Gå till innehåll

Recommended Posts

Postad

5-handed 10+1 SnG, som vanligt början av turneringen o inga reads…

Det är första handen, alla har 1500 i marker.

Jag i BB med :8c::9h: .

ANTES/BLINDS

SB posts blind (10), Hero posts blind (20).

PRE-FLOP

CO+1 bets 40, CO folds, BTN folds, SB calls 30, Hero calls 20.

FLOP :7h::3h::9d: (3 spelare, potten = 120)

SB checks, Hero checks, CO+1 checks.

TP med dålig kicker, vanligtvis bettar jag den, vet inte varför jag inte gjorde det. Om inte annat får jag veta var jag står. Synar fi så får jag en signal om att min kicker kanske inte är vad jag önskar, men ofta får jag potten direkt. Iofs en nackdel att jag checkat från BB.. Vad bör jag göra här tycker du?

TURN :7h::3h::9d::6d: (3 spelare, potten = 120)

SB bets $40, Hero calls $40, CO+1 folds.

Här får jag ett trevligt stegdrag också. Fi fjösbettar, tror nästan jag borde ha höjt i det läget, som någonting i gränslandet mellan värdehöjning och semi-bluff. Eller är det bra att se den som en ren draghand med 9:an som en "fallskärm", och bara syna ned den? Vad gör jag isf om jag missar river?

RIVER :7h::3h::9d::6d::2h: (2 spelare, potten = 200)

SB bets $100

Och jag missade river... och nu? Sitter han på färgen? Och ska jag betala av isf? Höja käns inte aktuellt, men syna? Det känns inte bra, men jag lutar ditåt.

Hela handen käns bara illa spelad, men jag vet inte riktigt vad jag bör göra? Och hur spelar fi egentligen? Seg hand, blir inte klok på den..

Postad

Betta floppen, check-raise är förvisso ett alternativt men kostar normalt mer än det smakar.

Turn: Din hand blev bättre, SB kan ha vad som helst och CO+1 visade ingen styrka på floppen, dags att betta. Får vi motsånd får vi ta det därifrån.

River: Vi vet inte alls vad SB kan tänkas ha, att höja känns meningslöst men synen är självklar i min värld.

Postad
knaka igång rörelsen i höger hands pekfinger och lokalisera en bet-knapp i din pokerklient :F

Japps, jag brukar själv vara pigg på att säga åt andra att betta, höja, check/raisa, mm. Men när jag sitter på såna här händer så drar jag mig ofta in i min passiva bubbla. Typ vågar inte göra ntå konstruktivt, trots att jag tror att jag har bästa handen/ett bra drag. Värdefiskar, skulle man kunna säga.. :?

Nåja. Rätt sak är att betta o höja både här och var (utom river), det är vio överens om. Jag antar att det jag satt o var så rädd för var att få svar på tal, men som Macallan säger, då tar vi det därifrån. Men säg nu att

1) Jag bettar ut potten på floppen, och får en re-raise. Hur reagerar jag på den, beroende på höjningens storlek?

2) Samma fråga, fast denna gång bettar jag på turn och får svar på tal.

Postad

tror dit par är ganska starkt, om du bettar och får en höjjning mot dig skulle kan det mycket väl vara en semi-bluff med färg eller stegdrag.

Efter att ha ceckat floppen skulle jag defenitivt höjt upp runt pot på turn och hoppats på att ta potten där och då. Får du syn kan du hoppas att träffa stegen utan att färgen faller. I så fall kan du ta betalt på rivern. Träffar du inte bra på rivern kan du förhoppningsvis checka ner gratis. Förutsatt att CO+1 lägger sig på turn då.

Postad

Betta floppen, om du inte har read på preflop raisern, runt t80 tycker jag e lagom. Som du inte betta floppen så höj turn, t120 tycker jag är rätt lagom. Skapar ingen jättepot och ger möjlighet till en grattis showdown. På rivern känns 1:3 potsodds för bra för att ens fundra på att lägga.

Om du bettar floppen och blir höjd hade mitt standard spel varit fold, på turn hade det varit syn.