Gå till innehåll

Hur förbättrar man sitt spel?


Malasp_05

Recommended Posts

Jag har spelat poker i ca 7 månader nu med ett snitt på nästan 100h/månad. I början spelade jag full ring och plussade $300-$400 per månad. Då spelade jag mest på PokerChamps, prima och Partypoker. När jag sen gick över till B2B (pga bonusarna) så blev jag tvungen att spela på först 8-mannabord och nu har jag övergått helt till 6-manna.

Jag ligger lite på plussidan på SH-spelet och är väl trots allt bättre än medelspelaren på NL€20.

När jag tittar tillbaka på min tid som pokerspelare så kan jag se att jag har en hyfsat teoretisk kunskap för en spelare på min nivå.

Men nån resultatmässig utveckling har jag inte fått och den enda slutsatsen jag kan dra är att jag inte förbättrar mitt spel trots att jag spelar mycket.

 

 

Nu till några frågor:

 

1. Vilken är bästa strategin på NL€20 shorthanded? Fungerar både LAG och TAG? Vad är bäst för en ganska ny SH-spelare? Motivera gärna varför det ena eller det andra skulle vara bättre!

 

2. Jag spelar 4 bord samtidigt, kan det hämma min utveckling eller är det bra att hamna i många situationer?

 

3. Vad kan man göra för att bli en bättre spelare? Det räcker uppenbarligen inte med att jag spelar mycket i alla fall. Vad kan man mer göra?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

du sa att du plussade 300-400/månad i början.. antar att du inte multitablade då.. vilket du gör nu och bara går 100+/månad.. verkar som det vinnande konceptet för dig är att fokusera på ett bord, analysera ditt spel där isf,

 

att multitabla o bara försöka "vinna pengar" istälelt för att försöka förstå "varför du gör det"...verkar inte så klokt..

 

mitt tips alltså: inge multitablande på ett tag!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Spela 2 bord istället för 4, prova att "offra" ett inköp lite då och då genom att spela lite mer LAG än du brukar.

 

LAG hjälper ju dig att hamna i situationer som är klart mer svårlästa än de du hamnar i om du spelar TAG och på så vis tror jag att du lär dig en hel del.

 

Många beslut leder till många bra beslut men även till många dåliga såklart. Du blir svårare att läsa samtidigt som det gör att du har svårare att läsa dina motståndare också, så det är mycket bra träning.

 

Glöm inte att analysera i efterhand även när du vinner!

 

Good Luck

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tack för svaren!

 

Jo jag multitablade även i början, men då spelade jag full ring och tight.

Ett "problem" är att det ekonomiskt är mer lönsamt att multitabla tack vare bonusar, trots att det spelmässiga plusset blir mindre eller rent av uteblir.

 

Har ni fler tips förutom att spela färre bord? När jag har spelat LAG så har det ofta blivit att jag gått från kontrollerat LAG till att ,efter ha förlorat några potter, tilta ur totalt.

 

Jag har svårt att ta dom svåra perioderna då jag inte vet om jag spelar ett vinnande spel. Det blir då att jag funderar väldigt mycket och det blir mest en enda röra där jag inte vet vad som är rätt eller fel.

 

På nåt sätt känns det som att jag saknar en röd linje i mitt spel. Hur kan man hitta det? Eller är det nåt som kommer med tiden?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Att ge rådet att "offra" inköp, är det verkligen bra. Du vill spela aggressivt, men inte vill du förlora med flit?

 

Menar såklart inte att han skall slänga bort pengarna, därför jag skrev "offra" och inte offra. Menar att om han spelar på ett annat sätt än han brukar, så får han räkna med att det är en större risk att förlora till en början.

 

När jag har spelat LAG så har det ofta blivit att jag gått från kontrollerat LAG till att ,efter ha förlorat några potter, tilta ur totalt.

 

Det är det som är risken med att spela LAG, men som sagt bestäm innan hur mycket du kan tänka dig att förlora. Om du börjar spela så vid ett bord för att sen spela TAG så kan du ju räkna med att få en och annan syn när du har monsterhänder. Att spela LAG förutsätter att du är emotionellt i balans innan du börjar och har tankarna på spelet, blir ju som sagt en massa beslut hela tiden, beslut som förhoppningsvis utvecklar ditt spel ett snäpp till.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tycker du skall spela TAG och bluffa så lite som möjligt. På de lägsta nivåerna finns det många synstationer du kan tjäna mycket pengar på. Träffa bara en stark hand och betta/överbetta hårt brukar vara melodin. Glöm heller inte att försvara dina höga par preflop, ser många som bara höjer 3-4bb och får många synare och blir utdragen med tilt som följd. Runt 10bb+ brukar inte vara ovanligt att höja för att få spela handen optimalt, dvs heads-up.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa nytt...