Gå till innehåll

Recommended Posts

Postad

För er som har läst Harrington on Hold'em vol2 vet att detta är ett move som han förespråkar

Harrington vol 2 handlar om hur strategin i slutskedet av turneringar, men visst, just squeeze play kan funka i cash games också.

Måste verkligen ursäkta mig men jag blir lite förbannad på den kommentaren. Varför skulle den inte funka i cashgame? Kolla på High Stakes Poker så ser du en viss Barry Greenstein spela poker...

Jag tror inte nån spelare öht på NL50 funderar på om motståndarna gör en squeeze play. Finns det ens nån som kör med SP på NL50? Aja, jag vet inte men självklar all-in.

Jag utgår alltid från att den jag spelar mot är bra tills motsatsen är bevisad.

Så frågan som kvarstår är om man ska gå all in eller bara syna?

Att gå all in är inte fel, med tanke på att man vanligen är favorit. Men frågan är om man inte får AK, JJ och QQ att lägga sig om man går all in här.

Jag brukar faktiskt föredra att syna reraisen i syfte att få in mer pengar i potten senare, alternativt begränsa min skada om jag av någon anledning känner att Fi landat på set lr om Ess på bordet hjälpt honom.

Ärligt talat så är det inte ofta man får en sån tell, utan anledningen till syn är först och främst att AK, QQ, JJ ska hänga med och inte folda preflopp.

Det kan vara bra, men också riktigt riskabelt. Tycker det är ett mer avancerat spel som kräver någon form av read. Visst håller jag kvar en del sämre händer, men jag får nog också bort lika många sämre händer om floppen skulle bli "fel" så att säga. Ger sämre händer chans att floppa drag, dessutom spelar jag ur position. En check från min sida och han checkar efter är mindre bra...

Tycker att det spelet är lite sämre istället för att göra sitt preflop, men variation skadar aldrig!

Postad

Så frågan som kvarstår är om man ska gå all in eller bara syna?

Att gå all in är inte fel, med tanke på att man vanligen är favorit. Men frågan är om man inte får AK, JJ och QQ att lägga sig om man går all in här.

All in är bättre. Om fi har QQ,JJ vet han att det som absolut minst är att det blir en extremt liten EV- mot AA KK. Eftersom hans pottodds är så bra han ska in med 15 för att vinna 53. Så han bör syna med dessa händer eftersom han inte kan vara säker på att vara upp mot AA,KK. Har han ett A så vill du att han ska lägga sig eftersom han EV-mässigt tjänar på att syna mot din hand. Vidare har han ett A säg AK eller AQ ger du honom chansen att dra sig ur om han inte träffar A på floppen(även om detta också är ett marginellt beslut)

Postad
Ser man på HD så finns det 16 sätt att få AK, 6 på AA, 1 på kvarvarande KK, 6 på QQ, 6 på JJ. Det ger totalt 35 kombinationer.

8 kombinationer för AK, fyra ess & två kungar.

Postad
Ser man på HD så finns det 16 sätt att få AK, 6 på AA, 1 på kvarvarande KK, 6 på QQ, 6 på JJ. Det ger totalt 35 kombinationer.

Jag är med på AK, glömde räkna bort KK som Hero håller. Men du kan inte räkna bort 2 AA i och med att du inte vet vad Fi sitter på.

Möjliga kombinationer är

:club: A med :spade: A, :heart: A, :diamond: A

:spade: A med :heart: A, :diamond: A

:heart: A med :diamond: A

Totalt 6 kombinationer.

Postad

Jag är med på AK, glömde räkna bort KK som Hero håller. Men du kan inte räkna bort 2 AA i och med att du inte vet vad Fi sitter på.

Möjliga kombinationer är

:club: A med :spade: A, :heart: A, :diamond: A

:spade: A med :heart: A, :diamond: A

:heart: A med :diamond: A

Totalt 6 kombinationer.

Gör om gör rätt. Jag har inte uttalat mig om hur många kombinationer det fanns för AA. Syfta på att det fanns 4 oräknade ess och 2 oräknade kungar.

Sedan säger min erfarenhet att det är helt orimligt att räkna med 10% bluff efter en raise och en reraise i ett low limit cashgame.

Postad

Aha.. missförstod dig.

De som läste mina beräkningar får justera för antalet AK och räkna fram ett värde själva.

Jag är med på att på låga bord så förekommer nog inte så mycket bluffar på reraise, när Fi går all in, men ville inte gå runt vår vän Harrington :)

Postad

För er som har läst Harrington on Hold'em vol2 vet att detta är ett move som han förespråkar

Harrington vol 2 handlar om hur strategin i slutskedet av turneringar, men visst, just squeeze play kan funka i cash games också.

Måste verkligen ursäkta mig men jag blir lite förbannad på den kommentaren. Varför skulle den inte funka i cashgame? Kolla på High Stakes Poker så ser du en viss Barry Greenstein spela poker...

Om du läser andra halvan av min mening ovan så skrev jag att squeeze play kan funka i cash games också.

Jag tyckte bara att din hänvisning till Harrington var lite för generaliserande ("ett move han rekommenderar"). Harrington skriver som sagt om slutspel (i vol 2) av turneringar och just för squeeze play räknar han upp en rad förutsättningar som måste vara uppfyllda. Jag tror inte att squeeze play funkar överhuvudtaget på 0.5/1 NL på Party (eftersom de flesta spelarna inte kommer att förstå problemet med en "squeeze"). Och det funkar inte heller under rebuyperioden i rebuyturneringar.

Jag tycker bara att man ska vara lite försiktig innan man tillämpar Harringtons råd.