parre Postad 15 Mars , 2006 Rapport Postad 15 Mars , 2006 Okej, den där turneringshanden var ganska så rolig, förutom att jag tycker att resultatet var bisarrt. Så jag tänkte köra min egen lilla variant. Spel: Står i rubriken! Mörkar: 5-10 Stackar: Du: 6000 (UTG+2) Fi1: 6000 (CO) Fi2: 2500 (Knappen) Fi1 är en trixig, väldigt lös och aggressiv spelare. Klart kompetent, svårläst. Spelar gärna många händer preflop, men spelar solitt postflop. Bluffar gärna, men på något mystiskt sätt lyckas han oftast visa upp bäst hand de gångerna degen åker in och det blir showdown... Fi2 är en lite tajt, kanske överdrivet tajt, spelare som ofta betar hårt preflop med bra händer och fortsätter beta hårt på floppen om han träffat. Har dock en tendens att ibland överspela höga pockets och låga tvåpar mot mycket action. Du är lös preflop, aggressiv postflop, men hyfsat solid. Du har under kvällen spelat stabil poker och oftast visat upp bra händer vid showdown. Motståndarna ser dig som en småjobbig och aggressiv spelare som inte är rädd för att höja och återhöja. Preflop: Det foldas till dig. Du har J 9 och väljer att limpa. CO limpar. Knappen höjer till 100, vilket är en standardhöjning på detta bord. Mörkarna lägger sig, och både du och CO synar. (Jag vet att J9s ofta foldas pre, och att vissa höjer med denna, men vi säger att bordet ovanligt ofta rundlimpade, så du hade god anledning att se en flopp. För 90 till kände du dig heller inte för att folda, eftersom stackarna är djupa nog för att ge dig bra implicita). Flop: K J 9 Det ligger 215 i potten. Du och CO har 5900 i stacken, knappen har 2400. Givet spelarbeskrivningen och er hand, vad gör du och varför och vad har du för plan för resten av handen? Citera
richardd Postad 15 Mars , 2006 Rapport Postad 15 Mars , 2006 Jag kör ett pottbet, för att få skydda mig möjligt stegdrag, ta betalt och för information. Om jag får syn och känner mig sugen på att trixa kör jag en checkraise på turn, annars blir det pott där med. Citera
PokerWiz Postad 15 Mars , 2006 Rapport Postad 15 Mars , 2006 Det ligger väl 315 i potten va? Hur som helst väljer jag nog att beta 250 för att inte ge odds till drag och ta betalt från AA/AK m.m, samt ta reda på vart jag ligger till i handen. Vid rimligt omslag skulle jag syna och kolla på turn-kortet. Vid knarkaromslag skulle jag nog mucka. På turn check/foldar jag om det kommer ett ess/kung/dam/tia. Bettar ut runt pott annars och foldar för eventuellt omslag. Citera
erik87 Postad 15 Mars , 2006 Rapport Postad 15 Mars , 2006 Jag bettar ut runt 200 för att skydda mig mot gratiskort. Eftersom att FI2 hade en tendens att överspela höga pockets så gissar jag på att han drar på en höjning och ger oss en chans att trebetta floppen. Det jobbiga med det här spelet är ju att om det kommer ett kort över knäckt på turn, då får man ett grymt svårt beslut i och med att man då har lyckats bygga en stor pott ur position där man mycket väl kan vara slagen, om vi säger turn är ett äss, hur ska man då spela? bet/fold, check/call, check/fold? Inget av alternativen känns så där jättelockande även om man då är slagen av i princip alla hans troliga händer. Hur som helst, bet->trebett vid möjlighet får man omslag då så är man troligtvis ute på väldigt hal is... Edit: Ang PokerWiz spel: är inte det rätt vekt? Du bör ju rimligen få omslag av Fi2 om han har AA/KK/AK/KQ, kanske till och med QQ då han försöker köpa potten. Är det inte bättre att trebetta och lägga för omslag alt syna och betta ut på blank turn? Citera
stenarn Postad 15 Mars , 2006 Rapport Postad 15 Mars , 2006 *potten är 315 Fi2 är tight. Men när han höjer från knappen efter 2 limp behöver inte betyda särskillt mycket. kanske ville han vinna potten direkt. den andra spelaren kan väl ha någon liknande hand som din eller något par då han limpsynar. På floppen skulle jag antingen betta rakt ut *pott* eller möjligtvis check-raisa. Om jag väljer att checka för att sedan höja borde man vara ganska säker på att knappen CB'ar när båda synad pre och checkar floppen. Detta skulle jag göra ifall jag ville vinna potten rakt av pga någon orsak som jag inte vet. Får jag omslag blir det fold. Skulle göra detta för att locka bet ur Fi2 ifall han var ute för att köpa potten innan floppen. Väljer jag att betta och får omslag av FI1 som var agressiv skulle jag få tänka till lite om jag vill höja eller syna. Vid omslag från FI2 skulle jag kunna vika. Även fast han skulle återhöja A/K finns det några händer som jag inte slår som han kan ha. Vet inte riktigt vad för händer han höjer preflop. Men set skulle han kunnat pricka ifall han återhöjer din bet. Q/10 är inte trolig från denna spelare. Citera
PokerWiz Postad 15 Mars , 2006 Rapport Postad 15 Mars , 2006 Edit: Ang PokerWiz spel: är inte det rätt vekt? Du bör ju rimligen få omslag av Fi2 om han har AA/KK/AK/KQ, kanske till och med QQ då han försöker köpa potten. Är det inte bättre att trebetta och lägga för omslag alt syna och betta ut på blank turn? Att bet/syna flopp och betta ut blank turn var ju just spelet jag föreslog Gillar inte trebeten då det känns mer lockande att dra på en avancerad semibluff vi inte kan syna med två kort kvar att komma. INvänta blank och sen tjonga är mitt spel. Citera
stenarn Postad 15 Mars , 2006 Rapport Postad 15 Mars , 2006 hm. bissart resultat. Fi2 har K/K och Fi1 har Q/10. turn J *edit* möjligtvis bakdörrsfärg Citera
erik87 Postad 15 Mars , 2006 Rapport Postad 15 Mars , 2006 Att bet/syna flopp och betta ut blank turn var ju just spelet jag föreslog Gillar inte trebeten då det känns mer lockande att dra på en avancerad semibluff vi inte kan syna med två kort kvar att komma. INvänta blank och sen tjonga är mitt spel. Mjo, ju mer jag tänker på det så är nog en vek check-syn att föredra på floppen, blankar turn så gäller det ju, som du säger, att tjonga på ordentligt för att bygga pott och annars så kommer man ju undan billigt. Citera
Avsaknad Postad 15 Mars , 2006 Rapport Postad 15 Mars , 2006 Hur jag skulle agera beror lite på vilka händer Fi2 skulle kunna slå om med, slår han om med händer som AA o AK leder jag nog ut med 3-400 för att se var jag har Fi1 någonstanns, om Fi1 viker o Fi2 slår om kan jag nog tänka mig o dega in om jag kan sätta honom på AA/KK/AK alternativt bara syna o sedan låta honom betta in i mig igen om turn är blank. Om Fi1 synar o Fi2 slår om får vi däremot en väldigt jobbig situation där bottentvå sällan kan vara bra om inte omslaget är så pass litet att vi kan ta en syn för ett kort till o vidare information på Fi1. Har Fi1 floppat stege eller ett bättre två par kommer han säkert inte villja spela handen fast mellan två spelare, Kommer turn blank är det troligtvis check/syn om Fi2 bettar ut o fold om Fi1 gör det. Det är just Fi1 som jag är orolig för i den här handen då Parre praktiskt taget skrivit oss på näsan att Fi2 borde ha AA-QQ o AK Synar bara Fi1 o Fi2 viker är det nog check-raise som gäller på turn om den är blank då jag inte tror att han kommer slå om tom mot oss om vi har en solid image men däremot kan tänka sig att betta om han tror vi kommer kunna vika en massa händer. Men vad vet jag som den tomte jag är, finns säkert en skog tankefel i min text trött som jag är Citera
Hoson Postad 15 Mars , 2006 Rapport Postad 15 Mars , 2006 Halvbra träff men floppen innehåller en hel del otäcka kombinationer, våran position var inte heller något vidare. Knappen känns lättare att sätta på en hand i detta läge, frågan är hur bra träff F1 har? Jag tror enklaste sättet att ta reda på detta är en check/raise för att se om F1 försöker göra något seriösare anspråk på potten. Skulle inte Fi1 betta så kommer det säkert en cb från knappen och våran check/raise kommer förhoppningsvis "squeeza" Fi1 ur potten. Alltså efter cr'en så tror jag vi har mer information om hur vi står i potten. Citera
Avsaknad Postad 16 Mars , 2006 Rapport Postad 16 Mars , 2006 Parre hälsar från jobbet: orkar du posta följande i mitt namn?: Okej – Sitter på jobbet där pf.nu är blockat, så jag skriver detta inlägg och ber en fisktomte posta det i mitt namn... Rätt många förordar bet, vilket nog oftast är mest rätt. Dock verkar några tycka att vi ska spela en stor pott mot CO, vilket är rätt fel – vad ska CO ha för att spela en stor pott mot oss som vi slår? Vårt mål är att spela potten HU mot knappen. En rimlig HD för knappen att höja med preflop ligger ungefär kring TT+, AJ+. Ca hälften av dessa händer kommer knappen folda mot bet, knappen kommer slå om med AK/KK/AA/JJ, där JJ är det absolut minst sannolika alternativet. Check är också ett möjligt alternativ. Säg att vi knackar, CO likaså och knappen betar runt 300. Då har vi chansen att höja till ca 1000 totalt – och försöka slå ut CO ur handen. CO, som skulle kunna syna ett bet från oss med t.ex. par + hålgurka (KQ, KT, JT), skulle då få lägga dessa händer (CO kan tänkas att syna vårat bet med dessa då han kan anta att knappen missat och foldar tillräckligt ofta Men samtidigt blir det dyrt de gångerna vi är slagna, varför beta ut är mest rätt. Notera att vårat mål här är att ta reda på var vi står mot CO – inte mot knappen. Mot knappen vet vi på ett ungefär var vi står. Det är CO med 600bb-stacken som är den jobbiga motspelare och den vi ska vara försiktiga mot, i mitt tycke. Det talar också för att beta ut – foldar CO så spelar handen sig självt. Foldar inte CO, då får vi tänka. Så, för att fortsätta diskussionen (jag kan komma med utförligare motivationer ikväll, vid behov): Du betar ut 300. CO synar 300. Knappen slår om till 1200. Du och CO har 5600 kvar i stacken. Knappen 1200. Potten ligger på 2115. Du ska agera. Vad gör du och varför? Ifall du bara synar – vad gör du ifall: 1) CO miniraisar (vilket sätter knappen all-in) 2) CO slår om rejält (vilket pottcommittar CO) 3) CO synar, vad gör du på turn och varför? Citera
Hoson Postad 16 Mars , 2006 Rapport Postad 16 Mars , 2006 Kan vara helt ute och cykla här känner mig obekväm med positionen, struktur på floppen samt Fi1's eventuella slowplayande. Men tycker mig se en liten gnutta hopp i Fi1's stackdjup, dvs om han forsätter hålla sig passiv. Var mer inne på en check/raise men köper det du säger att det kan bli onödigt dyrt. Tyvärr verkar det som det här tvåparet verkar bli ganska dyrt iallafall, om vi väljer att gå vidare. Sitter knappen och överspelar sitt höga pp eller har han träffat tptk? Det absolut värsta skulle vara om han träffat ett set. Möjliga händer (KK, AA, AK, JJ, KQ) Varför sitter Fi1 och bara synar det ringer varningsklockor hos mig när en LAG börjar calla helt plötsligt. Känns som att han har en fin träff och sitter nu och myser medans knappen "pumpar" upp potten åt honom Möjliga händer (99,KQ,K10,KJ,K9s,J9,"108s",Q10) Vet varken ut eller in just nu faktiskt. Det finns en hel del händer som slår våran. Jag bryter ihop och erkänner jag är för tight för så här mycket action, floppen innehöll för många otäcka kombinationer och Fi1 verkar inte vilja vika ner sig för vårat bet samt att vi har en kass position. Det enda som håller mig kvar i potten är fi1's stackdjup annars skulle jag foldat. Alltså call Vid syn agerar jag så här om 1. CO miniraisar (vilket sätter knappen all-in). call, finns det inget i turn kortet som ger mig nytt hopp så är det check 2. CO slår om rejält (vilket pottcommitrar CO). fold, Våran hand måste mest troligt förbättras för att vinna denna pott blir turn kortet för dyrt så skjuter jag ut mig. 3. CO synar. beror på vilket kort som kommer finns det inget nytt drag eller nåt kort som förbättrar våran hand så checkar jag. Citera
Recommended Posts