MacDaddy Postad 9 April , 2006 Rapport Postad 9 April , 2006 JAg läser just nu winning low limit holdém av lee jones o han går igenom positionsspel i tidig position. Men jag spelar bara FL i Shorthand(max 6). Betyder det att jag kan skita i o bry mig om tidigposs o se hans mellanpositionsråd som tidig pos(plats 1+2) i SH o sen hans lateposs råd som mellanposs+knappen(stol 3+4)? Citera
TheJack Postad 9 April , 2006 Rapport Postad 9 April , 2006 Se det som FR fast 4 har lagt sig och justera även sista pos efter detta. Citera
Svinto Postad 9 April , 2006 Rapport Postad 9 April , 2006 WLLH lär ut en minst sagt försiktig spelstil för fullbord. Att använda den för att lära sig spela 6-max verkar direkt olämpligt. Citera
Bjorn_ Postad 9 April , 2006 Rapport Postad 9 April , 2006 Nu har jag inte koll på vad Lee Jones igentligen skriver men som jag ser det så är en av de viktigaste lärdomarna för att spela korthänt eller på ett fullbord där få ser floppen att förstå de stora skillnaderna mellan följande situationer. 1) Du öppnar (dvs ingen har frivilligt lagt pengar i potten) 2) Någon har öppnat för en limp och du är inte i mörken 3) Någon har öppnat för en raise och du är inte i mörken 4) Du är i mörken Skillnaderna i hur händer bör spelas i dessa fyra fall är rätt så extrema /Bjorn Citera
Gyre Postad 9 April , 2006 Rapport Postad 9 April , 2006 WLLH lär ut en minst sagt försiktig spelstil för fullbord. Att använda den för att lära sig spela 6-max verkar direkt olämpligt. Vill förstärka detta, för att tillämpa WLLH på korthända bord är verkligen inte att rekommendera. Då lär man dö den weak tighta döden. En bok som bättre lämpar sig för korthänt spel är "Weighing the odds in hold'em poker" av King Yao. Att spela 6max på samma sätt som att ta bort de fyra förta platserna från ett fullbord är ingen bra taktik, borden spelas väldigt olika. Citera
TheJack Postad 9 April , 2006 Rapport Postad 9 April , 2006 Att spela 6max på samma sätt som att ta bort de fyra förta platserna från ett fullbord är ingen bra taktik, borden spelas väldigt olika. Intressant, vill du utveckla det? Enl Sklansky går det utmärkt och i denna tråden handlar det dessutom om låglimit så, jag vet inte. Det vore som sagt intressant med några exempel på starthänder. Citera
Gyre Postad 9 April , 2006 Rapport Postad 9 April , 2006 Att spela 6max på samma sätt som att ta bort de fyra förta platserna från ett fullbord är ingen bra taktik, borden spelas väldigt olika. Intressant, vill du utveckla det? Enl Sklansky går det utmärkt och i denna tråden handlar det dessutom om låglimit så, jag vet inte. Det vore som sagt intressant med några exempel på starthänder. Spela preflopp enligt denna principen funkar säkert OK även om det inte kommer vara optimalt. Men att spela postflopp på samma sätt som fullring kommer leda till att man lägger bäst hand väldigt ofta eftersom motståndarna i regel kommer vara betydligt aggresivare och framför allt mycket lösare på alla gator. Citera
Bjorn_ Postad 9 April , 2006 Rapport Postad 9 April , 2006 Att spela 6max på samma sätt som att ta bort de fyra förta platserna från ett fullbord är ingen bra taktik, borden spelas väldigt olika. Intressant, vill du utveckla det? Enl Sklansky går det utmärkt och i denna tråden handlar det dessutom om låglimit så, jag vet inte. Det vore som sagt intressant med några exempel på starthänder. Spela preflopp enligt denna principen funkar säkert OK även om det inte kommer vara optimalt. Men att spela postflopp på samma sätt som fullring kommer leda till att man lägger bäst hand väldigt ofta eftersom motståndarna i regel kommer vara betydligt aggresivare och framför allt mycket lösare på alla gator. Altså nu tycker jag att du mixar äpplen och päron. Självklart måste man anpassa sig efter hur motståndarna spelar (oavsett om det är fullbord eller korthänt) men givet samma motståndare med samma spel ser jag ingen som helst teknisk skillnad på t.ex. en hand som blir heads up CO vs BB om den sker på tiomanna eller sexmanna. Faktum är att det är i princip så jag redan spelar (på tiomanna), när potterna blir fåmanna och från sena positioner använder jag vad som många typiskt skulle betrakta som SH spel. Tycker överhuvud taget att många verkar tänka som att sexmanna är ett helt annat spel än tiomanna och det är ju helt galet postflop. Det som spelar roll är ju vem som är i potten och varför... Det jag menar är att om man tar följande potter i) ohöjd fyrmanspott på ett korthänt bord ii) höjd HU pott på ett korthänt bord iii) ohöjd fyrmanspott på ett fullbord iv) höjd HU pott på ett fullbord Så menar jag att likheterna mellan pott i) och iii) eller ii) och iv) är fan så mycket större än mellan i) och ii) eller iii) och iv). /Bjorn Citera
TheJack Postad 9 April , 2006 Rapport Postad 9 April , 2006 Spela preflopp enligt denna principen funkar säkert OK även om det inte kommer vara optimalt. Det börjar dra iväg... tråden handlar ju om dom fyra första positionerna. Preflopp givetvis. Vad annars? Så varför kan man inte enligt dig folda dom fyra första i en given låglimitstrategi för fullring? Visst, man förlorar säkert nån miljondels bet på en och annan hand kanske. Om du tycker det verkar relevant och har optimerat detta sä grattis! Du kommer säkert att lyckas spara några ören på det. Citera
Recommended Posts