jozoa Postad 10 April , 2006 Rapport Postad 10 April , 2006 Jag är verkligen ledsen spinner, men jag förstår mig inte på ditt resonemang och jag tycker att du säger emot dig själv ett flertal gånger. PLAYER2 har suttit och slaskat bort dryga tre inköp på 15 minuter och har tydligen ingen aning om reglerna i texas hold'em. Däremot är han i alla fall rädd för preflop-höjningar... Något som både player1 och player3 insett vid det här laget och därför spelar betydligt fler starthänder än vanligt för att ta del av kalaset. Att vänta på AK och raisa pre är i detta läget ganska dött lopp eftersom han aldrig gått med hittills då. Du säger att han är rädd för preflophöjninga så att raisa med AK vore dött lopp. Varför höjer du då inte med 108of istället för att syna och låta honom se en kostnadsfri flop? Du säger ju själv att han är rädd för preflophöjningar, ändå synar du och låter honom klonka för att själv hamna i problem. Sedan förstår jag inte poängen med denna tråd. Du vill veta vem som är den största fisken och när man svarar vad man tycker och argumentarar för in åsikt så kommer du med kommentarer som denna: Ganska kul att folk här inte fattar hela poängen med inlägget och kommer med kommentarer såsom "fortsätt du att spela 108o ur position" etc... Naturligtvis gör jag inte det mot vem som helst, och jag har tidigare i princip bara spelat den gratis från BB. Jag har sagt det förr, men jag väljer att säga det igen då mitt budskap tydligen inte har kommit fram. DU kan spela motståndare och inte kort - för att vara en bra pokerspelare så måste du kunna göra det också. Men jag anser att en syn i det läget är det sämsta alternativet eftersom du kan spela motståndare även genom att höja. Du säger ju själv att han dessutom är ängslig för höjningar preflop. Citera
Myssion Postad 10 April , 2006 Rapport Postad 10 April , 2006 text Jag ser inte det motsägelsefulla... Höj och vinn blindsen eller limpa och få en chans på hela hans stack. Varför skulle det vara bättre att höja givet de premisserna? Citera
HeadLess- Postad 10 April , 2006 Rapport Postad 10 April , 2006 aah älskar alla dessa tighta spelare som inte spelar något annat än AA-QQ och möjligtvis AK och JJ i sen poss. Citera
Waggho Postad 10 April , 2006 Rapport Postad 10 April , 2006 Den största fisken måste vara du! Varför i hela världen spelar du T8o? Skulle aldrig komma på tanken att spela den oavsett position, stackstorlek mm. Jag begriper inte ditt resonemang. Om motståndarna är passiva preflopp och spelar dåligt postflopp samt stackarna är tillräckligt djupa, motivera varför du ändå inte spelar T8o. Vad förväntar du dig träffa/vinna med när du spelar T8o? Säg att du träffar topparet på floppen och får mothugg, vad gör du då? Är 8 en bra kicker tycker du? Jag har aldrig och kommer nog aldrig få se en starthandlista där man rekomenderar att spela T8o! Möjligen spelar jag T8 i sen position om den suited. Det är dock väldigt väldigt sällan. Men, fortsätt du spela sånna skithänder. Det är upp till dig. Frågan var vem som var fisken och jag svarade. Det ska dock sägas att fiskar oftast simmar i stim som synes av HH'n! Det finns många som kan spela T8o vinnande. Starthandslistor är som stödhjul i FL, bra att ha i början för att inte göra bort sig helt men inget att haka upp sig på för länge eftersom det hindrar din utveckling. I NL fyller de en ännu sämre funktion eftersom preflopbesluten har långt mycket mindre ekonomisk betydelse i NL än i FL. Det är postflop du gör pengarna och tror du att alla som spelar T8o eller för den delen 72o är fiskar så tror du fel. Citera
Max Cady Postad 10 April , 2006 Rapport Postad 10 April , 2006 Jaja. Frågan var ju som bekannt vem som var fisken. Jag anser fortfarande att fisken är den som spelar T8o i denna hand. Vore intressant att höra vad de "duktigaste" spelarna här på forumet har att säga om saken. Om man spelar T8o innebär det att man spelar i princip alla händer? Då menar jag under den session som rådde. Författaren till inlägget säger ju att han "korregerat" sina handkrav efter vad de andra spelar. Han säger att de spelar risiga händer och har därför anpassat sig efter dom. Frågan är ju iofs om man ska sjunka till denna låga nivå bara för att de andra gör det. Om man spelar dåliga/marginella händer mot en packe synare får man väl på käften titt som tätt när de drar ut en? Man skulle ju kunna se det tvärt om att man kan köra hårt med bra händer pga att de andra spelar vad som helst. Lite funderingar bara. Vad tycker ni? Citera
Myssion Postad 11 April , 2006 Rapport Postad 11 April , 2006 Efter de premisserna som spinner ger så är det absolut inte fiskigt att spela T8o. För övrig är det alltför vanligt att folk bara tittar på handen och tänker "haha, spela den handen, vilken ärkefisk" eller "jaha, i vilken starthandstabell hittar du det rådet?", men poker funkar inte riktigt så... Om man spelar T8o innebär det att man spelar i princip alla händer? Nej, varför skulle det innebära det? T8o ligger i topp 50% i styrka av starthänderna. Dessutom sitter vi i c/o här och kommer troligen att ha positition på större delen av motståndarna. Frågan är ju iofs om man ska sjunka till denna låga nivå bara för att de andra gör det. Ja, det kan man göra. Det vanliga rådet är att visserligen att tighta till sig mot löst motstånd och tvärtom, men det är ett förenklat råd som många inte förstår fullt ut. När dina motspelare är riktigt dåliga så tjänar du istället på att spela så många händer som möjligt mot dem, då du har feta implicita odds hela tiden. Tittar du i Iremmats dagbok så diskuteras en artikel* om att spela löst i början på SnG's för att maximera värdet mot de dåliga spelarna, och Harrington poängterar också vikten av att veta när man ska avvika från det traditionella rådet (tight vs löst): Mot lösa och dåliga spelare vill man bli involverad i så många händer som möjligt mot dem. Om man spelar dåliga/marginella händer mot en packe synare får man väl på käften titt som tätt när de drar ut en? Poängen är ju inte att sitta och beta med topparet eller liknande, så kickertrubbel är det inte tal om. Poängen är att träffa bra, d.v.s. triss, tvåpar, kåk eller stege. Visst kan du bli utdragen då också, men du blir ju det mer sällan än med andra händer, så jag förstår inte ditt resonemang här. Varför skulle man bli utdragen oftare med en sådan hand? Fisken träffar färg på turn lika ofta oavsett vilken hand du håller. Eller menar du utkickad? Se isåfall ovan. Man skulle ju kunna se det tvärt om att man kan köra hårt med bra händer pga att de andra spelar vad som helst. Ja, så kan man göra, och det funkar oftast jättebra, men därmed inte sagt att det alltid är så man maximerar sitt värde. Nackdelen är att du är bunden till att vänta på kort för att få bra värde, och i just detta fallet ännu svårare att få värde när fisken inte vill syna höjningar preflop. Vad ska du göra med din AA om den värdefullaste fisken lägger sig så fort du höjer? Limpa? Då ber man om trubbel. Om man vet hur man ska spela så finns det ofta, mot rätt motstånd, mer värde i att limpa med och se många billiga floppar. Don’t be scared of playing loose preflop in order to get yourself in pots with the weak players. Understand implied odds. Citera
spinner Postad 11 April , 2006 Författare Rapport Postad 11 April , 2006 Efter de premisserna som spinner ger så är det absolut inte fiskigt att spela T8o. För övrig är det alltför vanligt att folk bara tittar på handen och tänker "haha, spela den handen, vilken ärkefisk" eller "jaha, i vilken starthandstabell hittar du det rådet?", men poker funkar inte riktigt så... Nu låter det som att en hänger med i alla fall. Myssion är kung Läs gärna hans inlägg minst tre gånger för att få ut bra värde av infon... Citera
pnyxtr Postad 11 April , 2006 Rapport Postad 11 April , 2006 Jag sitter och tittar på High Stakes Poker me Farha, Chan, Negreanu o de andra stora grabbarna. T8 är en hand de flesta limpar/raisar oavsett position. De spelar dessutom 74s, J6o etc då och då, även om de oftast har bra starthänder. Så att det skulle vara rätt att bara spela dessa mot dåliga motståndare är fel. Även mot bra motståndare måste du lägga in lite spekulativa händer för att inte bli för lättläst. Citera
spinner Postad 18 April , 2006 Författare Rapport Postad 18 April , 2006 Om man vet hur man ska spela så finns det ofta, mot rätt motstånd, mer värde i att limpa med och se många billiga floppar. Verkar som att du har stenkoll på vad jag intuitivt börjar misstänka Myssion. Håller med om det du skriver, fast jag har inte läst om det någon annanstans än. Men BB/100 har börjat stiga stadigt sedan jag la till med en lösare spelstil mot rätt motstånd. Nu spelar jag i och för sig mest NL25 (oftast SH) och har börjat prova en del NL50 också. Vad jag delvis fruktar är dock att denna lösa spelstil kommer att straffa sig om jag går upp i nivå. Vad tror du om det? Jag siktar inte högre än NL50 den närmsta framtiden så det kanske inte är jättestor skillnad på motståndet, eller vad tror/vet du??? Utan de feta implicita oddsen är det ju kört. Citera
Billskog Postad 18 April , 2006 Rapport Postad 18 April , 2006 Jag sitter och tittar på High Stakes Poker me Farha, Chan, Negreanu o de andra stora grabbarna. T8 är en hand de flesta limpar/raisar oavsett position. De spelar dessutom 74s, J6o etc då och då, även om de oftast har bra starthänder. Så att det skulle vara rätt att bara spela dessa mot dåliga motståndare är fel. Även mot bra motståndare måste du lägga in lite spekulativa händer för att inte bli för lättläst. Dom där grabbarna (och Harman) sitter och spelar med helt andra premisser, att dra slutsatser av deras spel och direkt applicera det på Hold'em NL ($0.15/$0.25) är värre än dåligt. Däremot så tycker jag att det är helt okej att spela T8o från cutoffen med en eller flera riktigt dåliga spelare som är villiga att donera pengar till dig. Men det tycker jag inte för att Farha gillar att spela 96o med blinds på $300/$600 utan rake, mot riktigt bra (uppmärksamt) motstånd och med tillagd timlön (vilket jag ryktesvägen har hört att dom skall ha)... Citera
Juzzam Postad 18 April , 2006 Rapport Postad 18 April , 2006 Myssion har helt rätt i sitt påstående. När jag möter lösa maniacs så vill jag vara involverad i varje flop. När jag får en liten träff eller ett bra drag så är jag ofta favorit och då kan jag bräka honom och ta hela hans stack. Taktiken är väl att vara lösare preflop och vara beredd att slänga många händer efter floppen, alltså ingen FPS på sådana gubbar. Satt en trevlig herre på SS häromdagen som raisade alla händer preflop mellan 8-30 BB och tryckte sedan All Inn på floppen 50% av alla floppar. Här spelade jag i princip alla händer för jag ville inte missa stora inkomster. Jag visste att någon skulle ta hans stack och jag ville ha del av den så det var i princip bara att se så många floppar som möjligt och låta han gå all in och ta hans pengar. Han hade fullt inköp och var beredd att reloada ungefär 6ggr, detta var på 2.5/5 borden på SS. Citera
Recommended Posts