Gå till innehåll

Äger MTT men problem med CG?


jaha

Recommended Posts

Jag knäcker på turneringspoker, kan säga att jag verkligen har greppat konceptet och har hög in the money % och går ofta hela vägen fram. gäller MTTs. sitngos ahatar jag och har inget intresse av att spela.

 

för cashgame så brukar det gå bra i en halvtimme, sen tappar jag tålamodet och börjar spela alldeles för många händer alldeles för dåligt.

 

någon som har liknande problem och några tips kanske?

problemet är väl att i en MTT lägger man en liten summa emd chans att vinna en väldigt stor med an i cashgame grindar man mer. MTT blir väl kanske också grindande i längden.

 

men i MTTs tvingas ju allins fram genom höga mörkar.

liksom hur är skeendet i cashgame. site rman och vinne rlite småpotter, förlorar lkite småpotter och sen vips så smäller det och man dubblar typ en gång i timmen eller hur fungerar det?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

för cashgame så brukar det gå bra i en halvtimme, sen tappar jag tålamodet och börjar spela alldeles för många händer alldeles för dåligt.

Jag brukar göra som så att om jag spelar i en MTT har jag även ett cashgame igång, helst av samma typ (samma pokervariant även om det är 95% Texas, NL eller FL). Spelar jag SnG, ofta två samtidigt om det går utan för stort glapp i starttid. Enbart cashgame: 2-3 FL eller 1 möjligtvis 2 NL.

 

Detta för att inte tappa tålamodet och börja spela alldeles för många händer alldeles för dåligt. ;)

 

Då händer det ju nånting för det mesta så att man inte drabbas av "nu har jag inte spelat en hand på jättelänge, jag testar att limpa med på en T4o, det kan ju träffa".

 

Samma speltyp så att man inte behöver ställa om sig mentalt för mycket och börjar reraisa drag utan träff i FL eller minihöjer träff i NL.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Har haft exakt samma problem som du i 1 års tid.. Men har precis börjat gå stadigt plus på CG nu.. kruxet ligger i att det nästan är 2 olika spel.. Har lagt ner otalig tid och framför allt pengar för att bli bra i CG men några tips då..

 

Spela fler bord.. kör 2-3 NL bord eller 3-5 FL .. Spela tightare men även aggresivare än i MTT .. Man vinner potterna mer på flop i CG än i MTT .. eftersom folk spelar lite Tightare i CG har folk generellt bättre händer därmed är det farligare att slowspela.. Tänk på att det är dina egna pengar du spelar om...

 

Tex. i MTT kan du syna ett omslag all in med AKs men i CG är den synen väldigt prikär utan en solid read på spelaren..

 

Viktigaste av allt disiplin med koncentration.. I MTT flyttar du bord och kan ta det lugnt. folda spela lite dubbla upp.. All in bedömningar kommer du långt.. medans i CG är det svåra beslut på varje gata.. tänk att beta ut 10 procent av din stack i MTT är jävligt mycket lättare än att beta ut 10 procent av dina egna pengar..

 

Men som sagt CG är ingen dans på rosor utan ett jäkla grindande som liknar att stå på bandet fast med lite mera beslut.. och så är ju timpengen sjukt mycket bättre..

 

For the love of the game MTT

For the money CG

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Den stora skillnaden mellan MTT och CG är preflopspelet.

 

I MTT med höga blinds är preflopsspelet avgörande. Om du väljer din tajming med omtanke och höjer kraftigt så kan du stjäla många blinds. Spelarna har helt enkelt inte råd att syna dig med sämre händer, och för dig är det värt att stjäla blindsen då de representerar ett högt värde.

 

Dessutom är varje pott i senare skeden av en MTT, ett spel om i princip hela din stack vilket gör att spelkaraktären är mycket skjuta skarpt och se om Fi vågar syna. Lite chicken race, den som viker först förlorar.

 

I en MTT så har man bråttom att ackumulera chips. Blindsen stiger och turneringstiden är begränsad. Detta leder att man mot slutet riskerar mer med sämre händer och chipsackumulation per tidsenhet är av stor vikt för överlevnad alternativt vinst.

 

När det gäller CG så spelar inte preflopspelet ingen större roll. Stacken är så djupa att spelarna synar vanliga 4-5 ggr BB höjningar utan problem. Det är oftast där turneringsspelarna först möter problem. De är vana att bara få 1-2 syn när de höjer med sin AQ men på en CG får de kanske 4-5 synare direkt och då tappar AQ i sitt värde direkt.

 

I CG är däremot postfloppspelet av avgörande betydelse. Så loose som spelarna är preflop så tajtar de till betydligt på floppen. Från floppen framåt så kan du räkna med att i princip 2 spelare gör upp om potten och folk chansar inte alls mycket.

 

Det är dessutom inte bråttom att ackumulera chips. Folk är vana att spela många många timmar och ta hem små pottar i taget. Därför så riskerar spelarna inte lika mycket per pott om inte de känner att de sitter på bästa handen.

 

Så mitt råd till turneringsspelare som går över till CG är att loosa upp preflop. Syna med betydligt fler händer, och ha inte för stort förtroende för era prefloprejs.

 

När floppen träffar så ska ni spela tight aggressive. Sätt inte hela potten på spel om inte ni sitter på nötterna lr är säkra på att ni har den bästa handen. Ett par på floppen är inte nötterna.

 

Och glöm för all del ett koncept som betyder mycket i MTT men inget alls i CG, nämligen stackens relativa storlek.

 

I en MTT så kan storstacken vara bullies gentemot shortstacken och tvinga dem att folda många händer då de senare riskera att åka ur turneringen. I en CG så spelar spelarna i princip bara efter EV och stackens relativa storlek spelar ingen roll då folk kan köpa in sig igen.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Var i samma sits ett tag men har nu lyckats ta tag i CG spelet både i FL och NL och behärskar båda.

 

I mitt fall berodde det nog fråmst på grund av otur att jag inte fick till CG spelet. När jag testade åkte jag jämt på brutala utdragningar eller mötte värre monster när jag själv hade monster. Det gjorde att jag tröttnade.

 

På senaste tiden har variansen varit mer normal eller kanske arbetat till min fördel så jag har tjänat ca 30 BB/h i NL.

 

Personligen tycker jag inte att det skilljer så mycket mellan turneringar och CG förutom det som nämts. I turneringar tar jag större risker på grund av BB höjningar. Jag fibblar nog lite mer i turneringar för att trappa fi då man sällan får så många möjligheter som i CG.

 

En del förespråkar ABC poker. Jag vet inte hur bra de är i verkligheten. Jag tror jag klår dem i 75/100 fall. Ganska skönt att trappa någon tönt som alltid bettar pott ur sistaposition för att stjäla potten.

 

Rent psykolgiskt är det mycket lättare för många att spela om marker än om pengar. Det tror jag är den största skillnaden mellan MTT och CG.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa nytt...