Gå till innehåll

NLT - Värt att syna all in med 25s?


Mr Trader

Recommended Posts

Så jag är den ende som hade sparat ett par tusen marker? Jag är glad över att jag hade tagit rätt beslut iaf :lol:

 

Du tog ej rätt beslut! Du förlorar pengar i längden på att folda handen i fråga med potoddsen i fråga. Eller du maximerar då absolut inte din vinst!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • Svars 63
  • Created
  • Senaste svar

Top Posters In This Topic

Ni som vill folda här är såna som gör att det ofta är lätt ag gå långt i såna här turnerningar med minimal risk. Om jag inte missade någonting viktigt i första inlägget kan vi i princip gå helt på pottodds och då är det en jättesyn:

 

Vi behöver vinna 28% av händerna för att gå jämnt upp. I själva verket har vi:

 

equity (%) win (%) tie (%)

Hand 1: 62.1507 % 59.23% 02.92% { random }

Hand 2: 37.8493 % 34.93% 02.92% { 5s2s }

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ni som vill folda här är såna som gör att det ofta är lätt ag gå långt i såna här turnerningar med minimal risk. Om jag inte missade någonting viktigt i första inlägget kan vi i princip gå helt på pottodds och då är det en jättesyn:

 

Vi behöver vinna 28% av händerna för att gå jämnt upp. I själva verket har vi:

 

equity (%) win (%) tie (%)

Hand 1: 62.1507 % 59.23% 02.92% { random }

Hand 2: 37.8493 % 34.93% 02.92% { 5s2s }

 

Fi är ju klassad som Tight så att ta med alla händer är lite mycket enligt mig men jag kolla lite i Pokertracker och körde en ganska bred range av händer och det blir ungefär likadana procent:

 

1,054,779,264 games 6.672 secs 158,090,417 games/sec

 

Board:

Dead:

 

equity (%) win (%) tie (%)

Hand 1: 35.4491 % 34.90% 00.55% { 5s2s }

Hand 2: 64.5509 % 64.00% 00.55% { 22+, A2s+, K2s+, Q6s+, J7s+, T8s+, A2o+, K2o+, Q6o+, J7o+, T8o+ }

 

 

Svårt att veta någon närliggand HD men det är vad jag tror på ett ungefär.

 

Klicka lite snabbt i PokerStove så ett par händer har väl slinkit i som jag egentligen inte mena, t.ex. T8o.

 

MVH

//KF

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Usch ja.. ibland kan pottodds vara jobbiga att ha...

 

Påminner om en hand jag spelade i William Hill turnering på klubben... 4 pers kvar.. alla är itm... jag har 19k och sitter i BB... blind 2/4k ... utg ställer för 9.5k alla foldar fram till mig... det kostar mig 5.5k att vinna en pott som då är på 21k .. jag hittar inte folden med 29s .. utg visar upp 10-3o och vinner på högt kort 10.. :/ Slutar med att jag åker ut som 4:a handen efter när min QQ möter K3 och AJ och K3 klonkar... hade jag inte synat hade jag nog kommit 3:a iaf =)

 

Jag vet inte... jag skulle nog synat i det här läget som du är iaf.. men det är fasiken inte långt ifrån en fold...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Skitkort? Skitkort? Skit--kort?

 

 

Det här får jag höra ofta och jag förstår inte resonemanget med skitkort. Jag har otaliga gånger försökt förklara för mina nybörjarvänner att det inte är valören som spelar roll i vissa specifika situationer. Här drar jag det igen.

 

Låt oss säga att du är uppe mot AK. Spelar det någon roll att du har 53s, QTs, 97s?

 

Vad är sannolikheten att någon av de korten träffar på bordet och inte A eller kung? Exakt samma sannolikhet.

 

Vad är sannolikheten att man träffar färg med de olika korten? Exakt samma sannolikhet.

 

Vad är sannolikheten att man träffar stege? Större med 53s och 97s än med QTs (I och med att K och A är möjliga stegkort i QT-kombinationen).

 

Så resonemanget med skitkort håller inte om man öppnar ögonen. Sannolikheten är runt 40 % för alla de kombinationerna.

 

Är man uppe mot överpar, oberoende om det 99 eller AA så är oddsen runt 20%.

 

Det resonemang man hör att man ska syna preflop om man har potoddsen 2-1 eller bättre bygger på just det här att man har runt 40 % vinstchans om man har två levande kort som är nära varann (connected, semiconnected), och 30 % om man är dominerad ( t ex Ak mot KQ där K är låst, således dominerad) eller korten inte är connected lr semiconnected. Detta betyder att om man har ett Ess i handen har man aldrig sämre odds än 30 %.

 

Resonemanget bygger på ett undantag självklart, och det är att motståndaren inte har överpar. Sannolikheten att motståndaren har överkort är mycket högre än att han har överpar, för det finns fler kortkombinationer som ger t ex AK än AA eller KK.

 

Det är inte valören på kortet som avgör i sådana lägen, utan strukturen och potoddsen.

 

När ni har förstått det så ökar er pokerkunskap mångdubbelt.

 

EDIT:

Oddsen att få stege med 97s är större än 52s mot AK för A ingår i stegkorten med 52.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

När synar du då? om han bettar så du måste lägga 3 marker till, foldar du ändå?

 

Ja, om jag har 16000 i chips, och han bara har 3 marker kvar och jag måste lägga 3 av mina 16000, då synar jag för isf har jag kvar 15997 om jag förlorar :) Men jag synar inte med 2500 av 16000 om jag sitter med 2-5 suited. Då har jag "bara" kvar 13500

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ja, om jag har 16000 i chips, och han bara har 3 marker kvar och jag måste lägga 3 av mina 16000, då synar jag för isf har jag kvar 15997 om jag förlorar :) Men jag synar inte med 2500 av 16000 om jag sitter med 2-5 suited. Då har jag "bara" kvar 13500

 

Du förstod ingenting av vad Supertequila skrev verkar det som, inte bara har du odds till att syna utan du har en "god" stack i förhållande till dom andra även om du torskar, jag menar en blindsteal och du är uppe på 16k igen...plus att det är kul att dra ut med 52s

 

 

hände nått tokigt här, råka bli dubbelpost

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ja, om jag har 16000 i chips, och han bara har 3 marker kvar och jag måste lägga 3 av mina 16000, då synar jag för isf har jag kvar 15997 om jag förlorar :) Men jag synar inte med 2500 av 16000 om jag sitter med 2-5 suited. Då har jag "bara" kvar 13500

 

Du förstod ingenting av vad Supertequila skrev verkar det som, inte bara har du odds till att syna utan du har en "god" stack i förhållande till dom andra även om du torskar, jag menar en blindsteal och du är uppe på 16k igen...plus att det är kul att dra ut med 52s :)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Att säga att det är en solklar syn är ju lite märkligt dock eftersom det är en marginell situation. Du har ju väldigt god folding equity. Om han trycker med precis ALLA händer där så är din ÉV vid fold 32.8% och EV vid syn 34%, alltså en skillnad på 1.2%.

 

Om vi istället säger att han trycker med alla par, alla A,K,Q,J,T och 95+ så är ditt EV vid syn 33.7%, alltså det skiljer sig 0.9% mellan ditt EV vid fold jämfört med syn.

 

Så det är ingen solklar situation, men visst är en syn korrekt.

 

Däremot om han vet att du kommer syna med alla händer så är det inte rätt av honom att ställa med i närheten av alla sina händer. Då sjunker ditt EV vid syn så att skillnaden mellan ditt EV vid fold och ditt EV vid syn bör närma sig ~0.5%.

 

Ha det! :)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Att säga att det är en solklar syn är ju lite märkligt dock eftersom det är en marginell situation. Du har ju väldigt god folding equity. Om han trycker med precis ALLA händer där så är din ÉV vid fold 32.8% och EV vid syn 34%, alltså en skillnad på 1.2%.

 

Om vi istället säger att han trycker med alla par, alla A,K,Q,J,T och 95+ så är ditt EV vid syn 33.7%, alltså det skiljer sig 0.9% mellan ditt EV vid fold jämfört med syn.

 

Så det är ingen solklar situation, men visst är en syn korrekt.

 

Däremot om han vet att du kommer syna med alla händer så är det inte rätt av honom att ställa med i närheten av alla sina händer. Då sjunker ditt EV vid syn så att skillnaden mellan ditt EV vid fold och ditt EV vid syn bör närma sig ~0.5%.

 

 

 

Ha det! :)

 

EV mäts inte i procent. Vid fold är EV precis 0 eftersom man inte betalar något (mer) och heller inte har någon möjlighet att vinna något.

 

Vid syn är ens EV det man förväntas vinna av potten minus vad det kostar att syna. Om detta är ett positivt värde är synen bättre än folden.

 

Folding equity bestäms av sannolikheten för att fi ska folda då man bettar. I det här läget har hjälten ingen FE eftersom fi redan ställt in.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Med EV menade jag det förväntade värdet mätt i pengar då man agerar på ett visst sätt. Menar alltså att EV vid fold ger dig en förväntad vinst på x% av den totala prissumman.

 

Visst kan du visa förväntat värde i % av den totala prissumman i turneringar. Alltså din equity, om man ska vara petig iof.

 

Folding Equity var bara jag som temporärt virra runt, och jag menade att skriva om EV och equity som jag gjorde i resten av posten ;)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hejsan Gott Folk!

 

Är ny här på forumet och måste säga att denna tråd var nog det trevligaste jag läst om poker denna månaden.

 

Har lite synpunkter själv:

 

1. Att denna fråga överhuvudtaget diskuteras så som den gjort här är en bekräftelse på att i poker finns det inte mycket som är rätt och fel och detta är en del för att inte säga hela tjusningen med spelet, det finns inga direkta formler för hur man ska spela i en viss situation utan bara en massa råd och hjälpmedel.

 

2. Hade detta varit ett cashgame eller i början av en turnering så hade jag naturligtvis foldat, MEN du är en placering från att vara itm och om du foldar nu och callar nästa varv med t ex 97s så kanske du förlorar desto mer. Dessutom så är chansen mkt stor att dina kort lever och då är väl 2.500 för 6.500 spelvärt i en 40/60 situation.

Jag spelar mycket turneringar och om det är en sak jag lärt mig vid finaltables så är det CALLA ALLTID SHORTSTACKEN NÄR DU HAR RÄTT POTTODDS medans denne spelare är just shortstacked.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Skapa nytt...