Gå till innehåll

Surfa på tåget?


APC

Recommended Posts

Hej,

Ska eventuellt börja pendla till stockholm från västerås och undrar vad d kan finnas för möjligheter att surfa/spela poker på min bärbara dell inspiron under tågresan, dvs vad finns det för internetmöjligheter på tåg?

 

Tågets egna surfning funkar väl inte så bra i 2a klass antar jag. Kan man inte köpa nåt surfkort och köra med? Andra möjligheter?

 

Tack på förhand.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej,

Ska eventuellt börja pendla till stockholm från västerås och undrar vad d kan finnas för möjligheter att surfa/spela poker på min bärbara dell inspiron under tågresan, dvs vad finns det för internetmöjligheter på tåg?

 

Tågets egna surfning funkar väl inte så bra i 2a klass antar jag. Kan man inte köpa nåt surfkort och köra med? Andra möjligheter?

 

Tack på förhand.

 

Det är samma internet i 1a och 2a klass vad jag vet. Och det funkar ganska dåligt just nu. En annan möjlighet är att köra via 3G-nätet. Vet inte exakt vad som gäller där dock.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Länk till SJ

 

Enligt deras tv-reklam är det ju till och med möjligt att vässa sina blyertspennor på tåget nu för tiden. :lol:

Skulle åka tåg till Kolmården i höstas, när jag frågade då så sa de att det inte fanns internet tillgängligt på den linjen. Sen känns d ganska dyrt om man åker t/r varje dag. Tror 3G prylen is the shit för mig.

 

Annars kan jag ju alltid ta med ett gäng blyertspennor så går tiden fortare. :)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Länk till SJ

 

Enligt deras tv-reklam är det ju till och med möjligt att vässa sina blyertspennor på tåget nu för tiden. :lol:

Skulle åka tåg till Kolmården i höstas, när jag frågade då så sa de att det inte fanns internet tillgängligt på den linjen. Sen känns d ganska dyrt om man åker t/r varje dag. Tror 3G prylen is the shit för mig.

 

Annars kan jag ju alltid ta med ett gäng blyertspennor så går tiden fortare. :)

 

Men om du har försökt prata i mobiltelefon på tåget någon gång så förstår du att det inte kommer att funka med 3G-surfning. Tågets trådlösa nät funkar, kanske inte till 100% men det funkar lite från och till iaf, dock så blir det dyrt om du ska betala för varje resa.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Men om du har försökt prata i mobiltelefon på tåget någon gång så förstår du att det inte kommer att funka med 3G-surfning. Tågets trådlösa nät funkar, kanske inte till 100% men det funkar lite från och till iaf, dock så blir det dyrt om du ska betala för varje resa.

 

Särskilt om man använder Comviq/Tele2. Inte alls roligt. :)

 

X2000 kör via satellit, så pingen blir inte alls bra. Enligt uppgift ligger pingen på ca 3000 ms. Uppkopplingen bryts i tunnlar.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Men om du har försökt prata i mobiltelefon på tåget någon gång så förstår du att det inte kommer att funka med 3G-surfning. Tågets trådlösa nät funkar, kanske inte till 100% men det funkar lite från och till iaf, dock så blir det dyrt om du ska betala för varje resa.

 

Särskilt om man använder Comviq/Tele2. Inte alls roligt. :)

 

X2000 kör via satellit, så pingen blir inte alls bra. Enligt uppgift ligger pingen på ca 3000 ms. Uppkopplingen bryts i tunnlar.

Ok, dedär lät ju inte så bra men pingen. Inte för jag fattar vad pingen är men ändå. Då antar jag att det är kört med smidig surftid på tåget...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 3 weeks later...

Jag sitter på X2000 Stockholm->Göteborg nu och testar att spela. Jag kör på Cryptologic och det funkar inget vidare, Fyra disconnections och massor av småhackande vilket gör att man hela tiden sitter och undrar om det linan brutit eller om det är fi som segar.

Spel på X2000 är alltså inget att rekommendera, men surfandet funkar om man tycker det är värt 109:-, vilket är priset för internet under hela resan.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 1 year later...
  • 2 weeks later...

Jag åkte med X2000 idag från Mjölby till Lund och använde internet ombord. Spelade i kanske 1½ timme. Tyckte det funkade helt ok faktiskt.

Det tog någon minut innan det kom igång, men sen funkade det. Visst, det var lite segt, och jag satt ju såklart bara på DP on-bord, men fortfarande +EV.

Att spela på Party var ungefär som att spela på PokerStars är hemma just nu (bara jag som upplever detta?), dvs. det tar ibland några sekunder innan klienten reagerar.

Kanske inte funkar så bra med några av de mindre stabila klienterna dock, men det är ju klart värt att testa om man spelar högre än 0.5/1 eller nåt.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa nytt...