Gå till innehåll

BOK: "Spela poker som proffsen" av Hellmuth


brut

Recommended Posts

Sitter och läser i Phil Hellmuth, JR bok "Spela poker som proffsen". I Omaha avsnittet skriver han att han spelat poker i 6 år innan han förstod var implicita odds var, han läser inga pokerböcker.

Så min fråga till er gamla rävar: Kan man spela en vinstgivande live poker utan denna kunskap? Är reads, intuition och ryggrad tillräckligt på den nivå han spelade?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nu var det ju inte odds överhuvudtaget, utan bara implicita odds.. Dessutom skulle jag tro att de flesta spelare som inte vet vad det är ändå använder sig av det rent intuitivt.

Ja man utvecklar nog en intuitiv fömåga om det när man blivit hårt stackad några gånger av ett hålstegsdrag som fi fick in.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Sitter och läser i Phil Hellmuth, JR bok "Spela poker som proffsen". I Omaha avsnittet skriver han att han spelat poker i 6 år innan han förstod var implicita odds var, han läser inga pokerböcker.

Så min fråga till er gamla rävar: Kan man spela en vinstgivande live poker utan denna kunskap? Är reads, intuition och ryggrad tillräckligt på den nivå han spelade?

 

Man behöver inte känna till termen implicita odds för att fatta att man kan vinna mer än det som ligger i potten, om man sätter sitt drag och motståndaren har mer pengar kvar. Det är ingen mystisk intuitiv förmåga eller något man måste läsa sig till, utan något varje människa som inte är totalt dum i huvudet fattar direkt.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Sitter och läser i Phil Hellmuth, JR bok "Spela poker som proffsen". I Omaha avsnittet skriver han att han spelat poker i 6 år innan han förstod var implicita odds var, han läser inga pokerböcker.

Så min fråga till er gamla rävar: Kan man spela en vinstgivande live poker utan denna kunskap? Är reads, intuition och ryggrad tillräckligt på den nivå han spelade?

 

Man behöver inte känna till termen implicita odds för att fatta att man kan vinna mer än det som ligger i potten, om man sätter sitt drag och motståndaren har mer pengar kvar. Det är ingen mystisk intuitiv förmåga eller något man måste läsa sig till, utan något varje människa som inte är totalt dum i huvudet fattar direkt.

Så om man inte är "totalt dum i huvudet" så behöver man inte känna till begreppet implicita odds för att spela korrekt i ex en dragsituation menar du? Jo det räcker förståss om man kan räkna skolmatte.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nu har jag visserligen bara läst de delar av boken som handlar om fixed-limit, men efter det skulle jag starkt avråda från att öppna den boken annat än för att få sig ett gott skratt.

 

Många av de grundläggande koncepten tas inte upp över huvud taget (välj vilken som helst av de fem mest lästa FL-böckerna och jämför, så garanterar jag att Hellmuth bara har med 25% av det som finns in den andra boken), boken är djupt opedagogisk, och han väver gärna in irrelevanta/malplacerade anekdoter som slutar med att han vinner en stor pot i en viktig turnering...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa nytt...