Gå till innehåll

LPC lägger ned


Jennez

Recommended Posts

Tja, han verkar ju inte kunna få ut mer information om livepoker i alla fall... Enligt "god journalistisk sed" är det då dags att ge sig på nätpokern...

 

Har inte sett artikeln på nätet än men man börjar ju bli van vid att vara på förstasidan i Sydsvenskan.. Fjärde dagen i rad nu, börjar verkligen bli trött på det här...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • Svars 122
  • Created
  • Senaste svar

Top Posters In This Topic

De enda ställena som det råder fotoförbud är på ett militärt skyddsobjekt och i en rättsal.

 

Förbjudet att fotografera ja. Att publicera fotografier är en annan sak. Jag har dock inte en susning om vad som gäller för folk i bakgrunden.

 

De får publicera nästan vad som helst. PUL gäller inte för tidningar som har utgivningsbevis, även på Internet i de flesta fall. Inte heller gäller ju lagen om namn och bild i reklam här.

 

 

Känner inte till de pressetiska detaljerna dock.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag fortsätter väl att påpeka att den journalisten inte bara gör sitt jobb - han gör det förmodligen välditgt tillfredställande enligt sin chef just nu.

När länkarna postas här och genererar träffar samt skapar debatt genererar det bara mera ved på elden.

 

I media, baserat utifrån oss dumma människor, så är det skit vi vill läsa och sånt här fungerar. Hur många läser väl inte BEVISLIGEN om Kicki Danielssons jävla falukorvar och spyr på skiten, men ändå ska nästa artikel läsas och diskuteras med något slags kärlekshat.

 

DETTA ÄR DERAS JOBB - dom säljer nummer, dom får annonsörer och respons baserat på antalet träffar - och dom älskar debatter ang. deras artiklar även om det är "vi hatar er"-in-your-face-email inblandade.

 

Sluta posta länkarna - behåll dem för er själva och tig ihjäl dem!

 

Ja, jag är seriös - och det är min åsikt. :?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det verkar uppenbarligen funka med "mailbombardemanget". Jens Mikkelsen tappade fotfästet så sent som igår och hävdade med sprucken röst att vi gjort oss skyldiga till något som han beskriver som "på gränsen till personangrepp". Tydligen hade han fått över 100 mail där mer eller mindre välformulerade och välgrundade argument mot hans handlande presenterats.

 

Hur som helst så förstår han nu kanske själv hur medicinen smakar. Detta är absolut ingen personlig vendetta mot Mikkelsen och att ett hundratal pokerentusiaster läser hans artiklar på Sydsvenskans hemsida tror jag knappast gör till eller från då Sydsvenskan har uppskattningsvis runt en halv miljon läsare (om inte fler).

 

Och apropå debatten kring publicerande av namn; om det blir ett sådant rabalder kring att publicera "Hagamannens" namn och bild då denne man är bunden till brottet via DNA så borde väl publicerandet av våra namn vara än värre då vi inte ens är gripna, än mindre anhållna. (Jag vet att brotten inte är jämförbara på något sätt, men debatten kring den publicistiska seden torde vara densamma).

 

(obs! nu följer ironi!)

Och till MWDalby vill jag säga att du inte behöver oroa dig. Du har, enligt Mikkelsen, blivit utsatt för ett brott och skall därmed betraktas som brottsoffer. Jag vill härmed också passa på att offentligt be om ursäkt för det lidande vi åsamkat dig genom att anordna dessa turneringar. Jag vill också be om ursäkt till din familj som måste ha gått igenom en oerhört jobbig tid efter att du blivit utsatt för illegal verksamhet. (slut på ironin)

 

På ett allvarligare plan vill jag faktiskt be om ursäkt till dig MWDalby för att du hamnade på bild. Det var olyckligt att vi missade din önskan om att slippa vara med. Jag hoppas verkligen att detta inte kommer att ställa till problem för dig i framtiden.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det verkar uppenbarligen funka med "mailbombardemanget". Jens Mikkelsen tappade fotfästet så sent som igår och hävdade med sprucken röst att vi gjort oss skyldiga till något som han beskriver som "på gränsen till personangrepp". Tydligen hade han fått över 100 mail där mer eller mindre välformulerade och välgrundade argument mot hans handlande presenterats.

 

Hur som helst så förstår han nu kanske själv hur medicinen smakar. Detta är absolut ingen personlig vendetta mot Mikkelsen och att ett hundratal pokerentusiaster läser hans artiklar på Sydsvenskans hemsida tror jag knappast gör till eller från då Sydsvenskan har uppskattningsvis runt en halv miljon läsare (om inte fler).

 

(obs! nu följer ironi!)

Och till MWDalby vill jag säga att du inte behöver oroa dig. Du har, enligt Mikkelsen, blivit utsatt för ett brott och skall därmed betraktas som brottsoffer. Jag vill härmed också passa på att offentligt be om ursäkt för det lidande vi åsamkat dig genom att anordna dessa turneringar. Jag vill också be om ursäkt till din familj som måste ha gått igenom en oerhört jobbig tid efter att du blivit utsatt för illegal verksamhet. (slut på ironin)

 

 

 

På ett allvarligare plan vill jag faktiskt be om ursäkt till dig MWDalby för att du hamnade på bild. Det var olyckligt att vi missade din önskan om att slippa vara med. Jag hoppas verkligen att detta inte kommer att ställa till problem för dig i framtiden.

 

 

Ursäkten mottagen, och förpassad tillbaka till den berör. Jag tror inte det lönar sig att fortsätta denna ironi, utan ett personligt samtal. Ni vet vem jag är, och jag vet vem ni är, så skicka ett mail till mig så kan vi träffas om behov finnes. Jag har inget emot er klubbvärdar.

 

Vad är det du säger Jennez, att Mikkelsen inte själv uppfattat att frågan om foto inte gått fram ? Övriga kommentarer i detta spörsmål lämnas endast till personer som var klubbvärdar hos LPC vid tillfället, ej Sydsvenskan:s personal och/eller dess "affiliates", personligen per e-postmeddelande eller enligt samtal med berörda. Publicering av detta kommer endast att ske i min närvaro till berörda medlemmar.

 

Min önskan att inte vara med på bild var inte endast personlig, utan generell. Det kanske finns personer som gillar umgänget, men vars chef inte gillar fritidssysslesättningen. Ex. säkerhetsfolk, poliser, universitetsfolk osv....vad vet jag ? Skall inte dessa personer kunna avnjuta ett parti med kort, utan att publiceras i en tidning av tabloidformat ? Denna fråga ställer jag utan att vara oförskämd eller vara "tyken".

 

Var LPC:s önskan att "promota" poker som ett "svensson" spel.? Vilket enligt min åsikt är helt korrekt. Det var fallet med LPC som jag uppfattade det hela. Till skillnad mot t.ex "golffolket". Mig veterligen så har Sydsvenskan promotat vid ett flertal tillfällen "sporten" golf. Detta utan det minsta "målande beskrivning".

Ex. "Han peggade upp, med vetskapen om att det gällde mer än pengar.

Han hade slaget från tee.....

 

Nog om detta.

 

Innebär detta att jag kan "stämma i bäcken" mot Sydsvenskan, i och med att jag blivit publicerad utan min vetskap ? Det är så jag uppfattar Mikkelsen. Nä, nu ta mig tusan blir ett epostmeddelande till Sydsvenskan. Med frågan om hur det blir med tillrättalägganden. Om god publicistik ed osv...

 

 

Tip of the day. What comes around, goes around.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

"att ett hundratal pokerentusiaster läser hans artiklar på Sydsvenskans hemsida tror jag knappast gör till eller från då Sydsvenskan har uppskattningsvis runt en halv miljon läsare (om inte fler)."

 

Jag håller inte med, uppenbarligen. Men ok, nog om det.

 

jaqk:

Kolla aftonbladet.se imorgon -tips ;)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

"att ett hundratal pokerentusiaster läser hans artiklar på Sydsvenskans hemsida tror jag knappast gör till eller från då Sydsvenskan har uppskattningsvis runt en halv miljon läsare (om inte fler)."

 

Jag håller inte med, uppenbarligen. Men ok, nog om det.

 

jaqk:

Kolla aftonbladet.se imorgon -tips ;)

 

Var det detta som du syftade till eller?

http://www.aftonbladet.se/vss/nyheter/story/0,2789,804676,00.html

 

"40000 kronor i böter", det är ju lite plåster på såren... :-)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 2 weeks later...

Tack för ert fortsatta stöd! Det värmer ska ni veta! :D

 

Här kommer en uppdatering. Efter det fyra dagar långa "gatloppet" i media där vi både blivit ofantligt rika genom att omsätta hundratusentals kronor och exceptionellt kriminella och riskera fyra års fängelse klarade vi inte av livet på flykt längre. Vi gav upp och gick in på närmaste polisstation med händerna över huvudet och överlämnade oss själva. Vi förväntade oss ett odramatiskt gripande. Till vår stora besvikelse skedde inget gripande á la Arklöv utan poliskonstapeln som tog emot oss hade ingen aning om vem vi var, att vi var polisanmälda eller att det ens fanns ett kortspel som heter poker.

 

Vi förklarade i alla fall situationen och att vi själva hade läst i tidningen att vi var polisanmälda. Detta var ingenting någon på polishuset direkt kunde bekräfta utan vi fick snällt sitta ner och vänta medan de "kollade upp saken med kollegorna". Vi fick sitta i ett väntrum där de delar ut pass o dyl - helt obevakade! Inte ens handfängsel hade de vett att sätta på oss. Nåja, vi var ju lite knäckta, ärkeförbrytare som man ändå är. Vi satt där och diskuterade om hur vi skulle lägga upp försvaret och om vi ville ha Leif Silbersky eller Peter Althin som advokat. (När vi sedermera kom hem hade Hagamannen redan lagt beslag på Silbersky så då var vi ju tvugna att gå på linje 2 - Peter Althin.)

 

Nåja, efter en stund kom konstapeln tillbaka och sa att "det visst var någon som tittade på det där". Vi lämnade våra kontaktuppgifter och blev lovade att de skulle höra av sig inom de närmaste dagarna. Det har nu gått drygt två veckor och än har vi inget hört.

 

Om man nu ska redogöra för lite mer allvarligt tagna åtgärder från vår sida så har vi snackat med ett par jurister och enligt de så har vi ingenting att oroa oss för då:

 

1. Bevisläget är problematiskt då en tidningsartikel inte räcker långt som bevisning. Bara detta faktum torde rendera i en direkt nedläggning så fort åklagaren får ärendet på sitt bord.

 

2. Ingen åklagare eller polisbefäl kommer förmodligen att lägga tid eller kraft på den här grejen (verkade ju som att närpolischefen i Lund som uttalade sig i tidningen hade rätt bra koll på journalistens smutsiga metoder och skruvade verklighetsuppfattning).

 

3. Om vi trots allt och mot förmodan döms och brottet kan anses som ringa (vilket det troligen gör) så finns det ingen egentlig straffsats, man kan endast få ett föreläggande om att upphöra med verksamheten, vilket vi redan gjort och det därför är slöseri med skattebetalarnas pengar att dra igång en rättegång.

 

Sedan kommer vi till steg 2 i den här härvan. Vår strävan att få guldspadevinnaren Jens Mikkelsens huvud på ett fat.

 

Enligt pressombudsmannen har vi rätt så det smäller om det. Våra namn publicerades i onödan och det verkar som att reporter Mikkelsen vet om detta och är lite skraj. Han skyller på att det var chefredaktören som tog beslutet om namnpubliceringen. Då får vi hoppas på dryga böter för herr chefredaktör och att Mikkelsen därigenom får en utskällning och att hans inbjudan till nästa firmafest uteblir.

 

Jens Mikkelsen har ringt till oss och försökt få oss att uttryckligen säga att vi aldrig var lovade anonymitet. Mikkelsen spelar fullt lagligt in våra samtal vilka han i händelse av rättstvist tänker leda i bevis. Vi är dock säkra på att vi (åtminstone Peder och Henke) har krävt anonymitet och vi blir än mer säkra på vår sak eftersom Mikkelsen gång på gång försöker lura oss i fällan så att han själv ska slippa undan.

 

Vi kommer troligen att anmäla Mikkelsen, chefredaktören och den ansvarige utgivaren till pressombudsmannen men innan vi gör det tänker vi avvakta åklagarens beslut.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Låter ju bra det där.. Hoppas han får sina fiskar varma denne Mikkel räv. Den som gräver ett gryt för andra, heter det ju?

 

You bet. Men det får Peder ta hand om. Jag gav ju tillåtelse till att mitt namn publicerades. För egen del ångrar jag det inte, jag vill vara öppen och stå för det jag gör men för nära och kära var det kanske inte så kul. Särskilt eftersom man ju inte har världens vanligaste efternamn heller.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hang in there :) Jag hoppas ni kan sätta dit den där fånen.

 

Och en annan sak, jag vet att det inte alls är det det handlar om, men jag vill ändå säga... Skulle det gå så långt som till nån form av böter för er är jag givetvis med och betalar min del, och jag kan också tänka mig att agera agitator för att övriga medlemmar av klubben skall bidra solidariskt :) Jag är troligen inte bästa man för jobbet, eftersom jag inte känner varken er eller nån annan på LPC så väl, men skulle det komma till det så ställer jag upp :)

 

//

Ågren

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Expressen-wannabien Mikkelsen börjar få kalla fötter, gôtt.

 

Speciellt med tanke på den sista artikeln i hans serie.

Där en av de rara klubbvärdarna hängdes ut duktigt.

 

Jennez, skriv på så länge. Läser dina artiklar i magazinet.

Den jag fick på EPC, var en riktig "Ken Lennard-blaska".

Glättig utan innehåll. :)

 

Glad påsk till er alla. :D

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Vi kommer troligen att anmäla Mikkelsen, chefredaktören och den ansvarige utgivaren till pressombudsmannen men innan vi gör det tänker vi avvakta åklagarens beslut.

 

Lite ordningsfrågor bara: Det är publiceringen i sig ni kan anmälla till PO, inte någon enskild person eller arbetet som ledde fram till publiceringen.

 

Om ni anser att journalisten brutit mot yrkersreglerna(beträffande "fältarbetet" och inte publiceringen) kan ni anmäla honom till Journalistförbundets yrkesetiska nämnd. Det är en synnerligen tandlös tiger men den enda instansen som finns för ändamålet. Läs mer på Journalistförbundets hemsida där de yrkesetiska reglerna också finns listade. Alla journalister som är medlemmar i journalistförbundet har förbundit sig att följa dessa.

 

Vad åklagaren kommer fram till är i princip ointressant för PO:s del, så vänta inte för länge bara för att åklagaren ska säga sitt.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Vi kommer troligen att anmäla Mikkelsen, chefredaktören och den ansvarige utgivaren till pressombudsmannen men innan vi gör det tänker vi avvakta åklagarens beslut.

 

Lite ordningsfrågor bara: Det är publiceringen i sig ni kan anmälla till PO, inte någon enskild person eller arbetet som ledde fram till publiceringen.

 

 

Ok, nu kommer ju inte jag personligen att deltaga i vendettan mot Mikkelsen då jag är helt rättslös iom att jag gav tillåtelse till att mitt namn publicerades. Vi har jurister som kommer att hjälpa oss med även denna bit. Syftet med att vänta på åklagarens beslut skulle vara att namnpubliceringen blir än mer vidrig om det skulle visa sig att vi de facto inte begått något brott (som Sydsvenskan och Mikkelsen gladeligen påpekar att vi faktiskt har gjort).

 

Vi är naturligtvis tacksamma för ditt och alla andras stöd Ågren, men mina böter vill jag nog pröjsa själv, mest i syfte att bygga vidare på mitt martyrskap... ;) Nej då, blir det böter så blir de nog inte så höga att man måste försätta sig i personlig konkurs. Vi kan ju hoppas på dagsböter, jag har nämligen hört att man knappt tjänar några pengar alls som "spelagent". :D

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Vi kan ju hoppas på dagsböter, jag har nämligen hört att man knappt tjänar några pengar alls som "spelagent". Very Happy

Tvärt om så har jag hört att just "spelagenter" tjänar grova pengar på att lura stackars ovetande pokerspelare på deras sista pengar.

 

Jag menar, det har ju antytts i sydis, så då är det väl sant? 8-)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Vi kan ju hoppas på dagsböter, jag har nämligen hört att man knappt tjänar några pengar alls som "spelagent". Very Happy

Tvärt om så har jag hört att just "spelagenter" tjänar grova pengar på att lura stackars ovetande pokerspelare på deras sista pengar.

 

Jag menar, det har ju antytts i sydis, så då är det väl sant? 8-)

 

Shhh! :roll:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Skapa nytt...