Gå till innehåll

Bra live, dåligt på nätet!


poker-guy10

Recommended Posts

Jag har spelat poker (endast texas holdem - no-limit) i ca 1 år och anser mig själv vara en bra pokerspelare, i alla fall live. När jag spelar live kommer jag oftast bland de främsta, homegames med kompisar (dock inga dåliga spelare). Men när jag spelar på nätet förlorar jag oftast det jag satt in.

 

Vad beror denna stora skillnad på och vad bör jag göra för att även gå plus på nätet. Vad bör en bra livespelare i allmänhet tänka på då han ska spela på nätet?

 

Tacksam för svar!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Snarare diciplinsproblem skulle jag vilja säga, har många vänner som är bättre live än på nätet mest p ga dom blir otåliga och har inte samma koncentration vid datorn, live så sitter man ju och pratar och skrattar samtidigt mitt tips är att du testar spela med några av dina vänner på internet alltså ni LANar känns nog mycket enklare då.

 

Problemet kan även vara att pengarna inte känns lika äkta på internet och du slänger iväg mer pengarna mer där eftersom du inte värderar dom som riktiga pengar.

 

Kan också vara att du vet hur dina vänner spelar och spelar mycket mer "spelaren" än du vad du kan göra på internet, testa spela 1 bord på nätet med full fokus på det bordet så kommer du ganska snabbt underfund med hur folket vid bordet spelar och då blir det mer live inspirerat.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hur många homegames har ni lirat under ett år?

 

Fluktuationer i poker är stora och möjligheten finns att du övervärderar dina pokerskills.

 

Samtidigt kan du ha haft otur när du lirat online, ungefär hur många händer rör det sig om egentligen?

 

Dra inte för snabba slutsatser är mitt tips.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Har hursomhelst lite svårt att köpa argumentet att onlinespelaren skulle spela bättre.

Ta en sån här typisk hand tex

 

En i tidig pos höjer. Misstänker steal, så jag reraisar till 6BB med KJoff. flop J63. Betar pott. turn T. Går all-in. Vilken livespelare tror du skulle vilja visa upp 52off här??? Och hur exakt skulle man kunna spela sämre än detta???

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Online handlar det fruktansvärt mycket mer om disciplin och att välja starthänder.

 

Hur stor andel av korten ser du floppar med? Min gissning är att du ligger TOKHÖGT där.

 

Kolla starthandstabeller och se om det är där som ditt problem finns. Ofta är det den missen som man gör när man börjar spela på nätet. Nätet handlar till väldigt stor del om disciplin. Att bara spela rätt händer.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Spelar inte live själv, men eftersom det rakas 5%/pott online, så är det ju ett helt annat spel, med ett helt annat värde på varenda starthand.

Alla matematiska odds blir ju helt annorlunda tack vare den lilla detaljen.

Va? Kan du ge ett exempel på en situation där du agerar annorlunda pga rejken?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Spelar inte live själv, men eftersom det rakas 5%/pott online, så är det ju ett helt annat spel, med ett helt annat värde på varenda starthand.

Alla matematiska odds blir ju helt annorlunda tack vare den lilla detaljen.

Va? Kan du ge ett exempel på en situation där du agerar annorlunda pga rejken?

 

Lätt. Säg en galning som sitter och drar varannan hand. Du blir tvungen att folda relativt skapliga händer som 33-77, inte därför att de är sämre än det skiten som han drar med utan därför att dessa händer inte är tillräcklig favorit för att vinna pengar med pga raken.

Men det finns ju en miljon lägen i poker som är 50-50 där bägge torskar och sajten vinner.

 

I livespel utan rake vinner ju ca 50% av spelarna medan online ca 10%

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Går också bättre för mig live, av 20 gånger vi har spelat cashame, 2/4, så vann jag ungefär 17 av 20 gånger. På nätet går det mindre bra, plussar inte lika stadigt där.

 

Om du spelar i snitt 3 timmar per session så har du spelat 60 timmar live och det motsvarar kanske 20 timmar online. Så här är det mest bara fluktationerna som styr skulle jag tro.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag har plussat stabilt och konstant under 9 månaders tid på short handed NL $1/2 och $2/4, ca ~25'000 händer/månad, men har nu under de senaste 30'000 (!!) händerna gått +-0. Endera har jag plötsligt blivit mycket sämre eller så finns det något som kalla VARIANS. Underskatta inte variansen, envist negativ varians kan hålla i länge och väl och spela en större spratt än man kan tro.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

För mig är det tvärtom. Vet faktiskt inte riktigt vad det beror på men spelar du lika loose på nätet som IRL kommer du nog att förlora pengar. Mest för att man hinner spela många fler händer online och därför har ofta folk tålamodet att vänta på riktigt bra kort innan dom ger sig in i en pot. Om du då sitter där och synar med kort som (K9o, K8o, Q9o) osv. kommer du nog förlora en del pengar. :?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag har plussat stabilt och konstant under 9 månaders tid på short handed NL $1/2 och $2/4, ca ~25'000 händer/månad, men har nu under de senaste 30'000 (!!) händerna gått +-0. Endera har jag plötsligt blivit mycket sämre eller så finns det något som kalla VARIANS. Underskatta inte variansen, envist negativ varians kan hålla i länge och väl och spela en större spratt än man kan tro.

 

Bara för att vara lite besserwisser: Variansen är väntevärdet av kvadraten på differensen av ett utfall och väntevärdet av ett utfall, dvs Var[X] = E[(X - E[X])^2], där X är någon reellvärd funktion av "pokerutfallet" (tex vinst/h). Alltså är en varians alltid positiv.. ;)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa nytt...