Gå till innehåll

Turneringsrapport - 24hPoker Swedish Open!


Nusseman

Recommended Posts

En 5$ satellitvinst blev till nästan 4000$ över en natt :)

 

Jag har tyvärr inte mina HHs att tillgå, så det här får bli lite off the top of my head. Återkommer kanske med några intressanta händer i HH forumet.

 

Jag måste börja med att berömma 24h för en sanslöst bra turneringsstruktur. 5K startstack och 20-minutersperioder

*applåd*

Dessutom klämde dom i med en 20-minuterspaus efter några timmar, vilket omvandlades till en välbehövd snabbpromenad och tankeihopsamlingspaus för Nusseman.

 

Nåväl, äventyret började i långsam takt, eftersom det inte direkt var fråga om att snabbt dubbla upp eller åka ut. Första timmen kändes det mest som om folk försökte få en känsla för de andras spelsätt. Personligen cruisade jag fram i maklig takt upp till ca 7K när följande inträffar. Jag sitter i sb med 98s och alla foldar till mig. Jag gör en stealhöjning och får syn av bb. Floppen kommer T99, sweet. Bettar pott, får omslag och ställer in. Han synar med sina sista marker och vänder upp Q9o, ooops... Ner på 2K.

 

Ett par händer senare hittar jag AQo, ställer in och får syn av samma snubbe. KK... aj, aj. Nåväl, man är väl turneringsproffs. klart Nusse träffar esset. :)

 

Större delen av turneringen spelades flopplöst, det var väldigt mycket stealspel och jag tog min beskärda del (och kanske lite till) av den kakan.

 

Startfältet var minst sagt meriterat, med bl a två WPT-vinnare (Christer Johansson och finländaren som vann Aruba season 1) och de gjorde att det inte blev så mycket "hitta en tomte och dubbla mot honom" utan mer "hitta ett läge där du kan köpa potten av proffsen"

 

Det blev en hel del situationer där tankesättet var "Nu har jag släppt min mörk mot WPTfinnen fem ggr, den här höjningen kommer han inte våga syna. All-in med T3..." på vägen mot top 20 slog jag ut Christer Johansson med KQs mot KQo all-in preflop (han hade en liten stack, jag fick flush på river).

 

Förutom AQ mot KK var nog en av de mest avgörande händerna när vi var ca 20 pers kvar. Jag sitter på knappen, en MP spelare höjer rejält, cutoff går all-in. Jag täcker båda så jag ställer också in för att isolera småstackarna. MP synar all-in och vi vänder upp våra händer. 99 för MP, 44(!) för cutoff och jag har KK. Sweet, lite drygt dubbling av min stack och slagläge inför finalen.

 

Trots de långa perioderna började blindsen bli stora, bb var ca 10% av min stack från vi var 30 kvar tills turneringen slutade. Stealhöjningarna blev till all-ins, eftersom det är dumt att ställa in 30-40% av stacken och sen folda för en reraise. Något nervöst att ställa in med 85o och sitta och vänta på att alla foldar :)

 

Min all-in stealtaktik gav slutligen utdelning när jag fick AA i sen position, ställde in och fick syn av AJ och strax efter det blev det finalbord.

 

Resten av turneringen var återigen steal, steal, steal. Men det gällde att välja sina lägen med omsorg. Mongo (som vann) synade ner många all-ins och hans stack växte sig enorm. De andra snubbarna droppade av en efter en.

 

Tillslut var vi bara tre kvar. Mongo med ca 400K, och jag + en till med ca 100K mörkarna var på 5/10K så det fanns inte mycket utrymme för misstag. Fick det fina tipset av Ector att ställa in med vadsomhelst mot den andra lillstacken om Mongo foldar. Mongo foldade och Nusseman tryckte in hela stacken med T3s... Det funkade!

 

Lillstacken blev lite otålig och tryckte in sina sista marker med Kx och fick syn av Mongo med ett lågt PP som stod.

 

Nusseman heads up i SM!!!

 

Tyvärr hade jag bara 70-80K kvar mot mongos +500K, så det var all-in varje hand tills jag hade nåt att slåss med. Tyvärr blev det bara en hand när mongo höjde från sb, jag ställde in med K7 och han synade med 77. Brädan kom tvåpar, men tyvärr var båda paren lägre än 77, så Mongos sjuor stod. Hur som helst är jag mer än nöjd med mitt spel och såklart väldigt nöjd med min fina 5 dollarsinvestering :)

 

Äran och bucklan går till Mongo men jag somnade gott med känslan av att ha spelat med några av sveriges och nordens bästa turneringsspelare och spöat alla utom en!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

På tal om WPT-finnen, hur bra var han egentligen? Jag antar att han var rätt grym, men jag kollade på Arubaavsnittet här om dagen och har för mig att han gjorde ett väldigt märkligt spel för att busta Kathy Liebert. Han synade hennes all-in med någon hand som var typ 1:2 mot hennes QTo, så den kan ju inte varit sådär jättebra. Tror inte heller att pottoddsen riktigt motiverade det bra, fast jag kan ju ha helt fel här då jag inte alls kollade så noga.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

På tal om WPT-finnen, hur bra var han egentligen?

 

 

Kort sagt, väldigt bra. Jag har lirat lite mot honom förut i 50$ rebuy och 5K$ guarantee och han har några grymma moves.

 

Jag gissar dock att han är mycket bättre live, eftersom han verkar spela väldigt mycket på att bluffa och fånga bluffar och det är ju som bekant mycket enklare att läsa motståndarna live.

 

WPT-spelare nr2, Christer Johansson tycker jag spelade aldeles för löst tidigt i turneringen. Han pendlade friskt mellan ca 2K och 6K hela tiden tills jag slog ut honom. Antagligen kör han "stor stack tidigt, eller snabbt iväg till saftiga cash games" taktiken. Han är nämligen grymmebra om han har en stack senare i turneringarna (baserat på det lilla jag sett honom lira, kanske 3-5 turneringar)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Grattis nusseman!

 

Själv gick jag och la mig när det var 16 spelare kvar, då låg du på 2a-3e plats. Var rätt kul att se på, men eftersom jobbet kallade som alltid en måndag så orkade jag inte se klart.

 

Kanske är dags att någon utlyser en bounty på att slå ut dig nästa pokerforum-turnering :)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nu har vi förklaringen till varför Ector ska sluta med pokern - cheerleader på heltid

 

Så är det... Håller på att öva olika steg-kombinationer och bläddrar i rimlexikonet efter ord som rimmar på Nusseman.

 

Du kanske tror att du poker kan, men ingen kan floppa som Nusseman!

 

Det är så långt jag har kommit, känns sådär om jag ska va ärlig... Får väl ringa Petter...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa nytt...