Gå till innehåll

TV: Poker i Raggadish


Constantinos

Recommended Posts

SVT2 ikväll 23:00

 

Titel: Raggadish

 

Övrigt: Ungdomsprogram. Del 3 av 10. Erik Sagström hoppade av skolan för att satsa allt på pokern, Jad Saliba började med nätpoker när han var 15 år. Idag är en av dem mångmiljonär, medan den andre har vårdats för spelmissbruk och dömts för rånförsök.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Riktigt dåligt och otroligt vinklat program. Lite tragikomiskt när killen från Ungas revansch i samhället(?) påstod att alla framgångsrika svenska spelare är pokerbolagens marionetter som bara har till uppgift att lura in fler stackare i missbruk. Hade varit intressant att få se ett objektivt pokerreportage följt av en debatt där fokus inte ligger på att alla som spelar nätpoker blir spelberoende och hamnar i kronofogdens register. Men det får vi nog aldrig se i den "fria televisionen" SVT...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Riktigt dåligt och otroligt vinklat program. Lite tragikomiskt när killen från Ungas revansch i samhället(?) påstod att alla framgångsrika svenska spelare är pokerbolagens marionetter som bara har till uppgift att lura in fler stackare i missbruk. Hade varit intressant att få se ett objektivt pokerreportage följt av en debatt där fokus inte ligger på att alla som spelar nätpoker blir spelberoende och hamnar i kronofogdens register. Men det får vi nog aldrig se i den "fria televisionen" SVT...

 

Konstigt att merparten av alla här på forumet alltid ser andra saker än jag gör. Jag såg ingen direkt vinkling. Dessutom var det ganska lättsamt.

 

Killen från de ungas revansch sa ingenting av vad du säger vad jag kommer ihåg. Han sa dock att pokerspel är som ett pyramid men det är det ju även. I toppen finns ägarna av pokerbolagen som kännar sjukt

mycket pengar. Sedan kommer proffsen som är sponsrade vars uppgift är att marknadsföra rummen genom att agera som någon glassig/glamorös fasad. Så fortsätter det tills botten där de spelberoende dåliga spelarna är.

 

Sen finns det massor av olika nivåer men att en utkristalisering sker är ju helt uppenbar. Detta är ju inte heller något unikt för pokervärlden.

 

//Kollade lite på det igen. Din tolkning är helt absurd.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag tycker att programmet inte hade jämn vikt i vågskålarna, och det tror jag många håller med mig om?

 

Det var ca 3-4 minuter om Erik, och sedan den största delen om den negativa sidan av poker.

 

Åter igen så missar media den stora viktiga delen av pokerspelarna.

 

De som spelar då och då om mindre summor. Som går plus ibland och backar ibland, men i slutändan går plus/minus.

 

Den stora massan av pokerspelare är trots allt de som spelar om mindre summor och ser det som ett nöje bland många andra. Dessa spelare gör av med mindre pengar på sin hobby än vad tex. de gör som spelar golf.

 

Jag väntar fortfarande på ett program som tar med hela bilden av pokerspelarna och inte bara koncentrerar sig på de som vinner stort och de som förlorar stort.

 

För övrigt så kändes det som om det inte var nät-pokern/pokern som var den spelberoendes stora problem, utan Jack Vegas maskinerna. Och åter igen är det tragiskt att media inte gör skillnad på dessa företeelser.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag tycker att programmet inte hade jämn vikt i vågskålarna, och det tror jag många håller med mig om?

 

Det var ca 3-4 minuter om Erik, och sedan den största delen om den negativa sidan av poker.

 

Åter igen så missar media den stora viktiga delen av pokerspelarna.

 

De som spelar då och då om mindre summor. Som går plus ibland och backar ibland, men i slutändan går plus/minus.

 

Den stora massan av pokerspelare är trots allt de som spelar om mindre summor och ser det som ett nöje bland många andra. Dessa spelare gör av med mindre pengar på sin hobby än vad tex. de gör som spelar golf.

 

Jag väntar fortfarande på ett program som tar med hela bilden av pokerspelarna och inte bara koncentrerar sig på de som vinner stort och de som förlorar stort.

 

För övrigt så kändes det som om det inte var nät-pokern/pokern som var den spelberoendes stora problem, utan Jack Vegas maskinerna. Och åter igen är det tragiskt att media inte gör skillnad på dessa företeelser.

 

Jag känner många som arbetar i mediabranshen. Att räkna minuter är bara löjligt. Projektledaren kanske hade svårare att hitta ingångar och intressant material angående den positiva sidan. Killen som hade varit beroende kanske hade mer tid för intervju? Knappas någon här som vet.

 

Sen skulle jag ocså tycka det var intressant med program som inte bara handlar om ytterligheter. Frågan är bara hur många av gemene man som tycker det är intressant?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag känner också en del folk inom mediabranchen, och att säga att antalet minuter inte spelar någon roll är felaktigt. Jag säger inte att antalet minuter skall vara exakt vinklat åt båda hållen, men om man objektivt skall belysa en sak krävs lika stor fokus på både de possitiva sidorna samt de negativa, annars medförs oundvikligen en vinkling av programet. Sen att majoriteten av hans spelberoende går att häröra till Jack Vegas maskiner, och att Erik spelar nätpoker gör bara programmet ännu löjligare. Projektledaren som du nämner kanske hade svårt att få till intressanta vinklingar mm, men det är hans jobb att se till att vågskålen inte tippar så här mycket åt ett håll, och att han sen inte ens kan särskilja på nätpoker ock Jack Vegas.... Dålig projektledare i så fall.....

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag har inte några problem att se kopplingen mellan vegas och poker. Dessutom spelade beroendekillen mycket poker också men folk verkar bara se det som de vill se.

 

Det känns mer som att folk här vill sätta pokern på någon pidestal. Ett eget spel som står över allt annat och som absolut inte kan jämföraras med rena lo2 spel. Säg det till killen som var beroende. Som om det spelade någon roll för honom om han spelade bort 100 000 på vegas eller poker.

 

Visst, det är skillnad men det innebär ju inte per automatik att man inte kan koppla. Snacka om insnöat tänkande.

 

Hel grejen är att gemene man ser inte denna skillnad. Visst man kanske kan tycka att man inte skall spä på det synsättet men det är väl bara att göra en egen dokumentär gnällspikar.

 

"Pokerlandet" var väl lite mer nyanserad men även där kom gnälltomtarna fram.

 

But what he fuck! Generellt tycker jag raggadish är jävligt bra. Skådisen som spelar Dr Phil är ju ett geni även om det är astråkigt.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Lite tragikomiskt när killen från Ungas revansch i samhället(?) påstod att alla framgångsrika svenska spelare är pokerbolagens marionetter som bara har till uppgift att lura in fler stackare i missbruk.

 

Jag tycker tvärtom att det var klockrent. Sagström och gänget kanske inte medvetet går bolagens ärenden. Men effekten av deras framgångssagor är helt klart att de drar in pengar till bolagen och drar ned förlorare i skiten.

 

Min följdtanke är att bolagen är skurkar som maxutnyttjar ett (temporärt?) vakum grundat på EU's handlingsförlamning i reglering av spelmarknaden. Bolagen våldtar spelare genom rake'n och låter samhället ta notan för spelmissbruket.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag har inte några problem att se kopplingen mellan vegas och poker. Dessutom spelade beroendekillen mycket poker också men folk verkar bara se det som de vill se.

 

Det känns mer som att folk här vill sätta pokern på någon pidestal. Ett eget spel som står över allt annat och som absolut inte kan jämföraras med rena lo2 spel. Säg det till killen som var beroende. Som om det spelade någon roll för honom om han spelade bort 100 000 på vegas eller poker.

 

 

Jag håller helt med dig psykologen. Och det trots att det bara är några dar sen du hävdade att jag har en stor tomtelampa blinkande i pannan... ;)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Återigen finns det något som heter individuellt ansvar. Att bolag tar ut den rake de gör och klarar sig med det beror på oss spelare, tillgång/efterfrågan... vi spelar ju trots allt där, hade vi bojkottat hade de varit tvugna att sänka.

 

Samma gäller spelmissbrukarna, att killen går loss på Jack vegas maskinen säger bara en sak, hade inget spel funnits alls hade han stått nere på loppmarknaden och köpt 1 kronaslotter för att vinna ½ kilo kaffe eller en chokladkaka. Det är varken pokern eller nån annan spelforms fel. Ge killen vård men skyll inte på spelformerna, är ju ingen som klagar på ATG trots att det varje vecka spelas bort enorma summor på trav nere på travbanorna. Det är tydligen socialt accepterat att lira.

 

Var och en har ett ansvar, blir så jävla trött på nån kille som sitter och skyller på samhället och på spelsajterna för att han lirat bort 1 miljon. Vart är det personliga ansvaret? Numera finns det vård att få för detta beroende i varenda gathörn. Handlar bara om att sluta se sig själv som ett offer och istället försöka räta ut sitt liv och inte dämpa de problem man har i livet med att spela bort pengar.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Återigen finns det något som heter individuellt ansvar. Att bolag tar ut den rake de gör och klarar sig med det beror på oss spelare, tillgång/efterfrågan... vi spelar ju trots allt där, hade vi bojkottat hade de varit tvugna att sänka.

 

Grejen är den att bolgen maxar intäkterna och låter samhället betala för kostnaderna. Uppenbarligen fungerar inte marknaden utan reglering.

 

Var och en har ett ansvar, blir så jävla trött på nån kille som sitter och skyller på samhället och på spelsajterna för att han lirat bort 1 miljon.

Killen i reportaget skyllde väl inte på någon annan?

 

Handlar bara om att sluta se sig själv som ett offer och istället försöka räta ut sitt liv och inte dämpa de problem man har i livet med att spela bort pengar.

 

Då är det löst då!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Grejen är den att bolgen maxar intäkterna och låter samhället betala för kostnaderna. Uppenbarligen fungerar inte marknaden utan reglering.

 

1. Hur mycket kostar vården av spelmissbrukare samhället?

2. Hur mycket hade den kostat om pokerbolagen sänkt raken?

 

Och om du vill att staten ska in få pengar så finns det andra lösningar än "regleringar". Hint: det rimmar på katt.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Om vi kallar sverige en reglerad marknad ända fram tills internet och spelbolagen kom.

 

Och sen dess är sverige inte en reglerad marknad.

 

Kunde man innan internet spela bort alla sina pengar på hästar osv ? i den så kallade reglerade marknaden.

 

Är det inte så att en spelberoende spelar bort sina pengar på nåt sätt oavsett vilka förhindringar staten ger.

 

E så trött på Svenska spel och deras lobbying om att de bryr sig om spelaren. Folk har väl gulat på måltipset innan pokern kom i den så kallade reglerade marknaden.

 

Scenario : Jag är beronde av spel på hästar. Och varje gång jag vill göra ett bet betalar jag med cash som jag tagit ut på mitt konto. Hur fan e jag då reglerad ? jag kan likväll spela bort miljoner på det här sättet.

 

Förstår verkligen inte vad ni menar med en reglerad marknad. Möjligtvis om de blir dödstraff på allt spelande.

 

Fem spänn på att Knapp_0 e kärrbrink i disguise

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Återigen finns det något som heter individuellt ansvar. Att bolag tar ut den rake de gör och klarar sig med det beror på oss spelare, tillgång/efterfrågan... vi spelar ju trots allt där, hade vi bojkottat hade de varit tvugna att sänka.

 

Grejen är den att bolgen maxar intäkterna och låter samhället betala för kostnaderna. Uppenbarligen fungerar inte marknaden utan reglering.

 

 

Var och en har ett ansvar, blir så jävla trött på nån kille som sitter och skyller på samhället och på spelsajterna för att han lirat bort 1 miljon.

Killen i reportaget skyllde väl inte på någon annan?

 

Handlar bara om att sluta se sig själv som ett offer och istället försöka räta ut sitt liv och inte dämpa de problem man har i livet med att spela bort pengar.

 

Då är det löst då!

 

1. Folk äter sig feta på mat som säljs också, som staten får ta hand om för följdsjukdomar, så fungerar samhället. Alla som tjänar pengar betalar för detta via skatten. Borde oroa dig för folkhälsoproblem med tysklandsresor för att köpa sprit istället, är ju samma situation där med skillnaden att Sverige inte får nåt ut av det alls.

 

Tänker man snäppet vidare är ju fördelen att det faktiskt finns en möjlig positiv sida med poker på utländska sajter. Ser man ex på mig som vunnit ett par hundratusen så är ju åtskilliga tusenlappar från utländska spelare. Pengar jag inte skattat för, visst, men jag konsumerar dem i sverige och betalar antagligen moms o skatt på dem i förlängningen vilket på nåt sätt kommer statens finanser till nytta.

 

2. Menade inte just killen i reportaget, tänkte allmänt på de artiklar/inslag som har vart i tidningar.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Skulle vilja att någon insatt kollar upp pengar som läggs på spelmissbruk och vad som är rimligt att man ska lägga. I min värld känns det inte som att jätteproblem. Visst är det tragiskt att det finns och de få som drabbas ska ha all hjälp, men det kan väl bara röra sig om en liten piss-skvätt i statens pengahav.

 

Och att som en del målar upp alla skulle bli missbrukare måste ju tas med en nypa salt, kan det röra sig om nån promille av de som spelar.

 

Har som sagt ingen hård fakta, utan rör sig om ogrundade uppskattningar från min sida

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa nytt...