Gå till innehåll

Boktips för att "tänka på rätt sätt"?


Sebbemax

Recommended Posts

Hade precis min första riktiga super TILT

Tiltade bort 200$ på 8 minuter (2/4$ FL )

 

 

Finns det några bra böcker som lär ut att tänka poker på rätt sätt

Då menar jag inte som "Theory of poker" utan mer som Mike carros tips i SS2,

När han sägar saker som att han blir glad av att bli utdragen på rivern av spelare som jagar sitt "miracle card" mot alla odds, eftersom han kommer att vinna i längden mot dom

Eller när han pratar om att pengar man inte förlorat är lika mycket värda som pengar man vinner

 

Är inte så bra på artt formulera mig men hoppas att ni förstår vilken typ av bok jag letar efter (om det finns någon)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

I ToP skriver ju Sklansky att om du blir utdragen ofta så betyder det att du ofta har bäst hand. Har du inte bäst hand kan du inte bli utdragen. Så utdragningar kan man se som något positivt, om man inte blir utdragen allt för ofta. :)

 

Lär dig någon kampsport, meditera eller liknande vore säkert bra för att mentalt bli starkare och lära sig att hantera dem svåra motgångar som finns i poker.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

I ToP skriver ju Sklansky att om du blir utdragen ofta så betyder det att du ofta har bäst hand. Har du inte bäst hand kan du inte bli utdragen. Så utdragningar kan man se som något positivt, om man inte blir utdragen allt för ofta. :)

 

Jag tänkte exakt likadan en kvälll när jag förlorade 4 inköp under en kväll. Jag blev utdragen flera gånger, förlorade fler potter där jag var 80-95% favorit.

It made me think :oops: . Varför drar jag inte ut folk lika ofta som jag blir utdragen, blev lite irriterad och insåg att orsaken var för att jag väldigt sällan går in med den sämre handen. "Oftast" har jag gjort rätt bedömning och får in pengarna som favorit.

 

Me and sklansky are da best! ;)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hade precis min första riktiga super TILT

Tiltade bort 200$ på 8 minuter (2/4$ FL )

 

 

Finns det några bra böcker som lär ut att tänka poker på rätt sätt

Då menar jag inte som "Theory of poker" utan mer som Mike carros tips i SS2,

När han sägar saker som att han blir glad av att bli utdragen på rivern av spelare som jagar sitt "miracle card" mot alla odds, eftersom han kommer att vinna i längden mot dom

Eller när han pratar om att pengar man inte förlorat är lika mycket värda som pengar man vinner

 

Är inte så bra på artt formulera mig men hoppas att ni förstår vilken typ av bok jag letar efter (om det finns någon)

 

Zen and the Art of Poker av Larry W. Phillips.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Zen and the Art of Poker av Larry W. Phillips.

 

Uhh... om du gillar tips som att du till exempel skall justera ditt spel baserat på om du har tur för tillfället eller ej så är det boken för dig... Ur det perspektivet är det en riktigt dålig bok.

 

När det gäller riktlinjerna om att hålla sig lugn och sansad osv så har den dock en del poänger. Jag kan dock inte rekommendera denna bok alls.

 

En bok som är mycket bättre är Inside the Poker Mind av Dr. John Feeney som är en samling essäer. (samt även Psychology of Poker av Dr. Schoonmaker som nämndes ovan, även om den är lite simplistiskt i sin syn på hur man skall kategorisera sina motspelare).

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 5 weeks later...

Jag har läst massor av sånt och Inside the Poker Mind (John Feeney) och Professional Poker (Mark Blade) är de klart bästa. Zen-boken är snömos i mina ögon, men jag vet att många vettiga människor gillar den. Psychology of Poker är ganska bra också , möjligt att du skulle ha nytta av den. Den är skriven på en lite mer "casual" nivå än ITPM och PP.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Har du några specifika lästips?

 

- Det mesta av Johan Plate.

 

- Flow och idrott.

 

- Foundations of Sport and Exercise Psychology (forskningsöversikt så här finns mycket överflödigt om t.ex. lagidrott, men ändå jäkligt bra bok (det förlaget har grymt bra böcker i allmänhet så det går säkert att hitta något som har mer fokus på individen)).

 

Egentligen borde det heta prestationspsykologi och inte idrottspsykologi för det mesta är tillämpbart på nästan allt som inte är idrott också.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa nytt...