet (spela löst på ett tight bord etc). Hur du ska förändra ditt spel jämfört med starthandstabbeler är därför svårt att svara på såhär. PS. Jag är ingen erfaren spelare. Citera
Hjort Postad 19 November , 2004 Rapport Postad 19 November , 2004 När du är först in i potten: Button+3 (alltså första position): 55 A7s K9s T9s J9s AT KJ QJ Button+2: 44 A3s K7s Q9s 98s T8s A9 KJ QJ Button+1: 33 A2s K6s Q8s 87s 97s J8s A7 KT QT JT Button: 22 A2s K2s Q4s 65s 75s T7s A3 K7 Q9 98 J9 SB: 22 A2s K2s Q2s 32s 42s 52s Xxs A2 K2 Q2 43 53 63 Jx Det här är en väldigt ungefärlig lista med händer som kan vara lämpliga att öppna potten med. Men du kan bli tvungen att spela fler eller färre händer beroende på hur lösa dina motståndare är, hur aggressiva de är, hur väl de utnyttjar position, hur duktiga de är på att försvara sina mörkar. En faktor som gör att du ska spela rätt mycket färre händer är att raken slår betydligt hårdare på de lägre nivåerna eftersom det här kan försvinna nästan ett helt stort bet i rake, medan detta inte händer på 5-10, 10-20, mm. Alltihop snott från: http://www.posev.com/poker/holdem/strategy/preflop-abdul.html Citera
m_sjoberg78 Postad 20 November , 2004 Rapport Postad 20 November , 2004 Här är en ungefärlig lista som jag lirar efter. Naturligtvis spelar jag fler händer på ett passivt bord och jag tightar till mig om mina motståndare är aggressiva. Vid aggressivt bord är det högst ovanligt att jag inte kommer in i potten med en raise, lägger ner limpningar med JTs och Axs. UTG Limpar med: Axs, JTs, QJs (ibland även lägre händer men bara vid passivt bord. Vid aggressivt bord foldar jag alla dessa) Raisar med: AT+, KQ, 77-AA UTG+1 blir ungefär samma, jag blir mer limp-villig med de limphänder jag beskrivit ovan ifall UTG synat. MP: Raisar med alla 2 klädda, A7-AT och ungefär 55-AA Här limpar jag aldrig, raise eller fold CO: Ungefär samma som MP, raisar dock oftast med alla A. Button: Raise med 22-AA, Ax, K9-KQ, QJ, JT. Denna skitröriga lista bygger på att jag är först in i potten. Om någon limpat höjer jag mina raise-krav en aning. Om någon raisat innan mig spelar jag inte särskilt många händer. T ex om någon raisat UTG kan jag tänka mig att folda t ex ATo. Det är även ovanligt att jag synar en raise, oftast blir det 3-bet eller fold.. Detta var nog lite rörigt, men det är heller inte särskilt lätt att göra en lista över vilka händer man spelar. Allt beror på bordets sammansättning, sin egen tableimage osv.. Lycka till /M Citera
Recommended Posts