Gå till innehåll

Recommended Posts

Postad

Apropå bonus på Party så är det en bättre deal att få 20% på upp till 500 dollar, om du nu har så mycket. Du får alltså 100$ i bonus för att spela 500 händer då.

Tänk noga igenom vilken bonus du verkligen vill börja med, för att du kan bara göra en av dem. Gör inte misstaget som så många gör att sätta in ett belopp mindre än maxbeloppet, bara för att sedan ångra sig en vacker dag...

Postad

Mitt bästa tips är att du ska sätta dig och läsa en pokerbok, helst inte Pokerhandboken av Dan Glimne för han är ett totalt ägg.

Harrington On Hold'em är den ultimata turneringsboken som även "funkar" till cashgame. Läs den för att få en uppfattning om vilka krav du ska ha på dina starthänder och annat nyttigt som kan vara bra att veta.

Tycker att du ska spela på Partypoker av anledningen att det är mest spelare där, som dessutom är väldiga kassa. Börjar spela på den lägsta nivån för att sedan, när du har rulle + rutin, gå över till högre.

Lycka till

Postad
Personligen tycker jag att Tain-nätverket har sämst spelare. Exempel på siter som kör genom tain är: Expekt och Poker Ducks. På Expekt går det att ta ut och sätta in via Visakortet.

Och minimuminsättning på Expekt är 50 kr så det är ingen stor slant du behöver sätta in om du ska lira ett par 1$-SNG eller dy.

Postad

Vilka hjälpsamma killar ni är! Tack :D

Har ännu en fråga: Finns det regler för hur många händer man måste spela vid ett bord? Låt säga att man kommer in på ett bord, sitter "sist" och gör sig en hacka efter 2-3 händer...kan man bara gå bort från bordet då? Eller kräver klienten att du stannar minst en "runda" )tänkte på SB och BB)?

Postad

Har ännu en fråga: Finns det regler för hur många händer man måste spela vid ett bord? Låt säga att man kommer in på ett bord, sitter "sist" och gör sig en hacka efter 2-3 händer...kan man bara gå bort från bordet då? Eller kräver klienten att du stannar minst en "runda" )tänkte på SB och BB)?

På partypoker kan du gå när du vill och komma tillbaka till samma bord med ett mindre inköp för att minimera riskerna. Detta är dock regelmässigt fel och på många andra sajter så kan du gå från bordet när du vill, men om du ska sätta dig vid samma bord så måste du gå in med den summa du gick ut med. Detta gäller inte efter 120 min.

Men för att få kort tilldelade så måste du ha postat minst 1 BB, annars får du inga kort.

Postad

Tack igen.

Vad betyder "shorthanded"? Ser ofta detta ordet i samband med tex NL (som jag fattat är No-Limit)...

Hur gjorde Ni, när ni var helt nya och fräscha och skulle börja spela med pengar? Jag är som sagt 29 år, har jobb och är en skötsam kille vad gäller ordning och ekonomi. Tänkte börja med att sätta in runt 500 SEK. Kom gärna med tips och råd om hur Ni gjorde och vad man skall tänka på. Skulle va kul om man inte spelade bort pengarna direkt utan kunde ha skoj och lära sig spelet.

Postad

När det är short handed finns det bara 5 eller 6 platser vid bordet, full ring finns det 10. Så blir mer action på short handed borden eftersom det inte är lika många premiumhänder med varje giv.

Första jag gjorde var att sätta in 100$ på party poker, spelade sen 0.5/1 FL. Lyckades tilta bort det, satte in 100$ till och fortsatte gå nedåt i början men sen fattade jag galoppen och har varit en vinnande spelare sen dess. Tycker du ska börja lägre än jag gjorde, bestäm dig först (eller testa båda) om du vill spela NL eller FL och börja sedan på lägsta möjliga nivå. Läs böcker, posta hand histories här för analys och kommentarer, val självkritisk och försök förbättra ditt spel. När du spelat tillräckligt länge på en nivå för att veta att du är en vinnande spelare där och ökat rullen tillräckligt kan du gå upp en nivå.

Mycket vilda västern på de lägsta nivåerna när folk går all in på andraparet och liknande. Spela tight, men aggressivt när du får bra händer så går det nog bra.

Postad

Stort tack för tipset. Låter vettigt!

Hur gör Ni när ni väljer vilket bord ni skall välja? Låt säga att ni bestämt Er för att lira 0.5/1 FL. Går ni in och tittar på hur personerna vid ett visst bord spelar och sedan sätter ni Er där? Eller tar ni bara ett bord på måfå och "chansar"? Vet att det handlar om "mindre" summor beträffande mitt spelande, men jag vill försöka börja med att inte drumla bort min bankrulle direkt.

Postad

Position i poker är nästan lika viktigt som en bra starthand. Spela tight, ligger du över 30% i flopps seen skall du ge dig själv en liten örfil. Med vänsterhanden om du tycker om dig själv, med högern om du spelar som en apa.

Tänker du på allt som har sagts här kommer du bli en vinnade spelare

Postad

Bord är i allmänhet bra desto fler spelare som i snitt ser floppen (brukar stå i %, på de flesta siter iaf), det betyder att många går med med skitkort och hoppas ha tur på floppen och även desto större average pot är, som också brukar stå. Det antyder att folk hänger med med andraparet med dålig kicker, gut shot draws osv och hoppas på tur, så du får bra betalt när du får din monsterhand.

Bra inställning du har att undersöka allt noga innan du ger dig in i pokerträsket, lycka till med spelandet! :)

Postad

Man tackar....åter igen.

När du/ni säger

Position i poker är nästan lika viktigt som en bra starthand
vad menar du/ni då? Oavsett var man sitter runt bordet så går ju dealer-button runt och även small och big blindsen...eller? Är färsk, så gärna lite mer förklaring angående positionen.

Spela tight, ligger du över 30% i flopps seen skall du ge dig själv en liten örfil.

Samma här. Låter bra men förstår inte innebörden. Vore tacksam för lite förklaring angående meningen.

Vart lär ni alla coola engelska ord och alla förkortningar? Finns det något Hold 'Em lexikon for dummies? :)gut shot draws är för mig en okänd term.

Tack igen för alla snabba svar. Riktigt trevlig sida det här med hjälpsamt folk.

Postad

Man har bättre position desto senare man är att agera i varje bettingrunda. Den som agerar "dealer" (kallas också knappen) bettar sist (förutom innan floppen då small och big blind är efter) och vet således vad övriga spelare gjort. Det är en väldigt stor fördel, även om det inte låter som det i början. Blinds och dealer button går som du sa runt så din position är olika bra olika rundor.

En gut shot draw (hålstegdrag?) är när du saknar ett kort för att få stege, men det kortet är i mitten av serien. Typ om du har J9 på handen och floppen kommer 78A så får du stege om det kommer en 10:a på turn eller river. Öppna stegdrag är när du kan få stege med 2 olika kort och är således ett starkare drag. Tex om floppen i samma exempel kom 8TA (T=10), då får du stege med antingen 7:a eller dam.

Vet inte om det finns nån Hold 'em for dummies, men även om det finns skulle jag nog hålla mig borta från den. ;) Däremot är det bra att läsa pokerböcker för att utveckla sitt spel.

Postad

Tänk på att som nybörjare att 6-manna borden oftast är lite svårare än 10-manna borden, eftersom du får ta fler beslut, eftersom du spelar fler händer och tänk på att det nästan är två olika spel. I 6-manna kan du höja en hand som du hade foldat i 10-manna etc.

Jag föreslår att du läser en bra bok innan du börjar spela med riktiga pengar, exempelvis Internet Texas Hold'em av Matthew Hilger. Den finns på svenska på t.ex. http://www.pokerbokhandeln.se

Sen när du har läst den, föreslår jag att du börjar spela FL 0.25-0.50 på en sida där du kan få maximal bonus på de 500sek du vill sätta in. Leta på forumet, i bonusgruppen efter en passande bonus.

Bara lite tips..

Postad

Tack för svaren!

Sen när du har läst den, föreslår jag att du börjar spela FL 0.25-0.50 på en sida där du kan få maximal bonus på de 500sek du vill sätta in

Det pokerrum jag reggat mig på nu (partypoker) har som lägsta FL $0.50/$1. Är dettta för högt då man börjar? Man kanske spelar bort bankrullen för snabbt i denna nivån?

Postad

Ja jag personligen tycker det är lite för högt om man är nybörjare och endast har ca 65$ (500SEK) att spela med. Du tjänar mer på att sätta in dom pengarna på en sida där du får maximal bonus på den insättningen och där du kan spela på lite lägre nivå för att lära dig spelet och kunna bygga din rulle. Du ska helst ha 300*BB dvs 300$ för att spela FL 0.5-1$ men du kan klara dig på hälften. Men du har ju inte ens hälften, så hoppa ner ett snäpp, så du inte förlorar allt på en gång.

Postad

Så, då har man börjat :)

Reggade mig på ladbrokes och satte in 100 SEK ($12,81). Spelade i ca 1 timme på ett 10 manna-bord Hold 'Em FL $0.15/$0.30 och gick plus med $1.38. Som lägst låg jag på $11.48 och som högst på $14.19. Detta var mitt första spel med riktiga pengar och det var framför allt riktigt kul (även om det var flugvikts-summor).

Ladbrokes verkar ju ha grymt mycket färre spelare online samtidigt (i jämförelse med tex ParyPoker, vilket är den andra sidan jag har reggat mig på och spelat några dagar med play-money) men då PartyPoker's lägsta FL-bord var $0.5/$1 så kändes det lite bättre å börja som jag gjorde.

Ber att få tacka för alla era råd och hjälpsamma svar, det har hjälpt mig mycket.

Nu blir det till att lira, och se om jag kan vara disciplinerad och hålla på mina "uppsatta regler" (som jag gjort åt mig själv) samt läsa mer litteratur och fortsätta störa Er med mina nybörjar-frågor :)

Tack igen !

Postad

Hej på dig.

Kommer in lite sent i tråden , men jag kan ge dig några tips (som kanske redan finns här och var redan , men med lite tjat så går det in)

:)

Vi är i ungefär samma ålder och samma status (jobb, familj, bil) osv.

Började lira för ett halvår sen på nätet.

Jag satte in 350 spänn och började lira , det gick kanon och pengarna växte i cirka 3 veckor , sen fick jag för mig att jag var kung och gick upp i nivåer där jag kanske hade nästan alla pengar med mig in på bordet.

Det gick bra ett tag det med , men sen small det till och allt rök på kanske 3-4 givar.

Dumt spel och idiotiskt tänkt vet jag idag.

Mina råd till dig:

1. Spela länge på låg nivå och jobba ihop pengarna.

2. Spela tight som grisen och bluffa i princip aldrig. När du väl får in nötterna (alltså högsta möjliga kåken , fyrtal och även högsta färgen om inte bordet har ett par) överbetta gärna potten. Det finns så mycket idioter på de lägre borden som synar ner till river i jakt på en kompis till sitt Ess de har på hand oavsett hur bordet ser ut.

3. Multitabla inte i början , jag gjorde det och missade många uppenbara stegdrag osv eftersom jag var inblandad i en pott på ett annat bord. Idag klarar jag bara av 2 bord ordentligt innan hjärnan smäller av. Kompisen kör på 6-8 bord , vilket är för mig ofattbart men alla är olika.

4. Har du råd så öppna minst två konton på två olika bolag , ibland när det går dåligt så kan det hjälpa att byta bolag ett tag. Kanske psykiskt , men så är det för mig. Idag har jag 4 olika konton. 2 som är mina "huvudsidor" och 2 där jag blivit inbjuden och fått bonusar som jag ämnar plocka in och sedan lägga kontot i träda.

Det var några saker som jag inte ens tänkte på i början.

Idag lirar jag och går med plus , men inte några supersummor , jag tjänar MYCKET mer på mitt vanliga jobb , men en och annan MP3-spelare, DVD och TV har man ju fått gratis ;)

Lycka till.

Postad

Låter som mycket bra råd.

Min lilla plan lyder så här:

- Jag har ett konto på Ladbrokes just nu (pga att de har låga FL bord och verkar ha bra in/ut sättningar till VISA, samt att jag endast satte in 100 SEK då jag inte visste om de skulle försvinna i ett naffs eller inte) och tänkte lira där tills jag har fått en bankrulle som duger för att lira på FL $0.5/$1.

- Då tänkte jag ta ut mina pengar å sätta in dom på mitt PartPoker-konto. Ladbrokes brukar ha runt 8.000 spelare online medans PartyPoker har runt 60.000 så det borde ju tala för att det är kanske lite lättare chans att spela mot andra nybörjare där. Gillar även mer själva layouten på PartyPoker.

- Sen blir det till att spela FL $0.5/$1 tills jag behärskar detta samt samtidigt läsa lite böcker (har läst igenom Hold 'Em avsnittet i Pokerhandboken några gånger nu och bara det känns som en liten hjälp).

Hur låter det?

Postad

Partypoker har faktiskt lägre FL bord än 0.5/1.

Om du kollar under "beginners" så hittar du FL 0.05/0.10 , 0.10/0.20 , 0.15/0.30 och 0.25/0.50!

Även så lågt som NL 0.02/0.04, om du vill pröva NL också.

Spela hellre på någon av dessa låga nivåer istället för playmoney. Lite seriösa spel iaf ;)

Lycka till! :D

Postad

Där ser man. Det hade jag missat helt!

En liten fråga till: Vissa av bords-namnen är tex Beginners March GiveAway...vad betyder det? Är det ingen rake då eller är det något annat som GiveAway åsyftar på?

Tack!

Postad

Jaha, en liten rapport då....

Började för 4 dagar sedan med en bankrulle på $12.81. Har sedan spelat på Ladbrokes, FL $0.15/$0.30. Efter fyra dagar(typ 3 timmars effektivt spel) var min bakrulle $25.95. Kändes grymt kul och jag kände att jag långsamt kunde bygga upp min bankrulle genom att spela enkelt (inte bluffa...speciellt då detta verkar vara omöjligt på så låga bord).

Ok, vad hände sen? Jo, sen gick jag back $5 igår (tar alltid med mig bara $5 till bordet) för att avsluta idag med först gå back $6.22 och sedan i frustation sätta mig vid ett NL-bord (fortfarande $0.15/$0.30) och spelade bort $10...Tänkte att jag snabbt kunde vinna tillbaka mina förlorade pengar...

Nu känner jag mig nedslagen och undrar om jag verkligen borde lira poker...

Känns svårt att spela på låga bord då folk inte "respekterar" en höjning trots att de inte har något på handen. Borde man lira högre eller är det bara "surt sa räven"?

Vad skall jag göra nu? Visst, det är inte pengar (100 SEK är allt jag satte in) men det känns som min "plan" inte funkade...

Vet att det var ett misstag att köra NL för att chansa med mina sista $10 men det kändes så irriterande att ha blivit av med "allt" jag tjänat in...