Gå till innehåll

STOR kopia av foto, behöver tips!


Elvis

Recommended Posts

Jag skulle vilja ha råd av någon här på PF.

 

Jag har tagit ett svartvitt (analogt) foto som jag är så nöjd med att jag vill förstora och sätta upp på väggen. Jag vill ha en riktigt stor förstoring, kanske 150x100 cm. Vet någon var man kan göra så stora förstoringar? Är det bättre att trycka bilden i stället för att använda fototeknik? Andra tips/tankar?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

För bäst resultat ska negget trumscannas vilket bara en reprofirma kan göra. 8200x5900 pixlar = 140x100 cm med en upplösning av 150 dpi vilket innebär en bildfil som är ca 140 mb (RGB) stor. I gråskala (S/V) ca 47 mb. Ska det bli riktigt bra ska upplösningen vara 300 dpi i skala 1/1 (bildfil ca 187 mb gråskala) men då blir scanningskostnaden högre. Betraktningsavståndet avgör helt enkelt.

 

Edit: Print sker med bläckstråleteknik, se bara till att de printar med pigmentbläck som tål lite stänk annars behöver du laminera bilden om den ska hänga med ett tag.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag angav förutsättningar för bäst resultat. Dyrt och dyrt, en highend-scanning kostar mellan 400-600 spänn ex. moms beroende på bildfilens storlek inkl. viss retusch, vilket inte är ohemult pga manuellt arbete.

 

Men visst kan man scanna i en billig flatbäddare och få ett någorlunda hyfsat resultat, skillnaden ligger i att en proffsscanner kan uppfatta skillnader i högdager och skuggor väsentligt mycket bättre.

 

Det var bara ett tips... ;)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa nytt...