Gå till innehåll

Spelberoende, hur vet man?


back

Recommended Posts

Hallå alla pokerspelare!

 

Har börjat fundera lite runt det här med spelberoende de sista dagarna så jag tänkte att jag skriver lite frågor här som ni andra kan svara på och disskutera.

 

 

-Hur vet man att man är spelberoende? Vilka tecken finns på att spelande börjar gå för långt?

 

-Skiljer ni på spelmissbrukare och spelberoende? Isf hur? Anser ni er själv vara beroende av poker eller annat spel?

 

-Skulle ni kunna spela poker helt?

 

 

Man hör mycket snack om att det är så lätt att bli spelberoende, "du kan ju inte hålla dig borta från pokern en hel vecka ens" osv. Men jag ser helt enkelt ingen anledning; jag tjänar på det och det skadar inte mitt sociala liv. Jag är student och ser helt enkelt pokern som mitt jobb.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Enligt mig så är du spelberoende om du tar de tillfällen som dyker upp för att spela, medans en spelmissbrukare förändrar sitt liv för att spela så mycket som möjligt.

 

Om man följer detta så skulle jag tro att flertalet här på pf.nu är spelberoende, medans missbrukarna är förhållandevis få.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 3 weeks later...

Om man missbrukar något så har det gått till över styr är man beroende så nissbrukar man inte utan hela tiden söker spel.Är du missbrukare så är du även beroende men inte tvärt om. (Enligt mig)

 

Alla proffs är Beroende och säkert många graft spelberoende. Läste att Mike the Mouth, blev anmäld av sin familj för sitt spelmissbruk då han under lång tid spelat bort astronomiska summor.

 

Nästan alla poker spelare är spelberoende men så läng du kan hålla det på nivåer du själv klarar av så är det inget farligt att vara spelberoende.

 

:D

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Alla proffs är Beroende och säkert många graft spelberoende. Läste att Mike the Mouth, blev anmäld av sin familj för sitt spelmissbruk då han under lång tid spelat bort astronomiska summor.

 

Nästan alla poker spelare är spelberoende men så läng du kan hålla det på nivåer du själv klarar av så är det inget farligt att vara spelberoende.

 

:D

 

Jag tvivlar starkt på bägge dessa påståenden :?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

-Hur vet man att man är spelberoende? Vilka tecken finns på att spelande börjar gå för långt?

 

-Skiljer ni på spelmissbrukare och spelberoende? Isf hur? Anser ni er själv vara beroende av poker eller annat spel?

 

-Skulle ni kunna sluta? spela poker helt?

1. Skulle säga att när man försummar allt annat. Spelar när man inte ska (tex heligt lovat frugan att ta en spelledig helg och så smyger man upp på natten och lirar) När man spelar bort way mkt mer pengar än man har råd med.

 

2. Jag tycker inte skillnaden är så stor. Jag är ganska övertygad att jag inte är spelberoende.

 

3. Inte en chans i dagens läge med de pengar de inbringar. Men skulle jag inse att jag är en förlorande spelare hade jag defenitivt slutat. För att göra det skulle det krävas flera förlustmånader på raken..

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tycker ni att poker är lika roligt utan pengar? Eller känns det lite som att röka cigaretter utan nikotin?

 

Roligt o roligt, tycker egentligen inte att poker är roligt att hålla på med.

Har blivit en jävla jakt på pengar.

 

Utan pengar inblandade så fick FI spela för sig själva. :roll:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tycker ni att poker är lika roligt utan pengar? Eller känns det lite som att röka cigaretter utan nikotin?

 

Poker utan pengar fungerar inte. Men jag är riktigt spelskadad. Och jag och mina vänner har spelat kort om pengar sedan vi gick i 6:an, då var det enkronor och femtioöringar. Sedan dess har det rullat på med pengar i Monopol(!), tips, och mer kortspel.

Pengarna ger en extra diminsion till spelet, oavsett om det gäller poker eller en fotbollsmatch på tv.

 

För övrigt skiljer jag också på spelmissbrukare och spelberoende. Men beroendet kan leda tll missbruk...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 2 months later...

2. Jag tycker inte skillnaden är så stor. Jag är ganska övertygad att jag inte är spelberoende.

 

Skulled du kunna ta en spelfri vecka när som helst, det tror inte jag att många kan, bla många proffs :?

För att komma med ett sjukt försenat svar :) Japp det händer alldeles för ofta!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 1 month later...

Skulle vilja säga så här, att för egen del är anledningen till att jag spelar mer nu än tidigare pga olika mål jag satt.

Tror det är viktigt att hela tiden ställa sig frågan:

- varför spelar jag?

För egen del är det reloadbonus, bonus vid antal spelade händer, mm.

 

Personligen har jag inga problem att ta veckor ledigt, det var inte direkt så att jag satt och hade "pokerfrossa" nere i rhodos när jag var där.

Tvärtom är det jäkligt skönt att tänka på något annat!

 

Spelar NL50 och lite NL100 och anledningen till att jag inte gått upp mer i nivå är för jag tycker det finns bra mycket vettigare saker att lägga tiden på än poker.

Jag tror att om man ska börja spela NL200-NL400 så får man avsätta och mycket mer tid och offra andra saker för just pokern.

 

Känner att jag hellre jobbar och får social stimulans än ovanstående!

 

Mvh Fredrik

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Här pratas det som om spelberoende skulle vara mindre allvarligt än spelmissbruk...

 

Snarare är det så att missbruk leder till beroende. En alkoholist är beroende, han har missbrukat alkohol så till den milda grad att han har utvecklat ett beroende.

 

"SPELBEROENDE: En person som är helt upptagen med spel och att ordna fram pengar till spel samt tankar på detta. Han har helt tappat kontrollen över sitt spelande och har svårt att sluta på egen hand. Den spelande har allvarliga konsekvenser av sitt spelande, som stora skulder, svårigheter att sköta arbete/utbildning och andra plikter, dåliga och til sist förlorade relationer. Han missköter sin hälsa (mat, motion, alkohol) och har allvarliga psykiska problem, i huvudsak depressioner, som i svåra fall kan leda till självmord." (Frågor och svar om spelberoende sid 21 utgiven av spelinstitutet)

 

Det finns en annan term vi använder som är en mildare form av att ha bekymmer med för mycket spelande och det är PROBLEMSPELARE.

 

"PROBLEMSPELARE: En person som ägnar stora delar av sin tid åt spel och ofta spelar bort mer pengar än han tänkt sig. Han försöker spela igen tidigare förluster. Problemspelaren känner skuld- och skamkänslor över sitt spelande och försöker dölja det genom lögner och förnekelse. Han avskärmar sig alltmer från sin familj och vänner och mår allt sämre. Problemspelaren tappar ibland kontrollen över sitt spelande. De negativa onsekvenserna av spelandet är än s länge måttliga." (Samma skrift samma sida)

 

 

Första allvarliga signalen på att man har problem med spel är att man inte kan ta en förlust utan att man måste vinna tillbaka, det är ett tecken på att man spelar för pengar man inte borde spela för. När det gäller nätpoker så kan man hamna i ett spelberoende mycket snabbare än när det gäller traditionella spel då du kan spela obegränsat dygnet runt. Det som kan ta åratal för en travspelare att utveckla kan räcka med en månads spel när det gäller nätpoker. Därför är det viktigt att sätta gränser för sig själv och sitt spelande både ekonomiskt och tidsmässigt och följa det. Då behåller man också glädjen i spelandet.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Man kan vara spelberoende utan att ha sabbat sin ekonomi. Det handlar om att spelet tar för stor del av ens liv. Det vanliga är ju att om en pokerspelare vinner så är det för att han spelar bra och när han förlorar så är det otur...bad beat. Kan man inte begränsa sitt spelande och jagar man förluster så är man i riskzonen.

 

Det finns en annan tråd som beskriver upplevelser som är ganska skrämmande. Där kommer aggressioner, apati, att man blir osocial och deprimerad fram på ett sätt som borde få många att fundera på vad de sysslar med.

 

Poker skall vara kul.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tycker ni att poker är lika roligt utan pengar? Eller känns det lite som att röka cigaretter utan nikotin?

 

Nej, det är absolut inte lika roligt utan pengar, men det beror på folket, inte på avsaknaden av pengar.

 

Om man lirar play money så kan det vara hur kul som helst om prestige-momentet finns kvar i spelet. D.v.s., om man försvarar sin stack och är seriöst intresserad av att klå de övriga runt bordet. Men vi vet ju alla att vid de flesta play money bord så går ungefär halva bordet all-in pre-flopp av olika anledningar så det blir inte mycket till spel.

 

När jag lirar poker med mina polare här hemma så lägger vi 50 spänn var, och trots att det inte gäller några egentliga pengar så är det sjukt kul och spännande ändå.

 

Det handlar om inställning, inte enbart om pengar.

 

Jag skulle vilja lira mycket mer live-poker mot folk jag inte känner, men det har man ju inte råd med. Tyvärr...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa nytt...