Gå till innehåll

Recommended Posts

Postad

Jag började nyligen spela på klubben, och har där märkt att man kallar det man på utrikiska kallar tournament för "tävling". Jag har funderat en del på definitionerna och kan inte riktigt slå huvudet på spiken när det gäller ordvalet.

Någon språkpolis med upplysningar?

Postad

Turnering.

Jag har inte mycket till översättningen tournament - turnering. Visst, en turnering är en tävling, men det är ett cashgame med.

Edit: Tryckte givetvis edit när jag skulle citera och kraschade hela detta inlägget och fick skriva om det.

Edit2: Ser att jag skrev fel när jag rafsade ihop meddelandet igen. Rätt ska vara:

Jag har inte mycket till översättningen tournament - tävling. Visst, en turnering är en tävling, men det är ett cashgame med.

Postad

Skulle kunna tänka mig att turnering innebär att man kan åka ut, vilket skulle göra cash game till tävling och t ex en freezeout till en turnering.

TURNERING4PRESIDENT

Postad
Turnering.

Jag har inte mycket till översättningen tournament - turnering. Visst, en turnering är en tävling, men det är ett cashgame med.

I England säger dom oftast competition, eller förkortat, comp.

Postad

För mig fungerar båda bra. Dock skulle jag gärna se att "turnering" används för exempelvis Cosmopols turneringsvecka, och Tävling används för de enskilda eventen under denna vecka...

Postad
Har aldrig tänkt på det, men en pokerturnering är ju ganska sällan en turnering i ordets rätta mening så tävling kanske är bättre.

Kom gärna med den rätta meningen av turnering så blir rören rakare.