Gå till innehåll

VIP vs Rakeback


Hap

Recommended Posts

Jag skulle vilja ha lite klarhet i hur dessa två system fungerar genom att jämföra de två och se om något system är mer optimalt än det andra.

Jag uppskattar all hjälp. Vi har redan en klistrad tråd om rakeback, men så vitt jag vet har vi ingen tråd om VIP poäng.

 

Värdet för rakeback verkar inte vara så svårt att förstå; om raken är 5% och rakeback är 30% så blir din belöning 0.05 * 0.30, i det här fallet 1.5% De flesta sajter verkar ge runt 25-35% rakeback. Alltså får man tillbaks runt 1-2% av potter med genererad rake (med en maxgräns på 3 euro rake). Korrekt?

 

Men hur fungerar VIP poäng?

 

Exempel:

Jag får 1 VIP för varje pott vid mitt bord (oavsett om jag är med i handen) som överstiger 30 cent och kan dessutom köpa prylar för mina VIP poäng samtidigt som utbetalningen med VIP poäng ökar exponentiellt ju mer man har spelat.

 

T.ex.: 5 euro i utbetalning av upp till 1000 VIP poäng. 10 euro upp till 1500 VIP poäng, men 1000 euro i utbetalning för 30 000 VIP poäng. Alltså en väldigt stor skillnad.

 

Hur ska man räkna / jämföra dessa två system? Går det att göra en uppskattning på hur mycket man måste spela och på vilka nivåer för att tjäna på VIP poäng eller vice versa?

 

Jag antar att bonushorande förmodligen är värt mer än båda dessa system om man inte spelar på relativt hög nivå, men skulle ändå vilja ha detta förtydligat.

 

Tack på förhand.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Generellt sett så tror jag VIP-poängens värde är ganska begränsat. Iaf när det gäller utbetalningar. Det bästa sättet att använda dem brukar vara att köpa in sig på turneringar om siten kör med det systemet.. Men det är väldigt olika för varje site. Kolla hur många VIP du får för varje rakead $, och dividera detta med så många VIP som du behöver för att få en $ (utbetald eller i form av premie eller inköp till en turnering, det brukar variera för olika produkter/tjänster, men kolla dem du är intresserad av). Du får fram en siffra i decimalform, och denna motsvarar hur många % du får tillbax..

 

Säg till exempel att du får 5 VIP för varje rakead $, och du får köpa en bok för 1000 VIP. Bokens butiksvärde är $50. Du får alltså motsvarande $1 för varje 20 VIP (1000/50). 5/20=0.25. Du får 25% tillbax på raken.

 

Sedan kan du jämföra med rakeback och bonusar.

 

Som du säger så ger rakeback mer om du spelar höga nivåer, medan bonus ger mer på låga nivåer. En nackdel med bonusar dock är att de skapar inlåsningseffekter - när du är nära att cleara en bonus så kanske du känner att du "måste" spela på en nivå som egentligen är för hög för dig, eller spela mer än du vill, för att hinna cleara bonusen. Detta problem slipper du med rakeback.

 

Tillägg: I ditt fall, där du får en VIP för alla potter där raken är över en viss summa, så får du uppskatta genomsnittligt antalet potter som når upp till detta krav per timme, räkna ut hur många VIP du får enligt den uppskattningen och sedan räkna fram det ekonomiska värdet av dessa poäng. Sedan kan du jämföra detta med hur mkt du hade fått med en rakeback, även denna beräkning får baseras på en uppskattning av hur mkt rake du skulle betala under samma timme.. Det blir lite klurigare..

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Om man bara kan välja mellan VIP och rakeback tar jag lätt rakeback. Men bilden blir en annan om man spelar på b2b där man kan kombinera VIP med cash back och bonusar, spelar man relativt lågt och orkar flytta runt pengar för att ta bonusar är det mycket bättre än endast rakeback.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa nytt...