Gå till innehåll

Flytta masterbootrecord i XP

Filip

Recommended Posts

Vän,

Om det är en fysisk hårddisk med två partitioner behöver du inte göra någonting. Det är bara att formatera C:-partitionen. Jag tror det iaf. En formatering ska inte påverka MBR.

Om det är två fysiska hårddiskar får du antingen använda "recovery console" och där köra fixmbr och fixboot. Alternativt väljer du att reparera din windowsinstallation på D: och installerar om Windows rakt över. Vad du ska välja beror på hur van du är vid datorer. Det går snabbare med "recovery console". Återställningskonsoll på svenska eller har Microsoft hittat på något roligt namn?

Recovery console startar du genom att boota på CD-skivan och trycka R när välkomstsidan kommer upp. Instruktioner här.

Edit: Om du väljer att installera rakt över din gamla installation, MÅSTE du installera senaste SP och alla säkerhetsuppdateringar igen. Om du inte har SP2 slipstreamat in på din skiva, så är du utan Windows brandvägg efter att du installerat över din gamla installation. Antingen använder du en annan brandvägg eller också drar du ner SP2 innan du installerar. Dra ur nätverkskabeln tills du installerat klart och säkrat Windows.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det är 2 olika fysiska HDs.

Jag var trött och arg så jag tänkte mig inte för utan nuka c: fast den inte gick att formatera i XP, då borde varningsklockarna ringt. Men men jag nuka den ändå.

Startar om datorn och får fel när OS:et ska börja laddas: ntldr kunde inte hittas, då trilla polleten ner. Nåja i med xp cdn o kör repair, funkar inte.

Pluggar ur SATA sladden till c: och kör repair igen och det funkar inte heller.

Nåja har NTFS formaterade HDs så ingen katastrof utan jag fick trycka in XP på c: med och då fixa den en ny mbr med dualboot till d: och c: xp.

Men nu är jag beroende av mbr c: och om den HD:n kajkar i framtiden sitter jag i skiten igen.

Ska läsa TC's länk och se om jag kanske gjorde kommandona i fel ordning eller kanske glömde spara dem på något sätt.

Länk till kommentar

Det enda som verkar behövas är att i repair läget skriva - fixboot d:

E dock ganska säker på att jag testa det och det enda som skedde då var att en boot.ini skapades. Jag borde jobba på min examensrapport men detta är mycket roligare, ska nog putsa fönstren sen med.

Länk till kommentar