Gå till innehåll

Procenträkning kontra odds?


greenthink

Recommended Posts

Jag har en liten fråga bara. Jag har ganska svårt för att förstå odds, och eftersom det är en så pass stor del i pokern så har jag (som nybörjare) försökt räkna allting i procent istället. Jag har kommit fram till att, eftersom om man är fyra till en flush (4:1 enligt böcker?) så betyder väl det att jag högst ska syna om jag bara behöver lägga in 25% av potten?

 

Jag har lättare att se det som ungefär 12% att pricka trips på floppen med ett pocket pair, istället för typ 7.5:1 underdog eller hur det nu funkar.

 

Allt jag vill veta är om jag har rätt för mig eller om jag måste börja tänka annorlunda, fram tills nu har jag i princip aldrig använt pot odds, men eftersom jag läser "Winning Low-Limit Hold'em" av Lee Jones så måste jag nog börja använda det. Han understryker det ganska rejält i boken.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag tror att procent är lättare för den yngre generationen. Förr hade man inga miniräknare, så folk satt timme efter timme i skolan och tragglade multiplikationstabeller och liggande stolen. Då föll det sig mer naturligt med odds när man kunde se framför sig hur 5 förhöll sig till 9 och 6 till 11. Idag sitter ungarna bara och knapprar på räknetimmarna, och måste räkna om till samma nämnare för att kunna se vilket som är störst :roll:

 

Räknar du bara för dig själv skall du naturligtvis göra det på det sätt du tycker är lättast. Men odds har ett par fördelar. För det första är de vanligt förekommande i böcker och det är lättare att läsa om man använder samma språk som författaren. För det andra ger oddsen ett mer exakt svar eftersom outs/ickeouts är heltal, och potten (åtminstone i fixed limit) en multipel av big blind (plus kanske en small blind... men strunt i den). Räknar du i procent är det lättare att börja höfta fram och tillbaks.

 

Måste också tipsa om DIPO, det system som King Yao skriver om i holdem brain. Den fanns gratis på nätet ett tag för korrekturläsning, vet inte om den fortfarande finns uppe? I alla fall går det ut på att multiplicera alla "bra" tal (outs och förväntad pott) och jämföra med produkten av alla "dåliga" tal (icke-outs, eget bet). Dvs, ingen division krävs, vilket är mycket bekvämt.

 

Och ja, jag tillhör också miniräknargenerationen. Hade en Ti-82, den sista texasräknaren innan de började "designa" dem. :D

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

4:1 = 20%

 

om vi ställer upp det som x:y så måste du räkna y/(x+y) och inte bara y/x.

Alltså 1/(4+1) istället för 1/4 i det här fallet.

 

Det kan tyckas krångligare att räkna så istället för procent hela tiden, men med pottodds så är det nog lätt att bara räkna med odds och inte räkna om till procent.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jo, det är klart att man ska använda det man själv tycker är enklast. Men jag undrar mest om det är rätt som jag påstår.

 

Låt oss säga att jag har fyra till en flush på turn, med rivern att komma. Jag har då 9 outs, vilket ungefär ger mig 18% att träffa. Ska jag (enligt pot odds regler) högst syna ett 18% bet då? Om han bettar 30% av potten så ska jag kasta handen (om hans bet inte gör att potten blir stor nog för mig att syna)? Om han bettar 10% så får jag bra odds? Jag kan liksom inte odds, detta är mer eller mindre hur jag ser på hela grejen.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jo, det är klart att man ska använda det man själv tycker är enklast. Men jag undrar mest om det är rätt som jag påstår.

 

Låt oss säga att jag har fyra till en flush på turn, med rivern att komma. Jag har då 9 outs, vilket ungefär ger mig 18% att träffa. Ska jag (enligt pot odds regler) högst syna ett 18% bet då? Om han bettar 30% av potten så ska jag kasta handen (om hans bet inte gör att potten blir stor nog för mig att syna)? Om han bettar 10% så får jag bra odds? Jag kan liksom inte odds, detta är mer eller mindre hur jag ser på hela grejen.

 

Ja det är i princip rätt som du påstår. Procenten du investerar i potten ska vara mindre än din %-chans att sätta draget (inga hänsyn tagna till implicita odds då)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Precis, vad du vill avgöra är ju om det är lönsamt att syna eller ej. Om du har 10% chans att vinna kommer du ju få betala 10 ggr för varje gång du vinner, alltså vill du vinna mer än 10 ggr ditt bet.

 

Om vi tar ditt exempel med procent och antar att potten är 7 bb, motspelaren bettar 2 bb, så har du vinstchans 9 / 46 = 19,6% och din syn är 2 / 11 = 18,1% av potten. Alltså är det gynnsamt. Om han istället hade bettat 3 bb hade du måst betta 3 / 13 = 23,1% vilket är för mycket.

 

Tänk på att räknar man med procent sätter du inte fördel mot nackdel, utan fördel av totalmängd som Henkeman säger här ovan. Dvs räkna med hela potten inkl ditt eget bet.

 

edit: damn, försent igen! :)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 2 months later...

Jag är ganska nya i pokervärlden och får inte allt att gå ihop.

 

greenthink skrev:

Låt oss säga att jag har fyra till en flush på turn, med rivern att komma. Jag har då 9 outs, vilket ungefär ger mig 18% att träffa. Ska jag (enligt pot odds regler) högst syna ett 18% bet då? Om han bettar 30% av potten så ska jag kasta handen (om hans bet inte gör att potten blir stor nog för mig att syna)? Om han bettar 10% så får jag bra odds?

 

Andersson skrev:

Om vi tar ditt exempel med procent och antar att potten är 7 bb, motspelaren bettar 2 bb, så har du vinstchans 9 / 46 = 19,6% och din syn är 2 / 11 = 18,1% av potten. Alltså är det gynnsamt. Om han istället hade bettat 3 bb hade du måst betta 3 / 13 = 23,1% vilket är för mycket.

 

 

Ok vi antar som ovan att det är en pott på 7BB

 

EX.1 2BB)

Inför river så satsar Fi 2BB, vad gör du och till vilket odds. Dina odds = 9 / 46 = 19,6% och pottodds = 2 / 11 = 18,1%.

Okej oddsen är alltså på din sida(enligt Andersson). Vi antar även vidare att det varit check på turn dvs du har endast satsat 1BB PreFlop.

Antar även att om du får in färgen så lägger sig Fi och om du INTE får in fägen lägger du dig. Du vinner alltså 19,6% = ca 20% av gångerna dvs 1 gång av 5.

 

Antar att man har en stack på 20BB och ovanstående spel uppkommer 5 ggr i rad, du vinner en av dem.

 

1:a) satar 1BB PreFlop, CheckTurn och 2BB PreRiver, pott=11BB.

Du sätter färgen och vinner 11BB.

Din stack är nu 20-(1+2)+11=28BB

 

2:a, 3:e, 4:e, 5:e) satar 1BB PreFlop, CheckTurn och 2BB PreRiver, pott=11BB.

Du sätter INTE färgen och förlorar

Din stack är nu 28-(1+2)*4=28-12=16BB

 

 

Din stack har alltså minskat från 20BB till 16BB.

Man måste allstå räkna med tidigare satsningar för att kunna räkna hem eventuell vinst.

 

Hoppas någon mer insatt kan förklara vinstodds kontra pottodds eller eventuella fel i min kalkyl.

 

Martinj

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Mm, vi är ovana att räkna i odds, men när man snackar poker är det ändå klart smidigare än procent. Man har ju potten och man har insatsen, så pottoddsen är redan klara – pott:insats.

 

Jag tror det är lättare att se vitsen om man tänker på oddsen som antalet gånger något händer.

 

Säg att man har oddsen 4:1 att vinna. Det betyder att man förlorar 4 gånger och vinner 1. (Bara i snitt förstås, men strunta i det.) Om potten är 300 och det kostar 100 att syna får man pottoddsen 300:100. Det är samma som 3:1, vilket är enklare att räkna med. Jaha, det betyder alltså att de 4 gångerna man förlorar, förlorar man 1, totalt alltså 4. Den gång man vinner, vinner man 3. Och 4 – 3 = –1. Alltså förlorar man på att syna. (Man k a n vinna, men i snitt förlorar man.)

 

Ett annat exempel. Man har chansen 10:3 att vinna. Potten ger 7:2. Det är inte så lätt att se om det är plus eller minus på att syna, man får räkna lite. 10 gånger förlorar man 2, 10*2 = 20. 3 gånger vinner man 7, 3*7 = 21. 21 – 20 = 1. Man tjänar på synen. Lite.

 

Vet inte om det hjälpte nåt :-)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Antar att man har en stack på 20BB och ovanstående spel uppkommer 5 ggr i rad, du vinner en av dem.

Här ligger tankefelet. Du räknar bara på din syn på river, precis som dlinder säger. Säg istället att motspelaren erbjuder dig att spela river, blanda om, och spela river igen 4 gånger till.

 

1:a) satar 1BB PreFlop, CheckTurn och 2BB PreRiver, pott=11BB.

Du sätter färgen och vinner 11BB.

Din stack är nu 20-(1+2)+11=28BB

Här blir det då 20 - 2 + 11 = 29

 

2:a, 3:e, 4:e, 5:e) satar 1BB PreFlop, CheckTurn och 2BB PreRiver, pott=11BB.

Du sätter INTE färgen och förlorar

Din stack är nu 28-(1+2)*4=28-12=16BB

Och här får du 29 - 4*2 = 21

 

Din stack har alltså minskat från 20BB till 16BB.

Men min stack har ökat till 21! ;)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ok jag förstår poängen och räknesättet.

 

Man tjänar på själva riverspelet eller rättare sagt minimerar förluster i detta fall.

Istället för att förlora 5BB på bettandet PreFlopp så genom att spela river så minskar man förlusten till 4BB dvs från 20BB -> 16BB istället för att ha 15BB om man struntar i river.

(Oddset är alltså endast för kommande bet)

 

Tackar tackar

dlinder jaqk Andersson

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa nytt...