ulaf Postad 3 April , 2006 Rapport Postad 3 April , 2006 Jag började nyligen spela på klubben, och har där märkt att man kallar det man på utrikiska kallar tournament för "tävling". Jag har funderat en del på definitionerna och kan inte riktigt slå huvudet på spiken när det gäller ordvalet. Någon språkpolis med upplysningar? Citera
Staahla Postad 3 April , 2006 Rapport Postad 3 April , 2006 Turnering. Jag har inte mycket till översättningen tournament - turnering. Visst, en turnering är en tävling, men det är ett cashgame med. Edit: Tryckte givetvis edit när jag skulle citera och kraschade hela detta inlägget och fick skriva om det. Edit2: Ser att jag skrev fel när jag rafsade ihop meddelandet igen. Rätt ska vara: Jag har inte mycket till översättningen tournament - tävling. Visst, en turnering är en tävling, men det är ett cashgame med. Citera
ulaf Postad 3 April , 2006 Författare Rapport Postad 3 April , 2006 Skulle kunna tänka mig att turnering innebär att man kan åka ut, vilket skulle göra cash game till tävling och t ex en freezeout till en turnering. TURNERING4PRESIDENT Citera
Hjort Postad 3 April , 2006 Rapport Postad 3 April , 2006 Jag tycker "tävling" är mycket bättre än "turnering". Det låter mycket mer naturligt på svenska. Citera
Staahla Postad 3 April , 2006 Rapport Postad 3 April , 2006 Motivering? Visst, en turnering är en tävling, men det är ett cashgame med. Citera
Morbo Postad 4 April , 2006 Rapport Postad 4 April , 2006 Turnering. Jag har inte mycket till översättningen tournament - turnering. Visst, en turnering är en tävling, men det är ett cashgame med. I England säger dom oftast competition, eller förkortat, comp. Citera
gdaily Postad 4 April , 2006 Rapport Postad 4 April , 2006 För mig fungerar båda bra. Dock skulle jag gärna se att "turnering" används för exempelvis Cosmopols turneringsvecka, och Tävling används för de enskilda eventen under denna vecka... Citera
Svinto Postad 4 April , 2006 Rapport Postad 4 April , 2006 Har aldrig tänkt på det, men en pokerturnering är ju ganska sällan en turnering i ordets rätta mening så tävling kanske är bättre. Citera
ulaf Postad 4 April , 2006 Författare Rapport Postad 4 April , 2006 Har aldrig tänkt på det, men en pokerturnering är ju ganska sällan en turnering i ordets rätta mening så tävling kanske är bättre. Kom gärna med den rätta meningen av turnering så blir rören rakare. Citera
Recommended Posts