Gå till innehåll

Köptips för Routrar?


iremmats

Recommended Posts

Snälla, tipsa mig om en bra router så att internet ALDRIG lägger av.

 

Är toktiltad på min tredje D-Link router som ikväll har stängt ner internet för mig var femte minut.

 

Toktilt på detta alltså. Priset spelar ingen jävla roll. Allt under 50k svenska är fan okej.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Kör du ADSL så att du har både modem och router kombinerat?

 

Har du redan modem (eller direkt nätverksanslutning) så rekommenderar jag Netgear RP614, 395:- hos datorbutiken.com. Eller Netgear WGT624 om du hellre vill ha trådlöst, 725:- på samma ställe. Det här inte världens mest avancerade maskiner, men de är stabila och pålitliga, vilket verkar vara vad du behöver. Observera dock att dessa inte inkluderar någon ADSL-konvertering. Om de sen aldrig lägger av törs jag förstås inte lova... ;)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Satsa på ett vettigt märke, det vill säga INTE Netgear eller D-Link. Jag föreslår att du skaffar en från 3Com, aldrig haft problem med en router från 3Com.

 

word! Netgear o d-link är skit!

3com o linksys (cisco systems) brukar vara det som gäller.

Har själv en 3com efter o ha gått igenom både en dlink och netgear.

Den linksysen ska ha lite problem med riktigt många uppkopplingar, t.ex. bittorrent men det har iof de flesta billiga routers.

 

Netgear WGT - Helt jävla värdelös, gav bort min för den dör konstant.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Snälla, tipsa mig om en bra router så att internet ALDRIG lägger av.

 

Är toktiltad på min tredje D-Link router som ikväll har stängt ner internet för mig var femte minut.

 

Toktilt på detta alltså. Priset spelar ingen jävla roll. Allt under 50k svenska är fan okej.

 

 

 

Har du uppdaterat firmware?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Satsa på ett vettigt märke, det vill säga INTE Netgear eller D-Link. Jag föreslår att du skaffar en från 3Com, aldrig haft problem med en router från 3Com.

 

hmm OCH DU REKOMMENDERAR DÅ VILKEN MODELL????

hur ska man som novis få nån hjälp av detta...köp en ferrari för den e snabb men köp en volvo för den e säker men de har ett FLERTAL olika modeller...samma visa gällde även toyota att de var skräp etc men är numera driftsäkrast på marknaden!

kort o gott, gärna mer specifika modellförslag?

har fö använt både D-Link, Netgear, Dell etc utan bekymmer...men jag kanske bara fått "bra måndagsex"

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag kan inte hålla med om kritiken mot Netgear. De funkar alldeles utmärkt. När jag tidigare jobbade med just datakom så hanterade jag mängder av Netgear-produkter (och nej, jag har inget egenintresse i Netgear) och har ytterst sällan upplevt problem.

 

Har Cisco öht produkter för "normala hemanvändare"? Jag har bara använt deras mer avancerade produkter.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Satsa på ett vettigt märke, det vill säga INTE Netgear eller D-Link. Jag föreslår att du skaffar en från 3Com, aldrig haft problem med en router från 3Com.

hmm OCH DU REKOMMENDERAR DÅ VILKEN MODELL????

hur ska man som novis få nån hjälp av detta...köp en ferrari för den e snabb men köp en volvo för den e säker men de har ett FLERTAL olika modeller...samma visa gällde även toyota att de var skräp etc men är numera driftsäkrast på marknaden!

kort o gott, gärna mer specifika modellförslag?

har fö använt både D-Link, Netgear, Dell etc utan bekymmer...men jag kanske bara fått "bra måndagsex"

Ja du, eftersom jag aldrig använt en 3Com router privat så har jag ingen koll på modeller etc. Vi använde 3Com routers i skolan när vi kopplade ihop nätverk och det var aldrig strul med dem för varken mig eller någon annan elev/grupp.

 

Däremot har jag en D-Link 604 hemma och det är den värsta routern jag någonsin haft. Införskaffade den efter att min gamla Netgear överhettats (förmodligen) och slutat fungera. Haft så mycket strul med den här D-Link routern att jag ibland bara ville kasta den i väggen. Med originalfirmware så fungerade den, men om jag till exempel laddade ner något i 50kB/s så dog hela nätverket och bara nedladdningen fungerade, gick inte att surfa, osv. Nu använder jag en tredjeparts firmware skriven av någon tysk snubbe, och routern fungerar väl i stort sett som den ska. Men jag måste starta om den lite då och då, 1-2 gånger i veckan kanske.

 

Tips: Vill du bli tagen på allvar så skriv inte med caps, använd stor bokstav i början av meningar och använd endast ett skiljetecken. Hela ditt inlägg känns oseriöst, drygt och aggressivt (antar att det inte var meningen?).

 

Jag kan inte hålla med om kritiken mot Netgear. De funkar alldeles utmärkt.

Min dog lite då och då, förmodligen mer än 5 gånger om dagen och jag var tvungen att starta om den. Till slut dog den helt när den förmodligen blev överhettad.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Kör du ADSL så att du har både modem och router kombinerat?

 

Har du redan modem (eller direkt nätverksanslutning) så rekommenderar jag Netgear RP614, 395:- hos datorbutiken.com. Eller Netgear WGT624 om du hellre vill ha trådlöst, 725:- på samma ställe. Det här inte världens mest avancerade maskiner, men de är stabila och pålitliga, vilket verkar vara vad du behöver. Observera dock att dessa inte inkluderar någon ADSL-konvertering. Om de sen aldrig lägger av törs jag förstås inte lova... ;)

 

kan inte alls rekomendera Netgear. Jag använder jusst nu Netgear RP614 och den fungerar SKIT! så fort jag kommer upp i navändning av lite bandbredd så dör routern. så min ända rekomendation är att inte köpa en Netgear!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 

Har bara hört gott om Ciscos hemmaroutrar (Märket Linksys) så den rekommenderar jag.

 

Kostar lite extra och är lite fulare än övriga men man kollar ju inte på en Router så värst mycket samt att du verkar vara ganska tät ändå!

 

Har själv både Zyxel (modem+router) och Netgear (WLAN-router) som båda alltid har fungerat felfritt men jag vet att många (läs bara i denna tråd t.ex.!) har haft problem med sina Netgear-routrar.

 

Köp den där så behöver du inte chansa på att den är bra eller dålig!

 

MVH

//KF

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 

Den är nog bra.

 

Frågan jag skulle ställa mig är om den går att få tag på normala inköpsställen. Det verkar ju vara lite bråttom att få hem den och du kanke inte vill vänta en vecka på ett inköp över internet.

 

Vad kostar den?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Lite OT men ändå inom ämnet..

 

Jag skaffade trådlöst hemma för ca 2 månader sedan då jag tröttnat på den där xxx sladden som låg på golvet som en uppsamlare av damråttor.

 

Men nu till problematiken:

 

Någon gång, nästan varje kväll då jag sitter och spelar så får jag problem med uppkopplingen. Mitt i en hand börjar den försöka skapa en anslutning igen. Efter allt ifrån några sekunder till minuter är den sen igång igen.

 

Efter ett tag märkte jag att det alltid plingade till strax innan den kopplade upp igen.. I ungefär samma veva kom jag på att detta alltid hände när jag bad min kära sambo att fixa kaffe till mig. (Och vilket kaffe sen!!!)

 

Hur som, vad som händer är alltså att när hon använder micron för att värma sin mjölk (eller något annat med för den delen :-) ) så stör detta den trådlösa uppkopplingen! Ska det vara så? Eller rättare sagt, kan man göra något åt detta? Vet inte vad det är för märke på routern, men kan det vara så att det spelar in? Någon annan som märkt samma sak?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Sagge, pröva att täcka microns sidor med aluminiumfolie. ;)

 

Kolla även: http://www.wi-fiplanet.com/tutorials/article.php/3116531

 

Även om jag inte fattar allt då tekniska termer är för mig som avancerad poker är för en fisk så begrep jag så mycket som att det kan skapa problem. Men:

 

As you can see, microwave ovens wont completely bring down your WLAN. Just be aware of the situation, and of the applicable countermeasures.

 

stämmer ju inte riktigt då den faktiskt lägger av helt när min sambo använder micron. Dessutom så sitter själva routern ca 7 meter ifrån micron och det spelar ingen roll var i huset jag sitter med datorn. Den lägger av i alla fall, varje gång! Schkumt sa tysken....

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

stämmer ju inte riktigt då den faktiskt lägger av helt när min sambo använder micron. Dessutom så sitter själva routern ca 7 meter ifrån micron och det spelar ingen roll var i huset jag sitter med datorn. Den lägger av i alla fall, varje gång! Schkumt sa tysken....

Det kan ju vara så att det hjälper att flytta routern. Det är ju inte bara avståndet som spelar in, det kanske är skumma reflektioner som sammanfaller precis där. Sen står det ju i artikeln att det kan hjälpa att byta frekvens (kanal) på din wlanutrustning. Går det att ändra på din?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa nytt...