Gå till innehåll

Pot equity, hur ska det användas?


Mario

Recommended Posts

Hej!

 

Har spelat poker i ungefär ett halvår och loggat 580 h internetpoker. Nyligen så införskaffade jag Millers Small Stakes Holdem vilket jag tycker har lyft mitt spel avsevärt. Till min fråga: I boken nämns pot equity några gånger och förklarar att det kan användas för att avgöra om det är lönsamt att raisa eller syna i en given situation. Pott odds och implied pott odds, talar bara om huruvida man ska syna eller folda. Kan någon rekomendera sajter eller böcker som beskriver pott equity ingående och hur man ska använda det.

 

Tack på förhand.

 

* RP - QoS *

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det är "din" pottandel, alltså du summerar andelen du vinner med andelen du kommer oavgjort dividerat med antalet spelare du då splittar potten med.

 

Alltså om du har 50% att vinna och 50% chans att förlora har du pot equity på 50%. Om du har 40% att vinna och 60% chans till oavgjort mot en spelare har du 70% pot equity. Om du har 40% chans att vinna och 60% chans till oavgjort mot två spelare så har du 60% pot-equity.

 

Så fort man har en större andel av potten än sin rättmätiga andel, alltså om mer än 1/2 när det är en motståndare, mer än 1/3 mot två motståndare, mer än 1/4 mot tre motståndare, osv, så bör man fundera på hur man kan få in mer pengar i potten.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Du har inte möjligtvis någon bok att rekomendera på ämne? Hur man räknar ut dessa procentsatser tex.

Du menar hur man beräknar sina chanser i en viss pokersituation?

 

För själva räknebiten efter det är ju egentligen väldigt enkel.

 

Nu blev det nog ett skrivfel, 70% menar du?

Nope, jag menar 60%. Man har ju två motståndare, när man vinner så tar man hela potten och när det blir oavgjort så tar man 1/3 av potten eftersom det är två motståndare.

 

Beräkningen ska väl egentligen se ut så här: 1*0,4 (alltså delen av potten man tar när man vinner multiplicerat med sannolikheten att man vinner den) + 0,33*0,6 (alltså delen av potten man tar när det blir oavgjort multiplicerat med sannolikheten att det blir det). Summan blir ju 0,4 + 0,2 vilket är 0,6 alltså 60 hundradelar eller 60%.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa nytt...