Gå till innehåll

Allmänna teorier om poker och hjärnan


Scaniac

Recommended Posts

Hejsan, jag har tänkt lite på det hära hela med Poker och Din "Poker hjärna" Skulle t.e.x vara coolt om man fick reda på hur mkt procent av sin hjärnkapacitet enbart när man spelar poker.

Sen har jag tänkt på det, en liten strageti som jag tänkt på (men inte kan hantera ) är att Glömma dom korten du foldar, så j*vla snabbt du bara kan. Då kan du omöjligt störa dig på om du gjorde Bad Fold eller inte, för om det skulle hända dig Tappar du ju koncentrationen.

Sen har vi det med överskattelse, fråga unga människor (vet ej hur det är med gubbar eller medelårsmänniskor;) ) idag om dom kommer vinna WPT eller WSOP osv.. och nio av tio kommer att svara : Ja jag kommer lätt vinna blabla, fråga är om deras överskattning påverkar deras spel ?

kommer dom förlora mer pengar för att dom spelar på för höga nivåer?

jag tror att : Ja det gör den.

Du ser dig själv duktigare än du är.

Hoppas det blir en vettig disskussion kring detta nu, inget påhopp och kritisering av min text , vill bara ha en vettig disskussion.

Tack på Förhand / Rasmus

 

* Flytt till Poker OT - QoS *

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

känns som det är väldigt svårt att säga vad som är till fördel för olika människor. Mitt spel är helt beroende av att jag tror på mitt spel, och anser att jag är bland de bättre vid bordet, om inte bäst. I mina kraftigare "down-swings" så har jag börjat tveka på mitt eget spel, och därmed har det inte funkat. Det jag gjort då är att pausa en vecka eller två, för att sedan komma tillbaka med full självförtroende igen.

 

summa sumarum, tror det är mkt svårt att säga, det är nog individuellt.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

ok sil3ncer och rickie , alla har vi våra olika taktiker =)

Själv anvnder jag Msn messenger till hjälp, jo förrestren, jag läste som tips ngnstans att medans du spelar , Ska du INTE ha fokus någon annanstans, utan bara på pokerbordet, ingen teve ingen msn osv.

Jag tycker ibland att det blir drygt att bara sitta där och glo och fetar på teven osv , kan det vara ett misstag, ska jag BARA ha pokerklienten uppe på min dator och inget annat koncentrations störande i mitt rum ? (Ps jag lirar mest freerolls.)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hejsan, jag har tänkt lite på det hära hela med Poker och Din "Poker hjärna" Skulle t.e.x vara coolt om man fick reda på hur mkt procent av sin hjärnkapacitet enbart när man spelar poker.

Jag tror inte det är relevant att tala om hur stor procent av din hjärna du använder. Däremot så gäller det för i stort sett alla expertisområden att man har lägre hjärnaktivitet ju duktigare man är, men det tyder snarare på att man inte behöver anstränga sig än att det inte är bra att anstränga sig som ny.

 

Sen har vi det med överskattelse, fråga unga människor (vet ej hur det är med gubbar eller medelårsmänniskor;) ) idag om dom kommer vinna WPT eller WSOP osv.. och nio av tio kommer att svara : Ja jag kommer lätt vinna blabla, fråga är om deras överskattning påverkar deras spel ?

Om de uppriktigt tror det är de knappast vinnande pokerspelare till att börja med.

 

jo förrestren, jag läste som tips ngnstans att medans du spelar , Ska du INTE ha fokus någon annanstans, utan bara på pokerbordet, ingen teve ingen msn osv.

Jag är rätt säker på att min förväntade win-rate skulle öka lite om jag fokuserade 100% på pokern hela tiden, men då skulle jag inte orka spela i närheten av lika många händer och troligen plussa rätt mycket mindre totalt.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag får en avsevärd ökning av winraten om jag håller mig till endast 2 bord. Två NL bord + surfande ger mer klirr i kassan än fyra bord utan surfande. Tror det handlar mest om att min hjärna inte kan hålla reda på mycket mer än 12-15 spelare. Sen har man ordentlig tid på sig att tänka i fred utan störande bord som blinkar och poppar upp när det handlar om stora viktiga potter på 200bb.

 

SnG, fixed limit och låga nivåer däremot tjänar jag på många bord men det hänger delvis samman med ökande RB-intäkter.

 

Och som hjort skrev, många gånger är det bara tråkig grind och för att stå ut måste jag pyssla med lite annat.

 

Angående överskattning:

 

Poker måste spelas med självförtroende men för mycket av den varan är naturligtvis inte bra; dels lär man sig inte utav sina misstag och dels kan man hamna i en slags tilt där man bränner mycket pengar på småpotter (ofta att man börjar höja lite för många tveksamma händer eller att man ökar på sin bluffrekvens till en lite för hög nivå).

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa nytt...