Gå till innehåll

Tvätta plastlekar?


rolle123

Recommended Posts

  • 7 months later...
Nej tror jag inte.

Såpa/vanlig tvål rekommenderas för KEM-korten har jag för mig.

 

Grävde lite i städskrubben och hittade fanimej såpa (trodde inte såpa funnits sen sent 1800-tal, men det är ju en helt annan diskussion).

 

Nu är det en av Fournier-lekarna som ska tvättas. KEM leken klarar sig någon vecka till.

 

Tack för tipsen gott folk!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag brukar fylla en kastrull med vatten och hälla i en kapsyl vanlig grön såpa. Sedan kör jag ner 10 kort åt gången och gnuggar lite med tummen mot sidan på alla korten och tar upp dem en och en. Därefter sköljer jag av dem under rinnande vatten och lägger ut dem på en handduk för att torka. Slutligen återstår bara hästjobbet att torka rent 108 kort (ja, jag kör två lekar åt gången) fram- och baksida.

 

Lycka till!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Mysticum: Den metoden använde jag mig av, förutom att jag använde en mjuk disktrasa att gnugga rent korten med. Dom blev som sprillans nya! Vet inte om det är för att såpan ger en lite oljig hinna, men korten kändes otroligt fräscha efter rengöringen.

 

Idag är det dags att tvätta markerna...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Mysticum och JollyTime!

 

Nånting säger mig att era mödrar skulle bli något förvånade över er renlighetsiver gällande de stackars kortlekarna...

 

Låga odds på mödrarna inte skulle känna igen sina respektive gossar... ;)

 

 

Dock skulle de nog uppskatta om denna renlighetsmani gällde även resten av bostaden oavsett om ni bor hemma eller inte... :lol:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Macroman: Morsan trodde faktiskt att hon varit väldigt redig och rengjort mycket på senaste eftersom hon inte kunde hitta såpan en dag (trodde alltså att den tagit slut väldigt snabbt). Istället var det bara jag som tvättade kortlekarna :D

 

Men såpa fungerar alltså väldigt bra att tvätta plastkort med. Tror kanske jag är lite överdrivet noggrann, men när man ändå håller på är det väl lika bra att göra det ordentligt.

 

Men för er som vill göra det lite snabbare räcker det nog att lägga ner kortleken i en burk med vatten och såpa och sedan skölja av dem.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 1 year later...
Att tvätta kortleken sliter på färgen om man har copag-lekar, men hellre en sliten kortlek än en kladdig kortlek.

 

Jag kör med Fournier-lekar som jag tvättat 2ggr med tvål (kan ha varit handdiskmedel) och ljummet vatten. Dessa har inte ännu slitit något i färgen...men det kanske kommer.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa nytt...