Gå till innehåll

Recommended Posts

Postad

Hand från igår, hur är det smart att göra?

Det är en satellit, från början ungefär 90 startande. Kostar 5 dollar att vara med, 8 pers vinner en biljett till huvudtävlingen (ungefär 50 dollar i inköp), 9an får lite tröstpengar, medan 10an får absolut ingenting.

Det är väl tredje eller fjärde handen på "finalbordet", dvs bara 10 kvar. Jag sitter på den inte helt stabila stacken 2800. Blinds 500/1000.

Jag har minst stack.

De andra småstackarna har runt 3500 och 4000. Minns jag rätt så är det tre spelare till som ligger risigt till för att åka. Men jag ligger sist.

Den ganska överlägsna chipleadern sitter och bettar hem potter, fast han skulle kunna folda sig till platsen i huvudtävlingen hur lätt som helst.

Chipleadern satt jag på samma bord som tidigare och även då (det är för jävligt vilken otur man har med placeringarna då o då) var han två platser till vänster om mig.

Jag har haft riktig korttorka i snart 8 varv, och blindat ned mig rejält. Mina två försök till blindsstölder från knappen har blivit saftigt reraisade av chipleadern, och då har jag lagt mina halvdassiga stöldhänder för att inte åka ut på typ 15e eller 13e plats. Chipleadern har kört rätt mycket med hela bordet.

På small blind får jag QQ. Helt otroligt. Äntligen en hand. (jag har alltså 2300 kvar efter att ha pröjsat sb på 500)

På Big blind sitter en av de andra småstackarna. Han har ungefär 3000 kvar efter att ha pröjast BB.

Chipleadern sitter UTG, o bettar 2000.

Två personer till synar. De har bägge ganska stora stackar, och riskerar inte att åka ur om de inte går upp emot chipleadern. Ganska konstigt att de synar egentligen, är min reflektion.

Vad ska jag då göra här? Chansen att nån foldar när jag går all-in, känns som exakt 0.

Samtidigt räcker mina pengar 1 varv till, varvet efter kommer jag att åka om jag inte vunnit en all-in, alternativt att jag vinner när jag har blinden.

Ingen kommer att blinda ut sig innan mig, chansen att nån tar en chans och går all-in när jag ligger så risigt till är väl heller inte så stor. Samtidigt känns det inte så kul att gå in med QQ mot tre personer, som dessutom med stor sannolikhet lär checka ned handen (Jag räknar kallt med att BB lägger sig).

Hur skulle ni gjort?

Väntat på ett bättre läge, eller kört med QQ?

Postad

Jag hade velat folda, men jag hade nog inte gjort det. Förmodligen kommer du hamna i ett coinflipläge eftersom du möter så många spelare, men eftersom du har chansen att nästan fyrdubbla dina marker så är en syn korrekt i mina ögon. Du vill ju komma bland de främsta 8, men du kommer nog ha svårt att komma dit om du foldar här. Hade det däremot varit 9 spelare kvar så hade jag kanske funderat på fold.

Vet inte varför du väntat tills du bara har 2,8BB. Jag hade ställt tidigare med vilka två kort som helst när jag nått 5BB, för då hade du inte hamnat i läget att du inte har någon fold equity mot Fi.

Postad

Jag låg inte riktigt så dassigt till för bara 1,5 varv sedan.

En av småstackarna var nere på 1200, pröjsade blinden på 800 och lyckades vinna mot tre spelare. Sen hade han 4800. En till har också dubblat från 2000 till 4000.

Det som får mig att tveka är just att det är tre spelare med. Chansen att bli utdragen är ju ganska stor. Att jag har bäst starthand känner jag mig bergis på, men mot tre spelare tror jag chansen att vinna är betydligt mindre än 40%.

Men ett av mina problem som turneringsspelare är att jag är lite dålig på att sno blinds och försvara blinds. I detta fallet så var jag väldigt feg när det var runt bubblan, men jag har verkligen fått extremt usla kort. Det är ungefär 47o, 23s, 59o och så vidare i flera varv. Lite halvspekulativa händer som 910s och liknande har jag inte fått. Detta är verkligen första handen på många varv.

Känns inte så kul att gå upp mot 2 spelare med 47o på BB. Då lägger jag mig hellre. Det är möjligt att det är fel, men i det läget av turneringen låg jag bättre till än vad jag gör nu.

Postad

Jag skulle köra på allin, och hoppas på det bästa. Då du inte hade mycket pengar kvar så är det inte mycket att välja på vid högt pocket par.

Eller som Jesper Blomqvist sade efter Matchen IFK Göteborg - Milan. "Jag blundade och sköt, när jag tittade upp igen så låg bollen i mål"

Postad

Antingen ställer du in eller så ställer du blint vid rundfold fram till dig kommande runda(or)

Ställ hellre in med skit än syna med halvbra händer.

Jag tror du åker 2/3 av gångerna du synar med QQ här.

Den gången du inte åker så är jag däremot rätt säker p du går vidare.

VIll du gambla med en 33%are?

Postad

Efter ganska lång betänketid valde jag att köra på QQ.

Det som talade emot var såklart att 3 spelare var med i potten.

Förutom att QQ är en rätt OK hand, så var det som talade för att i stort sett vartenda försök som jag skulle göra att sno blinds, skulle synas ned av chipleadern, samt troligtvis personen på BB (eftersom jag hade så lite marker kvar). Alltså skulle jag med stor säkerhet vara uppe mot 2 spelare med en slumpmässig skithand, o då valde jag QQ. Jag hade helt enkelt svårt att se att jag skulle få ett bättre läge.

Resultatet blev i alla fall att alla de tre andra synade såklart (BB la sig, lika väntat).

Lika väntat checkads handen ned, och jag torskade mot 4-färg. Jag hade nog åkt även med 3 färgkort på brädan, det var en Kung på floppen, så min hand kändes ganska kall snabbt.