avalancher Postad 15 Mars , 2006 Rapport Postad 15 Mars , 2006 Det finns några anledningar till att jag inte lyckats i poker ännu. Har lärt mig läsa spelet ganska bra (hyfsat i alla fall), och när jag spelar bra utan misstag så går det riktigt bra. Men det är några mentala fällor jag hamnar i gång på gång som gör att vinsterna suddas ut. Har kommit halvvägs på att bearbeta det: 1) När jag inte får bra kort under lång tid tappar jag tålamodet och försöker mig på bluffar, som motståndarna för det mesta ser igenom. Tappar rejält på såna dumheter, men, på senare tid har jag lyckats få bukt med det en hel del och mer disciplin. 2) Går det dåligt och jag bara har lite kvar vid bordet så blir jag frustrerad och slaskar runt, kör allt i botten. Detta har jag också fått ganska bra bukt med på sista tiden, lämnar antingen bordet eller kämpar mig tillbaks. Men har två stora problem kvar: 3) När jag sätter mig vid ett bord sätter jag ofta upp ett mål, typ, inköp $20 så vill jag nå $40, och sen lämna bordet. Men när jag väl sitter där blir det inte så, når jag $40 så tycker man att man börjat få respekt och lär känna motståndarna, synd att lämna ett vinnande bord osv. Och så nästan jämt tappar jag hela vinsten eller mer. Varenda gång. 4) Idiotiska synar när jag *vet* att jag kommer förlora, som om någon tvångsmässig idiot tar över min hjärna. Exempel nyligen: Sitter med pockettior. Floppen ger 10, 4, J. Jag vet at den andra har bra kort så han började med en stor höjning. Jag "vet" att han har par-träff på knekten (eller mer) då han höjer igen, jag mothöjer dock rejält, men han synar. Turn ger en knekt till. Han höjer, och här skulle jag förstås ha lagt mig, jag bara vet att han har trissen, men istället så höjer jag, han kör all-in, jag synar. Varför varför varför? Jag vet ju! Exempel nr2 inatt: freezeout nl turnering $10 inköp. Går riktigt bra, spelar tight och stabilt. 20 man kvar, ligger fyra (stack 6000) och har riktigt bra läge. Får AQo, höjer rejält, en synar. Floppen ger K, A, K. Jag höjer, han kör all-in (2000, själv har jag nu 4000 kvar). Jag *vet* att han har kung-trissen. Men jag synar. Och medans jag gör detta så säger jag till mig själv "han har kung-trissen, gör det inte", men nog f-n gör jag det. Argh!!!!!!!!!!!!!!! vad är det för fel på mig??? (Som pytteliten tröst i sammanhanget ska sägas att jag efter det körde en all-in damer mot nior, han fick träff på niorna, och även om jag inte hade gjort idiotsynen innan hade jag försvunnit). Ofta sitter jag och tänker när jag iakttar de andra spela "nej syna inte han har en högre triss" (eller tvåpar osv). Och har faktiskt nästan alltid rätt också visar det sig. men själv gör jag de där idiotsynerna. Det börjar bli så irriterande att jag har lust att slänga mig själv ut genom fönstret. Grunden till mina misstag tror jag är press och stress, är ständigt i behov och pengar och har hela tiden känslan av att jaga ihop pengar och känner mig därför ständigt i underläge när jag spelar. Detta är inte rätta förhållandena för att spela bra poker, och har fortfarande inte på ett års tid kunnat spela avslappnat. Jag hoppas kunna göra det i framtiden, och tror faktiskt det mesta av mina misstag då försvinner. Siktar på att skrapa ihop $300 och köra NL 0.5/0.10 (är det för liten rulle?). Men tills dess måste jag ta tag i de här problemen. Vad kan jag använda för mentala knep för att få hejd på mig?? Linda Citera
Ving Postad 15 Mars , 2006 Rapport Postad 15 Mars , 2006 4) Idiotiska synar när jag *vet* att jag kommer förlora, som om någon tvångsmässig idiot tar över min hjärna. Exempel nyligen: Sitter med pockettior. Floppen ger 10, 4, J. Jag vet at den andra har bra kort så han började med en stor höjning. Jag "vet" att han har par-träff på knekten (eller mer) då han höjer igen, jag mothöjer dock rejält, men han synar. Turn ger en knekt till. Han höjer, och här skulle jag förstås ha lagt mig, jag bara vet att han har trissen, men istället så höjer jag, han kör all-in, jag synar. Varför varför varför? Jag vet ju! Om du träffat trissen på floppen är ju allt lugnt. Att han får in sin triss på turn gör ju ingenting eftersom du då har kåk. In med degen bara! Citera
drc Postad 15 Mars , 2006 Rapport Postad 15 Mars , 2006 4) Idiotiska synar när jag *vet* att jag kommer förlora, som om någon tvångsmässig idiot tar över min hjärna. Exempel nyligen: Sitter med pockettior. Floppen ger 10, 4, J. Jag vet at den andra har bra kort så han började med en stor höjning. Jag "vet" att han har par-träff på knekten (eller mer) då han höjer igen, jag mothöjer dock rejält, men han synar. Turn ger en knekt till. Han höjer, och här skulle jag förstås ha lagt mig, jag bara vet att han har trissen, men istället så höjer jag, han kör all-in, jag synar. Varför varför varför? Jag vet ju! Vad menar du här egentligen ? Var det felskriv att du hade pockettior för kåk ? Då du bara är slagen av JJ, JT och J4 så är det det du måste sätta honom på för att vilja folda i det läget ? [/code] Citera
psychokiller Postad 15 Mars , 2006 Rapport Postad 15 Mars , 2006 hallå du hade ju kåk med 10:or över knektar den andre hade ju bara triss Citera
Luap Postad 15 Mars , 2006 Rapport Postad 15 Mars , 2006 Har inga egentliga tips då jag ibland jag falla in i samma tendenser, men jag tänkte bara påpeka att i exempel fyra har du kåk och gör inte en speciellt tokig syn Citera
Ving Postad 15 Mars , 2006 Rapport Postad 15 Mars , 2006 Har inga egentliga tips då jag ibland jag falla in i samma tendenser, men jag tänkte bara påpeka att i exempel fyra har du kåk och gör inte en speciellt tokig syn Grabbar: Ni är för långsamma! Citera
drc Postad 15 Mars , 2006 Rapport Postad 15 Mars , 2006 Det är ett vanligt problem för de flesta att det är jobbigt att lägga händer när man fått en flopp som man träffar som din - typ man har AK och det kommer KQQ. Man kan inte heller lägga så fort det ser farligt ut utan måste slowa ner och använda sitt omdöme. Ju mer du hänger med i spelet ju lättare är det att veta om just den personen som ställer i skulle göra det utan en bättre han än du har dvs om han skulle bluffa eller tycka att KT va bra i ovanstående exempel. Gör inte autosyner när du misstänker att du kan vara slagen utan ge dig en anledning till att antingen syna eller folda ( i din specifika hand) genom att analysera handens omständligheter. Citera
ladatarzan Postad 15 Mars , 2006 Rapport Postad 15 Mars , 2006 2) Går det dåligt och jag bara har lite kvar vid bordet så blir jag frustrerad och slaskar runt, kör allt i botten. Detta har jag också fått ganska bra bukt med på sista tiden, lämnar antingen bordet eller kämpar mig tillbaks. Ett betydligt enklare sätt att få bukt med detta är att helt enkelt trycka på rebuy så får du fullt inköp igen. Det är betydligt lättare att ta tillbaks en förslust om man sitter med ett fullt inköp än med 1/10 inköp. Edit: Grunden till mina misstag tror jag är press och stress, är ständigt i behov och pengar och har hela tiden känslan av att jaga ihop pengar och känner mig därför ständigt i underläge när jag spelar. Detta är inte rätta förhållandena för att spela bra poker, och har fortfarande inte på ett års tid kunnat spela avslappnat. Jag hoppas kunna göra det i framtiden, och tror faktiskt det mesta av mina misstag då försvinner. Siktar på att skrapa ihop $300 och köra NL 0.5/0.10 (är det för liten rulle?). Men tills dess måste jag ta tag i de här problemen. Vad kan jag använda för mentala knep för att få hejd på mig?? Du är ständigt i behov av pengar? Men väljar att spela bort pengar på poker? Om det nu är så föreslår jag att du försöker söka hjälp för ditt spelberoende. Det du skriver är i allra högsta grad ett tecken på spelberoende. Här finns ett par länkar http://pokerforum.nu/forum/viewtopic.php?t=17267 Citera
avalancher Postad 15 Mars , 2006 Författare Rapport Postad 15 Mars , 2006 Ursäkta, hur skriver jag egentligen, han hade AJ, det kom ett ess på river. Ja det var ju faktiskt ingen tokig syn i så fall, ett dåligt exempel (rivern var ju otur). Men tänk er andra liknande exempel utan kåken. Den värsta och mest fruktansvärda syn jag nånsin har gjort kom för några veckor sedan. Chansade med att sätta mig vid ett 0.5/1 bord med lägsta inköp $20. Efter briljant spel (nåja man får skryta lite) och bra träffar förvandlades dom till $281 på en timme!!! Mitt livs adrenalinrush. Då kom det. En annan satt med $300. Min hand: K7. Floppen: KK7. Höjer rejält. Han synar. Jag förstår han också har kung, men ingen fara, har ju nötterna. Turn: 10. Han kör all-in. Jag misstänker starkt han alltså har K,10. Jag vet det nästan säkert. Och vad gör jag? Gissa? Synar. Herregud... Och varför lämnade jag inte bordet innan? (fast hade jag stuckit när jag fått ihop $40 så hade jag aldrig nått 281 förstås...) Där rök alltihop, när jag äntligen fått ihop en liten rulle... >Ett betydligt enklare sätt att få bukt med detta är att helt enkelt trycka på rebuy >så får du fullt inköp igen. Det är betydligt lättare att ta tillbaks en förslust om >man sitter med ett fullt inköp än med 1/10 inköp. Jovisst, men jag har sån liten rulle hela tiden att det lätt blir panik när jag förlorar. Spelberoende: tanken har slagit mig, men jag tror inte det (är dock medveten om faran). Sitter inte och spelar bort min inkomst eller liknande, alltså inga pengar som finns. Jag rör inte räkningspengar osv. Jag säljer istället av något på auktion, sätter in lite. Har också tagit små handlån ibland, och sen sålt saker, men har alltid betalat tillbaks. Hela tiden i hopp om att få in lite extra. Tyvärr har jag förstått för sent att istället för att dutta runt med småsummor borde jag vänta några månader, sälja tillräckligt, och typ sätta in $300 eller mer och köra ordentligt istället för $50 hit och dit. $50 är en skitrulle som inte ger någon säkerhet alls och som är grunden för mitt nervösa spel. Fortsätter envisas eftersom jag ser att NÄR spelet funkar så funkar det bra, så jag har en fortsatt tro att om jag bara får en rulle att starta med så borde det kunna ge en extra peng. Låter dumt? Är tyvärr i en desperat situation sen flera år, har mycket ont om pengar hela tiden, har fått extra på att köpa o sälja tidigare, sen skriva lite sportartiklar, och förra året tipsade en vän om poker. Jag försöker hitta nya extra-inkomster. Är handikappad och sitter i en sån sits så jag inte kan söka jobb som vanliga människor. Har ingen illusion om storvinster, men 500, 1000 spänn i månaden, nånting vore trevligt. Citera
Emilio Postad 15 Mars , 2006 Rapport Postad 15 Mars , 2006 Isåfall tipsar jag om den briljanta idén att gå ner några steg i stakes och har så pass stor rulle i relation till nivån att du inte flippar ut helt om du torskar. Edit: Jag är så förbannat nonchalant, läste inte allting, du ska såklart sluta spela, precis som dom under mig säger. Ska du spela så var med konsekvent. Spara ihop lite pengar, sätt in, spela lågt och torskar du så sätt inte in nya bara hux flux och tänk över det både 1,2 och 3 gånger och sälj inte av saker du behöver/kommer behöva. Citera
Plala Postad 15 Mars , 2006 Rapport Postad 15 Mars , 2006 Sluta spela. Du kan inte hålla på och sälja alla saker för att ha råd att spela. Det finns ingen chans att du lyckas med pokern om du har så stor press på dig och du måste hitta en annan utväg. Detta går bara inte. Citera
Reflection Postad 15 Mars , 2006 Rapport Postad 15 Mars , 2006 Självklart ska du sluta spela men nåt säger mig att du aldrig kommer göra det, inse att du är spelberoende. Om du inte vill sluta spela så råder jag dig att spela på de lägsta nivåerna, du är alldeles för rädd om de pengar du har, det finns många siter med spel på $0.01/$0.02..everestpoker och ultimatebet tex. Citera
ladatarzan Postad 15 Mars , 2006 Rapport Postad 15 Mars , 2006 Du säljer grejer och lånar pengar för att kunna spela. Du vill ha pokern som en extra inkomst. Du har haft konto här på PF i nästan ett år och jag antar att du spelat ungefär lika länge och plussar inte på pokern. Du betalar alltså för att jobba. Du har inte tänkt på att poker inte är din grej? Poker precis som öl avnjuts bäst kallt, känner man att man inte har råd att förlora en hand spelar man inte som man ska. Om du inte vill sluta spela, har mycket fritid, och tacksamt tar emot nån hundra lapp i månaden: Spela freerolls, det finns pengar att tjäna där, inga stora summor men risken att förlora pengar är noll. Citera
cOP Postad 15 Mars , 2006 Rapport Postad 15 Mars , 2006 Massa text Det där är en absolut måste syn, finns ingen anledning att sätta honom på den enda hand som slår dig. Anledningen till att man inte ska spela på för höga nivåer i förhållande till sin bankrulle är just att man ska kunna skaka av sig händer man förlorar på ren otur. Du har för bra hand för att folda och din motståndare råkar ha en ännu bättre, inte mkt att göra åt. Citera
Hyler Postad 15 Mars , 2006 Rapport Postad 15 Mars , 2006 Vad kan jag använda för mentala knep för att få hejd på mig?? Drill och disciplin! Du jagar (eng. "chasing"). Du bryter mot dina egna förhållningsregler, och vet att du gör det. Gå ner i nivå och ha råd att spela två bord samtidigt. Då slipper du bli uttråkad och feltänket "nu har jag inte fått nåt spelbart på länge, nu måste det vara min tur att vinna, jag kan träffa triss med tvåorna, eller om rätt kort kommer på turn och river, chansen finns". Citera
kgl Postad 15 Mars , 2006 Rapport Postad 15 Mars , 2006 Siktar på att skrapa ihop $300 och köra NL 0.5/0.10 (är det för liten rulle?)Linda Absolut inte, så länge du anser dig vara vinnande såklart. Citera
morsan Postad 15 Mars , 2006 Rapport Postad 15 Mars , 2006 börja bonushora de är lätt få ihop en rulle snabbt.. Citera
Recommended Posts