Gå till innehåll

Uppsats om beskattning av pokervinster!


Recommended Posts

Hej allhopa!

 

Vill bara meddela för dem som är intresserade att min examensarbete i juridik om beskattning av pokervinster nu är tillgängligt för de som vill läsa på juridicums hemsida: länk till jur.lu.se

 

länk till jur.lu.se

 

Den andra länken här ovan är en direktlänk till uppsatsen. Trevlig läsning!

 

* Flytt till E&J - QoS *

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Fan också! :evil: Jag som skulle skriva en exakt likadan uppsats till hösten :twisted: Arrrgh! Vad ska jag nu skriva då? Kan ju inte skriva en till, då blir det plagiat! Fan!!!

 

Annars tycker jag hans uppsats var väldigt bra! Bra språk och tydliga hänvisningar. Mycket bra! SUPER!

 

För övrigt... (om jag nu ska efterlysa något) så tycker jag han kunde reda ut mer problemet med "skins". Vem är anordnare av pokerspelet i fallet med B2B/24h/HeyPoker t.ex? (inget med skatt att göra iofs) Okej, serverns plats har ingen betydelse... (Ok, HeyPoker kanske inte var ett bra exempel)... Men säg att skinnet varit registrerat i Costa Rica, Servern i Sverige och 24h på Malta/Cypern/Gibraltar/London (jag har ingen koll) ... vad gäller då? Vem är anordnare av spelet? Vem har ansvaret för spellicensen?

(klockan är mycket, ursäkta mitt "flummiga" inlägg.)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tyckte i övrigt det som var intressantast var SKVs svar i bilagan:

 

Å ena sidan vore det ogörligt att få grepp om varje pottvinst. Å andra sidan skulle det ge orimliga konsekvenser. Därav uttrycket: "i praktiken är detta ingen stor sak". Som du märker går det inte att ge några exakta svar i just dessa situationer, utan det måste bedömas från fall till fall, och det är då Skatteverkets lokalkontor som du måste vända dig till, då det är de som beslutar i dina skatte- och taxeringsärenden.

 

GG SKV :lol: "Kontakta ditt kontor och kom överens om en rimlig summa" :lol:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tack för att ni tagit er tid att läsa och för att ni kommit med synpunkter!

 

Först och främst, Alias, självklart har du helt rätt. Tyvärr har 1 mot 9 blivit 9 mot 1 i uppsatsen av någon anledning och detta är ju inte alls bra. Dessutom förekommer det två ggr. Det tråkiga är att det inte går att ändra nu utan den version som ligger ute på juridicums hemsida kommer att vara beständig :(. För alla er som vill läsa en version där "9 mot 1" har bytts till "1 mot 9" så bara säg till så mailar jag er en uppdaterad version.

 

Vidare, Cyntax, hörde från min lärare att det varit några stycken som velat skriva om samma område och som tur var hann jag först. Vet inte hur det hade varit att skriva exjobbet om jag inte skrev om något jag brann för, lite jobbigare kan jag tänka mig iallafall. Hoppas du finner något annar intressant att skriva om. Kanske någon annan vinkling? T.ex. hur pass giltigt det svenska spelmonopolet är med tanke på EG-rätten och hur det ser ut för utländska spelbolag att etablera sig på den svenska marknaden. Det verkar ju som att iaf poker ska kunna licensieras ut till andra än Svenska Spel? Vad gäller din fråga så hade jag väl kunnat skriva mer om just den saken och hade faktiskt planerat göra det men uppsatsen blev alltför omfattande så jag fick skippa vissa saker. Rekommenderat antal sidor är typ runt 50 sidor tror jag och min är ju en bit längre än så, dock med ganska många sidor i bilagorna. I det fallet du nämner så blir det så att det land där "skinnet", dvs företaget som anordnar pokerspelet genom skinnet, är registrerat blir det avgörande för saken. Detta kan leda till att beroende på vilket skin du använder så kan beskattningen bli olika trots att du egentligen spelar på samma server, t.ex. B2B. Om du t.ex. spelar på ett "skin" (med B2B i grunden) hos ett företag som är reggat inom EU (t.ex. Unibet är väl det) så är vinsterna skattefria men om du spelar på ett "skin" (med B2B i grunden) hos ett företag som är reggat i t.ex. USA så ska du skatta för dina vinster.

 

Tack för visat intresse och hör gärna av er med fler synpunkter!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Fan också! :evil: Jag som skulle skriva en exakt likadan uppsats till hösten :twisted: Arrrgh! Vad ska jag nu skriva då? Kan ju inte skriva en till, då blir det plagiat! Fan!!!

Lol! Jag hade oxo tänkt i de banorna inför hösten.. Nu blev det inte så, och tur var väl det! :)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 1 month later...
Finns Skattereglerna om poker sammanfattad i någon kortare variant här på forumet. orkar inte läsa den nu. :?

 

Then you just don't care enough...

 

Nej men allvarligt, jag rekommenderar dig verkligen att troska dig igenom det da detta ar kunskaper man som serios pokerspelare bor kanna till.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Finns Skattereglerna om poker sammanfattad i någon kortare variant här på forumet. orkar inte läsa den nu. :?

 

Förstår att du inte orkar läsa den med tanke på att du inte orkade flytta blicken 1.5 cm för att hitta tråden som baller länkar till. ;)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Fan också! :evil: Jag som skulle skriva en exakt likadan uppsats till hösten :twisted: Arrrgh! Vad ska jag nu skriva då? ...........................

 

 

 

För övrigt... (om jag nu ska efterlysa något) så tycker jag han kunde reda ut mer problemet med "skins". Vem är anordnare av pokerspelet i fallet med B2B/24h/HeyPoker t.ex?...........

 

Kan det vara svaret på frågan? Kan du hitta någon intressant vinkel på det inom ramen för de krav som ställs?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Fan också! :evil: Jag som skulle skriva en exakt likadan uppsats till hösten :twisted: Arrrgh! Vad ska jag nu skriva då? ...........................

 

 

 

För övrigt... (om jag nu ska efterlysa något) så tycker jag han kunde reda ut mer problemet med "skins". Vem är anordnare av pokerspelet i fallet med B2B/24h/HeyPoker t.ex?...........

 

Kan det vara svaret på frågan? Kan du hitta någon intressant vinkel på det inom ramen för de krav som ställs?

 

Annars går det återigen bra att läsa länken som baller länkar till. ;)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Fan också! :evil: Jag som skulle skriva en exakt likadan uppsats till hösten :twisted: Arrrgh! Vad ska jag nu skriva då? ...........................

 

 

 

För övrigt... (om jag nu ska efterlysa något) så tycker jag han kunde reda ut mer problemet med "skins". Vem är anordnare av pokerspelet i fallet med B2B/24h/HeyPoker t.ex?...........

 

Kan det vara svaret på frågan? Kan du hitta någon intressant vinkel på det inom ramen för de krav som ställs?

 

Annars går det återigen bra att läsa länken som baller länkar till. ;)

 

Står det vad han ska skriva om i sin uppsats där?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 1 month later...

Angående mailet där de säger att varje vinst skall beskattas; man kan ju undra vad som skulle hända om något "pokerproffs" faktiskt loggade precis alla sina händer under ett år och redovisade sina vunna händer, vilket antagligen blir åtminstonne sexsiffrigt. Räknat på ett snitt på $1000 per vunnen pott blir det ett par hundra miljoner att skatta för. :lol:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 1 year later...
  • 1 year later...

Den finns kvar men skolan ändrade precis en del på sin hemsida tror jag så det är nog därför länken inte fungerar längre. Du kan hitta den här. Scrolla ned hyfsat långt och leta efter titeln "beskattning av pokervinster". Enklast i och för sig om du söker efter poker på sidan.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa nytt...