Gå till innehåll

NLT - Trn, JJ, live-turnering


Recommended Posts

Har rekonstruerat en hand från en live-turnering. 30 spelare, NLT, med rebuy och add-on.

 

Följande hand utspelar sig när vi är två bord kvar (efter rebuy och add-on är över) med totalt ca 13 spelare kvar. Jag ligger strax under chipleader (på vårt bord) med ca 10.000 chips.

Chipleader (plats 5) är en mycket lös spelare som tre gånger tidigare gått all-in (och vunnit) med uppenbart sämre händer (men blivit räddad av turn och river).

 

Beloppen är ungefärliga.

 

 

Plats 1 (SB) 1200

Plats 2 (BB) 800

Plats 3 1600

Plats 4 1300

Plats 5 (Fi) 11000

Plats 6 (Jag) 10000

 

BB/SB 200/100

 

Jag får J :spade: J :heart:

Plats 3 Fold

Plats 4 Bet 400

Plats 5 Raise 800

Plats 6 (Jag) Reraise 2000

 

Här tänkte jag att en ordentlig raise skulle få bort alla draghänder.

 

Plats 1 (SB) Fold

Plats 2 (BB) Fold

Plats 4 Fold

Fi syn

 

Att Fi checkar får mig att tro att han inte har en allt för stark hand. Han har tidigare ofta raisat kraftigt när han suttit på hyfsade höga kort, men gör det inte nu. Från hans tidigare spel skulle han tom kunna spelat så här med 73o

 

Flop ( T :club: , Q :diamond: , K :club: ):

 

Floppen ser otäck ut, många händer kan slå mig. Dock har jag ett bra stegdrag, mina två J gör det lite säkrare att Fi inte också har draget.

Potten är dock rätt stor nu. Ca 6000 (50% av min stack).

 

Fi Check

Plats 6 (Jag) Raise 2000

 

Jag raisar (kanske för lite) för att ev få bort Fi.

 

Fi syn

 

Tolker detta återigen som en svaghetssignal. Det känns som han har ett drag och hoppas.

 

Turn ( T :club: , Q :diamond: , K :club: T :heart: ):

 

Fi Raise 4000. :-o

 

Har lagt in 4000 i potten har 6000 kvar. Lägger jag mig har jag fortfarande chans att överleva till finalbordet. Mitt val står mellan Fold eller All-in. Vad skulle ni gjort?

 

PS! Mitt första inlägg här så ursäkta om jag gjort någon formalia-miss.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Om jag inte hade en uber grym read på Fi så skulle jag nog lägga mig, har han bara träffat något kort på brädan så är du redan där slagen.

 

Fast PF hade jag nog ställt in eller synat om hopp att träffa en J eller att få en bra flop och på så sätt kunna vinna, om nu FI är en sådan spelare som kan syna med vilka kort som helst så skulle jag helst vilja få in keramiken PF. Hellre än att måsta utsättas för samma scenario som dig.

 

Fast det är ju vad jag tycker.. :?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ja, jag menade syn inte check (Har ändrat det nu).

 

Håller med om att jag skulle bettat hårdare efter floppen. Men finalbordet var runt hörnet...

 

Till mitt försvar kan vara att detta var första gången jag spelat poker live :D . Bara spelat på nätet i ett år (numera nästan bara SnG), jag var ovan med allt.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ja, jag menade syn inte check (Har ändrat det nu).

 

Håller med om att jag skulle bettat hårdare efter floppen. Men finalbordet var runt hörnet...

 

Till mitt försvar kan vara att detta var första gången jag spelat poker live :D . Bara spelat på nätet i ett år (numera nästan bara SnG), jag var ovan med allt.

 

Om du nu vill vinna en sådan turnering så kan du inte fega, men nu menar jag inte att du ska spela dumdristigt. Utan in med pengarna preflop/flop, lägger han sig så kan du vara nöjd med det synar han så får du hoppas att du vinner. För JJ är ofta en svårspelad hand.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Utan in med pengarna preflop/flop, lägger han sig så kan du vara nöjd med det synar han så får du hoppas att du vinner. För JJ är ofta en svårspelad hand.

 

Att dega preflop är synnerligen synnerligen korkat.

 

Varför det om han säger att han är uppe mot en mycket lös spelare?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Varför det om han säger att han är uppe mot en mycket lös spelare?

 

Men vad tror du? Riskera 10k för att vinna drygt 1k? Om spelaren nu är lös kanske han dessutom hittar syn med KQ och AQ också. JJ är för marginell hand för att göra en sån bauta 50bb-reraise. Oavsett hur lös spelaren är. Lägg dessutom till att hero har en bra stack.

 

Noll anledning att dega. Noll.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Varför det om han säger att han är uppe mot en mycket lös spelare?

 

Men vad tror du? Riskera 10k för att vinna drygt 1k? Om spelaren nu är lös kanske han dessutom hittar syn med KQ och AQ också. JJ är för marginell hand för att göra en sån bauta 50bb-reraise. Oavsett hur lös spelaren är. Lägg dessutom till att hero har en bra stack.

 

Noll anledning att dega. Noll.

 

Så fort JJ har mer än 50% equity mot motståndarens syn-HD så finns det massvis med anledningar att dega. Vilket man har om han synar med 99+ och AQ+ och det tycker jag inte är speciellt orealistiskt för en mycket lös spelare.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Så fort JJ har mer än 50% equity mot motståndarens syn-HD så finns det massvis med anledningar att dega. Vilket man har om han synar med 99+ och AQ+ och det tycker jag inte är speciellt orealistiskt för en mycket lös spelare.

 

Inte med 50bb i stacken (där 50bb är ett bra läge) i en turnering. Du behöver verkligen inte ta ett flip mot bigstacken, så ge fan i att göra det.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Så fort JJ har mer än 50% equity mot motståndarens syn-HD så finns det massvis med anledningar att dega. Vilket man har om han synar med 99+ och AQ+ och det tycker jag inte är speciellt orealistiskt för en mycket lös spelare.

 

Inte med 50bb i stacken (där 50bb är ett bra läge) i en turnering. Du behöver verkligen inte ta ett flip mot bigstacken, så ge fan i att göra det.

 

Ok säg att han synar med 88+ och AJ+ då. Inte heller det orimligt för en superlös spelare. Fortfarande dumt?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ok säg att han synar med 88+ och AJ+ då. Inte heller det orimligt för en superlös spelare. Fortfarande dumt?

 

Tycker det är hyggligt orimligt när det är de stackdjupen mot varandra. 88 eventuellt, AJ tror jag faktiskt är rätt utesluten i det här läget. Det är dock inte poängen... poängen är att du inte vet vad han har. Ja, han KAN ha 88 eller AJ, men han kan också ha betydligt bättre, och då är du kokt. Det är helt enkelt inte värt det.

 

Kan man undvika sådana situationer i turneringsspel, i synnerhet när man redan har ett bra läge, så ska man göra det.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ok säg att han synar med 88+ och AJ+ då. Inte heller det orimligt för en superlös spelare. Fortfarande dumt?

 

Tycker det är hyggligt orimligt när det är de stackdjupen mot varandra. 88 eventuellt, AJ tror jag faktiskt är rätt utesluten i det här läget. Det är dock inte poängen... poängen är att du inte vet vad han har. Ja, han KAN ha 88 eller AJ, men han kan också ha betydligt bättre, och då är du kokt. Det är helt enkelt inte värt det.

 

Kan man undvika sådana situationer i turneringsspel, i synnerhet när man redan har ett bra läge, så ska man göra det.

 

Visst har du spelat en hel del turneringar?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Måste säga att jag håller med Staahl i det här fallet.

 

Som Hazelnuut sa så har vi förmodligen EV+ på en syn, men i en turnering spelar man inte bara efter EV utan andra omständigheter såsom relativ stackstorlek, antal betalda platser, antalet kvarvarande shortstacks, stackstorlek relativt till blindstorlek och -struktur spelar en mycket större roll i beslutet än bara EV.

 

Som Farha har sagt, går du all in preflop så överlåter du ditt öde till rena turen. Om du är en bra spelare vill du inte att turen ska ha en större påverkan på ditt resultat än nödvändigt, särskilt om du är uppe mot chipleadern och du ligger runt 6a i chip totalt sett.

 

Höjningen preflop är helt ok även om jag hade föredragit en höjning till 3k. Nu höjer du mindre än 3 ggr hans bet och för att ha en foldeffekt så bör man åtminstone betta 3 ggr föregående bet. Nu är du mellan minihöjningen och 3 ggr vilket ger honom potodds att syna. Med 3k i höjning så ger du dessutom signaler till chipleadern att du menar allvar och sitter på en stark hand och att om han vill ge sig in så spelar han om hela sin stack.

 

Hade du gått all in här så hade du som Staahl mycket riktigt sa riskerat hela din stack för att få in 1000. Även om Fi hade synat med en marginell hand som AQ lr KQ så hade du haft en coinflip. I bästa fall hade du haft kanske 70-30 men frågan är om Fi hur loose han än är hade satt sin turneringsöverlevnad mot just dig med en hand som AT lr TT neråt.

 

Jag tycker inte att man ska sätta sin turneringsöverlevnad på en coinflip förrän i absoluta slutskedet av en turnering.

 

Deeb sa i en intervju att hemligheten med att komma långt i turneringar är att "chop chop away pots". Han säger att man ska undvika stora pottar om man inte har stora händer. Ett par (även på floppen) är inte en stor hand även om det är AA. (Just AA är en hand som man ska syna en all in med preflop i o f s)

 

När Fi synar preflopp och checkar på floppen så finns det 2 alternativ.

 

1. Fi leder och försöker lura in dig.

2. Fi ligger efter (kanske drag).

 

I fall ett ska du självklart checka.

 

I fall två är frågan vilka utsikter Fi har att förbättra sin hand. Om Fi sitter på Ax så vill du att han ska förbättra sin hand, helst med A för då får du stege och kan få ut mer pengar. Om Fi sitter på färgdrag har han 20 % chans att förbättra sin hand o med tanke på att hela din stack står på spel här så tycker jag att du kan ta den risken och checka.

 

Dessutom kan JJ fungera som en bluffcatcher här. Om du checkar och Fi gör en marginell bluff-bet på turn alt. river så kan du syna ner o ta hem extra marker. JJ kan alltså ha ett showdownvärde.

 

Således så tycker jag alltså att du borde ha checkat på floppen oberoende av om Fi ledde lr inte.

 

Sen om Fi bettade ut starkt på turn så kunde du foldat o bara betalt 2k.

 

 

Så som det ser ut nu så ska du tänka vilka händer som du kan slå.

 

Du tar i princip 99 neråt och Ax i klöver samt en ren bluff. Alla andra händer tar dig.

 

Resultatet blir tyvärr en fold med 4k i förlust.

 

Ett råd är att varje gång du vill betta ut, innan du gör det, tänk i ett par steg till, t ex: ok om han synar o bettar ut på turn då? vad tänker jag göra där? Sätter jag Fi på en hand så att jag då kan gå all in? Med vilka kort på turn kan jag tänka mig det och va är sannolikheten att de dyker upp? Ska jag checka här?

 

Om du redan på floppen lägger ut en plan (lite som schack där man tänker ut dragen i förväg) och sedan följer det så slipper du dels göra dåliga bet, dels stressen, dels så blir det svårare för Fi att få en read på dig i o m att du bara följer din plan och inte behöver fatta ett beslut när problemet dyker upp vilket inbjuder till att Fi då kanske kan utläsa svaghet lr styrka ur dig.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tycker det är hyggligt orimligt när det är de stackdjupen mot varandra. 88 eventuellt, AJ tror jag faktiskt är rätt utesluten i det här läget.

Eh, om han är lös och viker så mycket så är det ju läge att rutinställa med många händer och bara håva in foldequityn.

 

Det är dock inte poängen... poängen är att du inte vet vad han har. Ja, han KAN ha 88 eller AJ, men han kan också ha betydligt bättre, och då är du kokt. Det är helt enkelt inte värt det.

Det där är ju bara så fel att jag inte vet var jag ska börja.

 

Det är en rätt enkel all-in IMO. Han är lös och synar all-in när han är uppenbart slagen, så jag har väldigt svårt att se att man ska hitta bättre EV genom att "spela ut" honom postflopp när han har en jättevid HD, det väldigt troligt kommer överkort på floppen och motståndaren är allmänt ställsugen.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det är en rätt enkel all-in IMO. Han är lös och synar all-in när han är uppenbart slagen

 

Chipleader (plats 5) är en mycket lös spelare som tre gånger tidigare gått all-in (och vunnit) med uppenbart sämre händer (men blivit räddad av turn och river).

 

Jag tolkar det som att han går all-in med sämre händer, inte synat sig all-in. Det är en rätt relevant skillnad. Sen hur de här inställningarna har gått till saknas det också information om. Vad som vore kul att veta är ju om han är en idiot, för det är väl vad han måste vara om han ska syna en allin på 50bb med än UPPENBART sämre hand än JJ när det varit raise-reraise och reraise allin.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa nytt...