Knish_82 Postad 10 Mars , 2006 Rapport Postad 10 Mars , 2006 Hej allhopa! Vill bara meddela för dem som är intresserade att min examensarbete i juridik om beskattning av pokervinster nu är tillgängligt för de som vill läsa på juridicums hemsida: länk till jur.lu.se länk till jur.lu.se Den andra länken här ovan är en direktlänk till uppsatsen. Trevlig läsning! * Flytt till E&J - QoS * Citera
sulla Postad 10 Mars , 2006 Rapport Postad 10 Mars , 2006 Grymt bra, intressant. Lär bli och är en het fråga... Citera
Cyntax Postad 17 Mars , 2006 Rapport Postad 17 Mars , 2006 Fan också! Jag som skulle skriva en exakt likadan uppsats till hösten Arrrgh! Vad ska jag nu skriva då? Kan ju inte skriva en till, då blir det plagiat! Fan!!! Annars tycker jag hans uppsats var väldigt bra! Bra språk och tydliga hänvisningar. Mycket bra! SUPER! För övrigt... (om jag nu ska efterlysa något) så tycker jag han kunde reda ut mer problemet med "skins". Vem är anordnare av pokerspelet i fallet med B2B/24h/HeyPoker t.ex? (inget med skatt att göra iofs) Okej, serverns plats har ingen betydelse... (Ok, HeyPoker kanske inte var ett bra exempel)... Men säg att skinnet varit registrerat i Costa Rica, Servern i Sverige och 24h på Malta/Cypern/Gibraltar/London (jag har ingen koll) ... vad gäller då? Vem är anordnare av spelet? Vem har ansvaret för spellicensen? (klockan är mycket, ursäkta mitt "flummiga" inlägg.) Citera
baller Postad 18 Mars , 2006 Rapport Postad 18 Mars , 2006 Tyckte i övrigt det som var intressantast var SKVs svar i bilagan: Å ena sidan vore det ogörligt att få grepp om varje pottvinst. Å andra sidan skulle det ge orimliga konsekvenser. Därav uttrycket: "i praktiken är detta ingen stor sak". Som du märker går det inte att ge några exakta svar i just dessa situationer, utan det måste bedömas från fall till fall, och det är då Skatteverkets lokalkontor som du måste vända dig till, då det är de som beslutar i dina skatte- och taxeringsärenden. GG SKV "Kontakta ditt kontor och kom överens om en rimlig summa" Citera
alias Postad 24 Mars , 2006 Rapport Postad 24 Mars , 2006 Mycket intressant. Lite felräkningar i de matematiska exemplen går att leva med men hur blev 9 mot 46 egentligen detsamma som 9 mot 1? Citera
Knish_82 Postad 24 Mars , 2006 Författare Rapport Postad 24 Mars , 2006 Tack för att ni tagit er tid att läsa och för att ni kommit med synpunkter! Först och främst, Alias, självklart har du helt rätt. Tyvärr har 1 mot 9 blivit 9 mot 1 i uppsatsen av någon anledning och detta är ju inte alls bra. Dessutom förekommer det två ggr. Det tråkiga är att det inte går att ändra nu utan den version som ligger ute på juridicums hemsida kommer att vara beständig . För alla er som vill läsa en version där "9 mot 1" har bytts till "1 mot 9" så bara säg till så mailar jag er en uppdaterad version. Vidare, Cyntax, hörde från min lärare att det varit några stycken som velat skriva om samma område och som tur var hann jag först. Vet inte hur det hade varit att skriva exjobbet om jag inte skrev om något jag brann för, lite jobbigare kan jag tänka mig iallafall. Hoppas du finner något annar intressant att skriva om. Kanske någon annan vinkling? T.ex. hur pass giltigt det svenska spelmonopolet är med tanke på EG-rätten och hur det ser ut för utländska spelbolag att etablera sig på den svenska marknaden. Det verkar ju som att iaf poker ska kunna licensieras ut till andra än Svenska Spel? Vad gäller din fråga så hade jag väl kunnat skriva mer om just den saken och hade faktiskt planerat göra det men uppsatsen blev alltför omfattande så jag fick skippa vissa saker. Rekommenderat antal sidor är typ runt 50 sidor tror jag och min är ju en bit längre än så, dock med ganska många sidor i bilagorna. I det fallet du nämner så blir det så att det land där "skinnet", dvs företaget som anordnar pokerspelet genom skinnet, är registrerat blir det avgörande för saken. Detta kan leda till att beroende på vilket skin du använder så kan beskattningen bli olika trots att du egentligen spelar på samma server, t.ex. B2B. Om du t.ex. spelar på ett "skin" (med B2B i grunden) hos ett företag som är reggat inom EU (t.ex. Unibet är väl det) så är vinsterna skattefria men om du spelar på ett "skin" (med B2B i grunden) hos ett företag som är reggat i t.ex. USA så ska du skatta för dina vinster. Tack för visat intresse och hör gärna av er med fler synpunkter! Citera
Klyka Postad 24 Mars , 2006 Rapport Postad 24 Mars , 2006 Fan också! Jag som skulle skriva en exakt likadan uppsats till hösten Arrrgh! Vad ska jag nu skriva då? Kan ju inte skriva en till, då blir det plagiat! Fan!!! Lol! Jag hade oxo tänkt i de banorna inför hösten.. Nu blev det inte så, och tur var väl det! Citera
Goose_strike Postad 4 Maj , 2006 Rapport Postad 4 Maj , 2006 Finns Skattereglerna om poker sammanfattad i någon kortare variant här på forumet. orkar inte läsa den nu. Citera
Jennez Postad 4 Maj , 2006 Rapport Postad 4 Maj , 2006 Finns Skattereglerna om poker sammanfattad i någon kortare variant här på forumet. orkar inte läsa den nu. Then you just don't care enough... Nej men allvarligt, jag rekommenderar dig verkligen att troska dig igenom det da detta ar kunskaper man som serios pokerspelare bor kanna till. Citera
baller Postad 4 Maj , 2006 Rapport Postad 4 Maj , 2006 det här är väl att anses som en bra sammanfattning: http://pokerforum.nu/forum/viewtopic.php?t=25058&start=0 se sida 1 och första posten... Citera
Myssion Postad 5 Maj , 2006 Rapport Postad 5 Maj , 2006 Finns Skattereglerna om poker sammanfattad i någon kortare variant här på forumet. orkar inte läsa den nu. Förstår att du inte orkar läsa den med tanke på att du inte orkade flytta blicken 1.5 cm för att hitta tråden som baller länkar till. Citera
the_lawyer Postad 5 Maj , 2006 Rapport Postad 5 Maj , 2006 Verkar intressant! Nu är helgen räddad... Citera
Sagge Postad 5 Maj , 2006 Rapport Postad 5 Maj , 2006 Fan också! Jag som skulle skriva en exakt likadan uppsats till hösten Arrrgh! Vad ska jag nu skriva då? ........................... För övrigt... (om jag nu ska efterlysa något) så tycker jag han kunde reda ut mer problemet med "skins". Vem är anordnare av pokerspelet i fallet med B2B/24h/HeyPoker t.ex?........... Kan det vara svaret på frågan? Kan du hitta någon intressant vinkel på det inom ramen för de krav som ställs? Citera
Myssion Postad 5 Maj , 2006 Rapport Postad 5 Maj , 2006 Fan också! Jag som skulle skriva en exakt likadan uppsats till hösten Arrrgh! Vad ska jag nu skriva då? ........................... För övrigt... (om jag nu ska efterlysa något) så tycker jag han kunde reda ut mer problemet med "skins". Vem är anordnare av pokerspelet i fallet med B2B/24h/HeyPoker t.ex?........... Kan det vara svaret på frågan? Kan du hitta någon intressant vinkel på det inom ramen för de krav som ställs? Annars går det återigen bra att läsa länken som baller länkar till. Citera
Sagge Postad 5 Maj , 2006 Rapport Postad 5 Maj , 2006 Fan också! Jag som skulle skriva en exakt likadan uppsats till hösten Arrrgh! Vad ska jag nu skriva då? ........................... För övrigt... (om jag nu ska efterlysa något) så tycker jag han kunde reda ut mer problemet med "skins". Vem är anordnare av pokerspelet i fallet med B2B/24h/HeyPoker t.ex?........... Kan det vara svaret på frågan? Kan du hitta någon intressant vinkel på det inom ramen för de krav som ställs? Annars går det återigen bra att läsa länken som baller länkar till. Står det vad han ska skriva om i sin uppsats där? Citera
SaInT Postad 19 Juni , 2006 Rapport Postad 19 Juni , 2006 Angående mailet där de säger att varje vinst skall beskattas; man kan ju undra vad som skulle hända om något "pokerproffs" faktiskt loggade precis alla sina händer under ett år och redovisade sina vunna händer, vilket antagligen blir åtminstonne sexsiffrigt. Räknat på ett snitt på $1000 per vunnen pott blir det ett par hundra miljoner att skatta för. Citera
Cyntax Postad 30 Januari , 2008 Rapport Postad 30 Januari , 2008 Jag hittade en till "pokeruppsats". Ladda ner här! Citera
random_user Postad 1 Maj , 2009 Rapport Postad 1 Maj , 2009 Länken fungerar inte längre. Vad heter uppsatsen? Någon som har sparat uppsatsen och kan lägga upp den någonstans? Citera
affe2000 Postad 1 Maj , 2009 Rapport Postad 1 Maj , 2009 Den finns kvar men skolan ändrade precis en del på sin hemsida tror jag så det är nog därför länken inte fungerar längre. Du kan hitta den här. Scrolla ned hyfsat långt och leta efter titeln "beskattning av pokervinster". Enklast i och för sig om du söker efter poker på sidan. Citera
Recommended Posts