RayIV Postad 6 November , 2004 Rapport Postad 6 November , 2004 Spelade idag för första gången online, efter att ha satt in 50$ på pacific poker. Började lira FL på 10-mannabord, men fann det tämligen tråkigt jämfört med NL (som jag lirat på home games). Därför klickade jag mig fram till turneringar, och såg att det fanns 20-mannaturneringar i NL med 2$ + 20c "entrance fee" (ja, jag vet, men jag cashar in 950 pix i månaden via barnbidrag och spelar fram tills jag börjar jobba enbart för att ha något tidsfördriv samt kanske få lite mer erfarenhet än home gamesen ger mig). Femman får tillbaks det de betalat och 1-4 går plus (ettan får 14$). Mums tänkte jag, även om jag antagligen är en ganska kass spelare så kan jag ändå många grundläggande strategier och är nog inte FULLT lika tomtiga som spelarna på pacific pokers lägsta turneringsbord är. Satte mig ner, och hade som taktik att inte spela alltför många händer (raise med höga PPs, limp in på låga blinds med resterande PPs, två klädda (beroende på position) samt när jag kände för det suited connectors) innan floppen då det är ett ganska frekvent ställa in-ande på dessa turneringar, och man bör kunna folda sig till ett hyfsat utgångsläge om man vunnit ett par potter när det är dags för finalbord. Tyvärr kan man väl säga att jag inte fick speciellt bra kort överhuvudtaget preflop, det bästa var väl AKs någon gång, och floppen gav aldrig något speciellt vilket oftast ledde till fold. Som ni kanske förstår vanns det inga potter direkt, och när det väl var 10 pers kvar och borden slogs ihop var jag 1-3 från slutet vad gäller stackstorlek och med blindsens storlekar hade jag inte mycket att hämta därifrån. Slutade med att jag 4 turneringar i rad kom 7-10. Frågan jag vill ställa är: hur ska man spela såna här turneringar? Känns som att någon jävel hela tiden kommer ha bättre hand när rivern väl är ditlagd. Hur bör man spela händer som lägre pps och AK, AQ, KQ? Limpa in och hoppas på att man träffar floppen (om man väl gör det är det inga större problem att få bra betalt för det, men det verkar som om man inte är född för att träffa floppar) eller höja och driva ut spelare från potten, men samtidigt riskera att förlora en hel del om man träffar mindre bra? Om jag väl kommer till 5-6 pers kvar med hyfsad stack så lär det nog gå ganska bra, vann 3 av 3 5-mannaturneringar och det verkar inte vara svårt att skrämma bort dessa motståndare från potterna om man bettar friskt. Däremot har jag ingen aning om hur jag ska göra för att majoriteten av gångerna ta mig till finalbordet med en spelbar stack. * RP - QoS * Citera
psychologically loose Postad 6 November , 2004 Rapport Postad 6 November , 2004 Eftersom att du spelar på en mycket låg nivå kan vi förutsätta att de flesta är mycket dåliga pokerspelare. Jag har lagt märke till två intressanta saker, vad gäller denna spelarkategori. För det första saknar de nästan helt och hållet förmågan att komma ihåg, och dra slutsatser, utifrån vad motståndarna gjort i tidigare skeenden. För det andra, och det är här det intressanta kommer, har de inte känslan för "pot odds" inne. Då de tror att de har den bästa handen synar de (eller höjer), då de tror att de inte har det lägger de sig - men de tittar oftast inte på relationen mellan bet och pot. Dessa två premisser ger dig goda förutsättningar för att bluffa (i motsatt till vad de flesta anser att man ska göra på de här nivåerna). Visserligen kommer de att syna dig emellanåt, men de kommer sällan komma ihåg dig som en bluffare, vilket är till din fördel. De två största hoten, när man bluffar på den här nivån, som jag ser det, är att folk check-raise:ar och lurar en, eller synar (no kidding). Det första kan du försvara dig mot genom att i början av turneringen studera vilka som är kapabla till kreativt spel. Den andra punkten är den största utmaningen. Jag har själv funnit att någon eller några av följande förutsättnigar ger goda chanser för att en bluff ska lyckas: - Bluffa inte alldeles i början av turneringen. Du vill inte stöta på en galning som synar med vad som helst. Dessa brukar ganska snabbt åka ut och om de inte gör det gäller det att undivika konfrontationer med dem när man inte har en god hand. - Om du spelar en pott heads-up - betta för det mesta på floppen oavsett vad du har. Om du är uppe mot en idiot, vänta tills turn. Då är det lättare för honom att förstå att han faktiskt kommer ha mycket svårt att få något bra, med bara att kort kvar (rivern) att se. - Om du är uppe mot en/två/tre motståndare: betta på floppen vid "dry textures" (dvs. inga färgdrag eller stegdrag - ex: Q72o) och floppar där chansen att någon ska ha träffat något är liten (såsom TTx - här finns bara två "sorters" kort att träffa, det brukar vara tre). Denna bluff är särskilt lönsam om du är först att tala. Fisken kan annars lätt tro att du försöker bluffa (och det gör du ju). - Bluffa vid rundcheck på turn (floppen ger fiskarna för mycket hopp och rivern gör dem misstänksamma). Denna bluff fungerar inte alltid men tillräckligt ofta för att du ska gå plus. Du kan t ex köpa en pott på 500 för 100 efter visad svaghet på flop & turn. Överhuvudtaget är det viktigt att se till att minimera sina bets, vid bluffar, för minsta möjliga förlust de gånger man blir synad - detta grundar sig i den andra tesen jag skrev. Nåja, detta är bara mina personliga åsikter. Jag har inte spelat särskilt mycket, och kommer säkerligen justera mitt tycke ett antal gånger under resans lopp. Citera
RayIV Postad 6 November , 2004 Författare Rapport Postad 6 November , 2004 Tack så mycket för råden, intressant läsning. Jag lirade en turnering till precis efter jag skrev inlägget igår och vann faktiskt. Lustigt nog hade jag ändrat mitt spel till många grejer du nämner här. Hade "turen" att träffa två höga par på floppen i en av de första händerna och vann en hyfsad pott, vilket gav lite andrum. Som du säger lägger man ganska snabbt märke till überfiskarna, och antingen åker de ut snabbt som satan utan att man behöver göra något, eller så råkar man få en bra hand mot dem och kan i princip ta det de har kvar och lägga till sin egen stack istället. Bluffade otroligt mycket på floppen, hade det varit på högre nivå och folk insett det efter tre händer hade det nog gått mindre bra, men så var ju inte fallet. Bet runt 150-200 (börjar med stack på 800) på floppen driver nästan alltid ut alla utom max 1-2 personer, och ett bett runt 400-500 på turnen (såvida det inte kommit några kort som motståndarna uppenbart vill ha, de lirar ju alla A och K och blir som galna när de träffar paret, så då får man passa sig ) är nästan alltid tillräckligt för att driva ut de kvarvarande. Alltså tokenkelt spel, så länge man tänker att man träffar ett set varje relativt låg flop och bettar därefter går det hur fint som helst 4 ggr av 5. Citera
Hristo Postad 6 November , 2004 Rapport Postad 6 November , 2004 Position!!! Väldigt viktigt, nybörjare bettar väldigt ofta ut om de har något, checkar om de inte har något...se därför till att ha position på tomten...scenario: alla fram till dig på knappen foldar, du bettar kanske (beror på blind storlek) 3*BB, får en syn....han checkar floppen som missar dig totalt (du har kanske 79)....du bettar rätt så bra, tomte foldar....jobbiga här är ju om tomten synar....då får du bara checka ner handen eller lägga den mot bet, för då har nästan alltid tomten en bra hand...detta kan du ju inte alltid göra då du är på knappen dvs stjäla, för även tomtar kommer ihåg saker... Citera
ucamper Postad 8 November , 2004 Rapport Postad 8 November , 2004 Har spelat väldigt många $2+0.20 NL 2 bords sit-n-go på pacific. Ligger fn nästan $250 plus enbart på dessa turneringar. Brukar hamna in the money något över 50%. Min strategi: Spela tight aggressive vid fulla bord. Spela AK, AQs, AA, KK, QQ och ev JJ. Limpa in med Axs, KQs och låga par när blindsen är små och du har position men se till att träffa eller folda på floppen. Bluffa aldrig när bordet är fullt. När du har något så betta pot annars check/fold. Undvik all-in race pre-flop om du inte sitter med AA eller KK. Undvik också draghänder om du inte drar till nötterna och du har riktigt bra pottodds. När ni är nere på 5-6 spelare per bord och blindsen är högre är det dags att börja försöka bluffa till sig floppar. Man kan även sänka kraven preflop och börja spela händer som KJs/K10s, men gör bara det om du måste. Har du en stor stack i detta läge kan du nöja dig med att försvara dina blinds och fortsätta ditt tighta spel. Blanda dig inte i alltför många floppar i onödan - försök att låta andra spelare ta ut varandra i möjligaste mån medans du bara bevarar din stack. Undvid alltid tveksamma all-ins om inte motståndaren har riktigt liten stack i förhållande till din. Om du har svårt att få bra kort och din stack är nere på kanske 4-5BB - ställ all in pre-flop med hyffsad hand i ett läge där du har god chans att stjäla blindsen direkt utan att få syn. Vänta inte tills du är nere på 2-3BB för då kommer tomtarna att syna dig med (nästan) vad som helst. Check-raisa ofta mot överaggressiva spelare eller spelare som du vet ofta bluffar om ni hamnar heads-up eller endast är 3 spelare. Dessa spelare brukar vara väldigt lätta att identifiera på denna nivån och de har ofta svårt att lägga även en dålig hand när de blivit check-raisade. Citera
LarsRune Postad 8 November , 2004 Rapport Postad 8 November , 2004 Kommer du verkligen ITM över 50% med ett så tight spel? Jag tycker man foldar och foldar och till slut har blindsen ätit upp hela stacken och man får chansspela med första bänsta hand som ser hyffsad ut. Jag spelade tidigare så tight med godkänt resultat - men några 50% ITM rörde det sig inte om. Nu har jag släppt lite på tightheten och limpar med några fler händer, t.ex. QJs, KQo, AJo osv, och då har det faktiskt lossnat rejält. Bra grej du skrev där om check-raise av överaggressiva spelare - plockade just hem en SnG tack vare den här taktiken alltid verkar fungera som tiltframkallaren No: 1. Spinner vidare på samma tråd: Har någon spelat : $8+0.8$ eller t.o.m. 16+1.6$? Stor skillnad på spelarna? Citera
Hjort Postad 8 November , 2004 Rapport Postad 8 November , 2004 Kommer du verkligen ITM över 50% med ett så tight spel? Det är ganska löst spel faktiskt. Jämför med Nusseman eller Ector exempelvis. Citera
Ector Postad 9 November , 2004 Rapport Postad 9 November , 2004 Nu har jag släppt lite på tightheten och limpar med några fler händer, t.ex. QJs, KQo, AJo osv, och då har det faktiskt lossnat rejält. En kommentar om tighthet bara... Jag limpar i princip aldrig i en enbordsturnering om jag är först in. Om det är det du menar så ska du nog jobba in det så fort som möjligt. Om ett par st har limpat med och jag har BRA POSITION så kan jag tänka mig att limpa med TJs QJs 66 77 88, kanske KQs också, men jag slår nog hellre om med den. AQ är en raise eller fold hand. Möjligen, möjligen kan jag limpa på knappen om många är med och jag inte tror att ett omslag har någon större chans att vinna potten. Citera
LarsRune Postad 9 November , 2004 Rapport Postad 9 November , 2004 Satt just och funderade på om jag inte borde editera mitt inlägg och skriva några rader om postion också, eftersom jag helt glömde det igår... Dessa marginella händer spelar jag givetvis bara i sen position, och långt ifrån alltid. Först in från sen position är inget problem vid dessa bord. Här anses Ax, Kx, 22 vara bra händer att syna en preflop all-in med, så då kan du tänka dig vad som spelas och hur vilken respekt man möts av vid en 3xBB-höjning preflop. Citera
Notbadatall Postad 9 November , 2004 Rapport Postad 9 November , 2004 Har någon spelat : $8+0.8$ eller t.o.m. 16+1.6$? Stor skillnad på spelarna? Vet inte vad det är för sida som har de limitarna på SNG:s. Spelade lite 20-30 dollars sng:s igår på partynätverket som omväxling till mitt vanliga limitspel...och sämre spelare får man leta efter. Efter 5 händer så går en spelare betar 300, spelaren efter synar 300, en efter det går all-in 470, spelaren efter det synar 470, de andra två synar. Flopp J94, första killen checkar andra betar all in med 250 typ de som har marker kvar går all in eller synar. Händerna är 66,KT,AJ,55 turn Q river x. 3 spelare åker ut och KT är chipleader med 3700 typ....senare med 4 kvar har KT-snubben 3000 kvar blinds 50/100 dubblar beten på SB och BB med 3100 synar. Flopp 457 SB går all in 2800 BB blixtsynar med Q6o SB har J5 off....KT-mannen hade 3700 av totalt 8000 i chips och kommer inte in the money.....där ungefär har du nivån....lol...att sen en annan kille foldar bort tills han har 50 kvar av sina 800 när blindsen är 100/200 gör ju inte saken sämre, jag kom 2:a och behövde bara spela en hand... Ja jag ville bara tydligöra nivån på lirarna på 20 dollars sng:s....visst detta var nog ett extremfall men kul var det... Citera
ucamper Postad 9 November , 2004 Rapport Postad 9 November , 2004 Kommer du verkligen ITM över 50% med ett så tight spel? Ja faktiskt. Men som Johan skriver så är det kanske inte så tight som jag trodde. /ucamper Citera
Recommended Posts