Gå till innehåll

En spelare har suttit med skattemyndigeheten idag!


Pesse

Recommended Posts

Aj, aj. Låter inte bra. Väntar ivrigt på mer info.

 

Vad är problemet??? Allt spel via internet är skatte fri. Det står väl i lagen om jag inte missminner mig helt.

 

Den lagen kom till juni- juli nån gång -03 eller -04 kommer inte ihåg.

Men så är det i alla fall.

 

Spela på casha ut, det gör jag i alla fall och tänker inte sluta :twisted:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Banken borde ju registrera ens namn när man löser in checkar också?

 

Ja men du kan då visa varifrån de kommer. Som jag förstår är problemet här att personen inte kan visa varifrån pengarna kommer. Sen registreras allt, saken är bara den att löser du in en check på €1.000 så lär inte banken rapportera detta. €10.000 däremot ligger över gränsen ed råge (tror den är runt 40.000 SEK)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

"€10.000 däremot ligger över gränsen ed råge (tror den är runt 40.000 SEK"

 

Löste rätt nyligt in en check och på avin stod det att på belop som överstiger 150 000 SEK ska en betalningsanmälan lämnas till lokala bankkontoret för rapport til RSV, men det kanske finns några andra regler som också gäller!?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

€10.000 däremot ligger över gränsen ed råge (tror den är runt 40.000 SEK)

 

Löste rätt nyligt in en check och på avin stod det att på belop som överstiger 150 000 SEK ska en betalningsanmälan lämnas till lokala bankkontoret för rapport til RSV, men det kanske finns några andra regler som också gäller!?

 

Jag har hört en siffra om 40.000 SEK men jag kan inte gå i graven på att den stämmer... ring RSV och fråga och berätta för oss...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

ring RSV och fråga och berätta för oss...

 

Men ring från kontantkort eller telefonautomat. RSV spårar nämligen samtal (som stackars killen som vann 25000 kr/månad på Triss och fick förmögenhetsskatt).

 

Lite intressant egentligen. RSV spårar samtal från människor som ringer och ställer frågor, men om du ringer till Polisen och anmäler ett brott så har du full rätt att vara och förbli anonym (vilken telefon du än ringer ifrån).

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det där fallet med killen som fick betala skatt för sin trissvinst intresserar mig lite. Är det nån som har nån länk eller vet nåt om det där? Jag undrar om alla som någonsin har vunnit 25k/månad i 25 år eller liknande har råkat ut för liknande beskattning efter det? Var det en dom i domstol? I sånt fall borde den väl varit prejudicerande (eller vad det kallas ;)) och det borde ju avskräcka folk från att köpa trisslotter om inte den otroligt dåliga återbetalningsprocenten redan har gjort det.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det där fallet med killen som fick betala skatt för sin trissvinst intresserar mig lite. Är det nån som har nån länk eller vet nåt om det där? Jag undrar om alla som någonsin har vunnit 25k/månad i 25 år eller liknande har råkat ut för liknande beskattning efter det? Var det en dom i domstol? I sånt fall borde den väl varit prejudicerande (eller vad det kallas ;)) och det borde ju avskräcka folk från att köpa trisslotter om inte den otroligt dåliga återbetalningsprocenten redan har gjort det.

 

Han vann 15K/månad i 25 år och dom har fallit i länsrätten men den är överklagad. Svenska Spel, som bistår spelaren, kommer att driva fallet ända till regeringsrätten om det behövs, så någon prejudicerande dom finns inte (än).

 

För övrigt: Alla som vinner x tusen i månaden i y år på Trisslott får erbjudande från Svenska Spel att få vinsten utbetald som ett engångsbelopp i stället, och jag har läst att en majoritet väljer det alternativet. Då blir det inga problem, eller rättare sagt: då kommer förmögenhetsskatten som ett brev på posten (om man inte sätter sprätt eller gömmer undan pengarna).

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Fast jag har å andra sidan läst att de flesta inte väljer det alternativet för att det är så lågt belopp jämfört med vad man får annars.

 

Det går på ett ut, naturligtvis. Men det är mycket möjligt att du har rätt. De flesta (och kanske särskilt de som köper trisslotter... ;)) förstår nog inte hur en nuvärdesberäkning fungerar.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det där fallet med killen som fick betala skatt för sin trissvinst intresserar mig lite. Är det nån som har nån länk eller vet nåt om det där? Jag undrar om alla som någonsin har vunnit 25k/månad i 25 år eller liknande har råkat ut för liknande beskattning efter det? Var det en dom i domstol? I sånt fall borde den väl varit prejudicerande (eller vad det kallas ;)) och det borde ju avskräcka folk från att köpa trisslotter om inte den otroligt dåliga återbetalningsprocenten redan har gjort det.

 

Han vann 15K/månad i 25 år och dom har fallit i länsrätten men den är överklagad. Svenska Spel, som bistår spelaren, kommer att driva fallet ända till regeringsrätten om det behövs, så någon prejudicerande dom finns inte (än).

 

För övrigt: Alla som vinner x tusen i månaden i y år på Trisslott får erbjudande från Svenska Spel att få vinsten utbetald som ett engångsbelopp i stället, och jag har läst att en majoritet väljer det alternativet. Då blir det inga problem, eller rättare sagt: då kommer förmögenhetsskatten som ett brev på posten (om man inte sätter sprätt eller gömmer undan pengarna).

 

En kompis till mig har vunnit 25 i månaden i 25 ågooch att döma av hans kontaker med svenska spel kan det sägas att dom inte alls kommer att driva någon process till regeringsrätten. Det är svenska spel som klantat sig genom att lova ut att man inte ska behöva någon som helst skatt, när det i själva verket är frågan om att man ska slippa vinstskatt. Att de missat det är helt sagolikt.

 

Dessutom har de sagt att de bara är ute efter att rädda sitt eget skinn, d v s inte bistå med någon som helst juridisk hjälp till sina vinnare. Anledningen till det? Svenska Spel har fel och kan överklaga hur långt de vill, för de vinnande personerna kommer aldrig att slippa förmögenhetsskatt.

 

Däremot drabbar förmögenhetsskatten nästan bara de som vinner just 25 i 25, eftersom den fordran man har på svenska spel kvoteras ner till ett lägre belopp (pga inflation) och därmed i övriga fall blir så låg att ingen förmögenhetsskatt blir aktuell. Lite lustigt är dock att Skatteverket räknar ner fordran trots att vinnarna visst kompenseras för inflation av Svenska Spel. Men men, det är väl bara rättvist

 

//Marcus

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det är svenska spel som klantat sig genom att lova ut att man inte ska behöva någon som helst skatt, när det i själva verket är frågan om att man ska slippa vinstskatt. Att de missat det är helt sagolikt.

Om man ska vara lite cynisk så tror jag nog snarare att de inte så mycket glömt det som struntat i att säga det för att vinsten ska verka attraktivare.

 

O andra sidan skulle jag vara rätt glad iallafall om jag vann 25000 kr i månad i 25 år, även om "elaka farbror staten" skulle kräva mig på förmögenhetsskatt. Det skulle ju ändå bli en förtjänst på ca 200000 kr om året.... Tycker ju inte jag är så dåligt att få utan motprestation :P

Det kanske verkar ok då, men se det så här istället:

Farbror staten säljer en lott till dig som han lovar i snitt har 75% av inköpspriset i värde och visar på hur detta stämmer med skattelättnader osv. Nu visar det sig att farbror staten ljög och din lott är i själva verket bara värd 50% av inköpspriset i snitt. Tycker du fortfarande att sånt här känns helt ok?

 

Inte nog med att de skinnar folk när de påstår att spelmissbruk är ett allvarligt problem, de har inte ens så pass bra (dåliga) villkor som de utger sig för att ha.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jo, där har du en poäng Johan. Dock borde dom kunnat räkna ut att det skulle innebära dålig PR när förmögenhetsskattebiten uppdagades.

 

Allt började förresten med att en vinnare i Sundsvall klev in på skattekontoret och kompletterade sin deklaration med ett intyg från Svenska Spel om att ingen skatt skulle betalas på vinsten. Det blev en dyr affär för honom. :)

 

//Marcus

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jo, där har du en poäng Johan. Dock borde dom kunnat räkna ut att det skulle innebära dålig PR när förmögenhetsskattebiten uppdagades.

Jag tror inte att den lilla publicitet som förmögenhetsskatten ger upphov till kommer vara i närheten av att väga upp den stora reklamkampanj som redan gjorts. 25k i månaden i 25 år finns väldigt hårt inpräglat som koncept i det allmäna medvetandet och kommer knappas påverkar särskilt mycket av några notiser om förmögenhetsskatt. Plus att människorna som det här rör knappast är rationella nog i sitt ekonomiska tänkande för att vara medvetna om relevansen.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Däremot drabbar förmögenhetsskatten nästan bara de som vinner just 25 i 25, eftersom den fordran man har på svenska spel kvoteras ner till ett lägre belopp (pga inflation) och därmed i övriga fall blir så låg att ingen förmögenhetsskatt blir aktuell.

 

Det beror ju på hur stor förmögenhet man har i övrigt...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Däremot drabbar förmögenhetsskatten nästan bara de som vinner just 25 i 25, eftersom den fordran man har på svenska spel kvoteras ner till ett lägre belopp (pga inflation) och därmed i övriga fall blir så låg att ingen förmögenhetsskatt blir aktuell.

 

Det beror ju på hur stor förmögenhet man har i övrigt...

 

Jo, det är sant. Men som det fattigmansfolk vi är (eftersom vi köper lotter för glada livet) är det oftast ingen risk... LOL

 

//Marcus

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 2 months later...

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa nytt...