Gå till innehåll

NLT - SH, CG, hur spela AKo på floppen?

bossbaver

Recommended Posts

Låt säga att man har höjt 4bb preflop med AKo. får 2 syn.

floppen ger ex. J 9 4rainbow...

alt 1, om du pratar först antar jag att man kan fortsätta beta? eller ska man bara köra vidare med AK vid eventuell A eller K träff och vid typ stegdrag?

alt 2, du pratar sist, en höjer 4bb, fi2 lägger sig.. du??? syn??? fold? raise??

alt 3, du pratar sist, check fram till dig? här måste raise vara det rätta va? (även om du inte egentligen har något) ???

hur spelar ni AK på floppen om ni inte träffar?

* Flytt till THe - QoS *

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Härligt generell fråga ^^

Standard för mig är att betta alla floppar som är någorlunda tomma samtidigt som jag lätt kan representera något. T ex en Q72r-flopp bettar jag så gott som alltid då den oftast missat motståndaren samtidigt som jag lätt kan representera damen.

Först ut är jag mer försiktig än i position då chansen till gratiskort på turn om jag blir synad är mindre. Dessutom är det mycket lättare för motståndarna att syna med en marginell hand om de sitter i position.

Floppar jag undviker att betta (mot 2+ motståndare. mot 1 motståndare bettar jag så gott som alltid) är sådana där 2 eller fler kort är FI-vänliga samtidigt som jag själv missa. Att t ex betta en 8x9hJh-flopp känns som att pissa bort pengar. Dåliga drag, t ex gutshots, tar jag också frikort med om chansen finns att jag blir check-raisad.

Länk till kommentar

1: Ja, betta 1/2-hel pott typ (3/4 är ganska lagom), samma som när du träffar. Jobbigaste situationen att spela ur position om någon synar.

2: Slår nästan alltid om där, fi visar svaghet. Betta ungefär pott. Du kommer bli förvånad hur ofta fi lägger sig där. Slår han om igen så är det bara att kasta för han har förmodligen floppat något roligt.

3: Ja, samma som 1. Här är det lättare att bluffa på en tom turn också om han synar.

Länk till kommentar

2: Slår nästan alltid om där, fi visar svaghet. Betta ungefär pott. Du kommer bli förvånad hur ofta fi lägger sig där. Slår han om igen så är det bara att kasta för han har förmodligen floppat något roligt.

Håller med till 100% om att fi ofta viker sin hand där. Men om fi synar, turn blankar och han checkar till dig. Ta frikort då rent generellt?

Länk till kommentar

Håller med till 100% om att fi ofta viker sin hand där. Men om fi synar, turn blankar och han checkar till dig. Ta frikort då rent generellt?

Beror på FI, är han lös o drar mkt till insides etc så är det bara o panga på men annars är det oftast o ge upp o hoppas på nån kul river.

Sen om man kan bluffa bort topparet för någon riktigt tightis så kan man ta en pottbet till.

Länk till kommentar

alt1: Är det inga andra förutom jag som checkar där? Tycker att alla synar i alla fall eller slår om tomma så jag har nästan helt slutat continuebetta ur possition. Och för att inte bli för lättläst så kan jag checkraisa träff eller drag även om jag oftast bettar ut dessa.

alt2: Raise pott och sedan får du nästan alltid potten på turnen vid ett pottbett.

alt3: Brukar nog oftast ta ett frikort för att fi ska få större respekt för mig. Kanske 50% av gångerna åtminstone och då checkar jag ner hela vägen om jag inte får hjälp.

Länk till kommentar

Här är ett exempel på när någon bettar in i dig som inte är en nötspelare (AJ är sak samma som AK ;):

Party Poker No-Limit Hold'em, $2 BB (6 handed)

UTG ($98.68)

Hero ($337.50)

CO ($84.40)

Button ($94.26)

SB ($234.05)

BB ($369.15)

Preflop: Hero is MP with Js, Ac. SB posts a blind of $1.

1 fold, Hero raises to $7, 2 folds, SB (poster) calls $6, BB calls $5.

Flop: ($21) 2h, 8h, 7s (3 players)

SB checks, BB bets $11, Hero raises to $26, SB folds, BB calls $15.

Turn: ($73) 5c (2 players)

BB checks, Hero bets $50, BB folds.

Final Pot: $123

Länk till kommentar