Gå till innehåll

Recommended Posts

Postad

Buy-in: $200 + $15 - NL - 9 Seats

Stakes: 20/40 Current level: 1 Next level in: 4 min.

bwfc88 has t2080

bassman1987 has t2100

DANGERDOOM has t2540

BIGXXFISH has t1940

-SOXY- has t1920

HERO has t1960

BUZZ L Y has t1840

deadrabbit has t1740

ech66 has t1880

HERO posted small blind (t20)

BUZZ L Y posted big blind (t40)

HERO has 6 :spade: 5 :spade:

5 folds

BIGXXFISH called t40 and raised t80

1 folds

HERO called t100 and raised t225

1 folds

BIGXXFISH called t225

Dealing flop.

Board cards [ K :diamond: 7 :heart: 4 :heart: ] (t730)

HERO bet t425

...

Inga reads överhuvudtaget. Kan tänka mig att en random FI's HD ligger på: {77+, A5s+, K9s+, QTs+, JTs, A8o+, KJo+, QJo} (Ungefär vad jag skulle höja med i ett omvänt läge).

1) Hur stor fold equality tror ni vi har pre-/postflop i detta läge?

2) Tror ni man kommer undan med ett sådant spel ofta nog att göra det till vinnande i längden? (Förutsatt att showdown endast sker runt 10% utav gångerna & att vi gör detta med både stora och små händer).

3) Vad tycker ni om spelet i allmänhet?

Postad

Är det verkligen lönt att göra detta spel ur postion med bara 50xBB i stacken? Tror du det bara blir showdown 10% gångerna och du stjäl resten är det väl iofs inte mkt att snacka om. Svårt att gå back om motståndarna "alltid" lägger sig.

Postad

Jag spelar inte så mycket SNG:s men tycker det är dumt att fajtas om blindsen på de tidiga nivåerna. En hand som 56s är ju inte heller rolig att spela ur position på floppen. Och när du betar floppen så blir du tvungen att syna om han ställer in.

Jag föredrar att vara mycket mer försiktig tidigt i turneringarna. Blindsen är väldigt låga här och jag ser ingen orsak riskera allt med en svag hand ur position.

Postad

Fold pre-flop! Fold pre-flop! Fold pre-flop! Fold pre-flop! Fold pre-flop! Fold pre-flop! Fold pre-flop! Fold pre-flop! Fold pre-flop! Fold pre-flop! Fold pre-flop! Fold pre-flop! Fold pre-flop! Fold pre-flop! Fold pre-flop! Fold pre-flop! Fold pre-flop! Fold pre-flop! Fold pre-flop! Fold pre-flop!

Att du ens ser floppen är nästan en liten skandal. (tjänstefel då?)

Du spelar på Party va? På det inköpet också... inte värt att stjäla blinds eller försvara sig så tidigt med de korten.

Så tycker jag iaf.

Postad
Är det verkligen lönt att göra detta spel ur postion med bara 50xBB i stacken? Tror du det bara blir showdown 10% gångerna och du stjäl resten är det väl iofs inte mkt att snacka om. Svårt att gå back om motståndarna "alltid" lägger sig.

Förstår inte vad du menar med 50xbb. Det är ju just det som ger spelet sin equality. Positonen har annars mindre betydelse och huruvida det är lönsamt eller ej kan jag inte svara på.

Jag spelar inte så mycket SNG:s men tycker det är dumt att fajtas om blindsen på de tidiga nivåerna. En hand som 56s är ju inte heller rolig att spela ur position på floppen. Och när du betar floppen så blir du tvungen att syna om han ställer in... Jag föredrar att vara mycket mer försiktig tidigt i turneringarna. Blindsen är väldigt låga här och jag ser ingen orsak riskera allt med en svag hand ur position.

Jag är inte tvungen till någonting. Orkar inte kommentera resten men det märks att du inte spelat många enbordsturneringar.

Cyntax:

Att du ens ser floppen är nästan en liten skandal. (tjänstefel då?)

Du spelar på Party va? På det inköpet också... inte värt att stjäla blinds eller försvara sig så tidigt med de korten.

Vad är det du vill ha sagt? Nej, det här är ingen 10+1 på party. Jag skulle uppskatta om du kunde mer i detalj förklara varför du tycker som du gör. Huruvida det inte är värt att varken stjäla eller försvara sina blinds "så tidigt" kan jag endast skratta åt. :roll:

Postad

Ok, diskussionen tog en lite annan väg än vad jag hade hoppats på. Kom ihåg att korten är i princip betydelselösa. Med 10% showdown menade jag inte att han lägger sig 9 gånger utav 10. Utan med showdown så menade jag just showdown. Vilket troligtvis är en grov överdrift, men iaf.

Här är ett annat exempel på en liknande hand. I denna sng är det flera regulars med och en del riktigt bra spelare. Min bild av so_lucky är att han brukar vara alldeles för svag postflop. Jag borde ha förhållandevis tight image vid bordet då jag sällan visar upp en skräphand vid ett sånt här tidigt skede.

Buy-in: $500 + $20 - NL - 9 Seat

Stakes: 20/40 Current level: 1 Next level in: 7 min.

HERO has t2000

scottyk has t2000

DANGERDOOM has t2000

RJK3rd80 has t2000

8crazy8 has t2000

BUZZ L Y has t2000

Salow has t2000

THE FUROR has t2000

so_lucky has t2000

RJK3rd80 posted small blind (t20)

8crazy8 posted big blind (t40)

HERO has T :diamond: J :spade:

3 folds

so_lucky called t40 and raised t80

HERO called t120 and raised t260

4 folds

so_lucky called t260

Dealing flop.

Board cards [ 7 :spade: 5 :heart: 4 :spade: ] (t820)

so_lucky checked.

HERO bet t460

so_lucky has 10 seconds to respond.

...

Postad
Ja, hela tidighetsgrejen är en av de sakerna som jag hör bland ändå förhållandevis bra spelare som förvånar mig mest. Det är i vart fall inte särskilt logiskt.

Jag är ingen van SnG-spelare, spelade många SnG's förr men det var mot galna fransmän på $10+$1 på Everest vilket knappast kan jämföras med $200/$500 på Party där många duktiga lirare håller till som jag har förstått det, men...

Hur ställer du ditt påstående i relation till Howard Lederers råd om att spela konservativt tidigt i en SnG?

Personligen har jag inget emot att resteala med en SC i allmänhet, men då vill jag ha en read på snubben ifråga innan jag gör det. Att göra det mot en random fi i första rundan är jag inte överdrivet förtjust i, då han inte har så stort incitament för att stjäla då blindsen är så låga och alltså troligen har en hyfsat ordentlig hand, alltså är fold equity låg här. Dock är det absolut inte tokfel om man föredrar en aggressiv spelstil.

På floppen tror jag dock att man har avsevärt mycket högre fold equity i samma situation, då man har visat styrka före floppen och betar ut direkt, skulle inte alls ogilla att ställa in på floppen med ett drag.

Postad
Vad är det du vill ha sagt? Nej, det här är ingen 10+1 på party. Jag skulle uppskatta om du kunde mer i detalj förklara varför du tycker som du gör. Huruvida det inte är värt att varken stjäla eller försvara sina blinds "så tidigt" kan jag endast skratta åt. :roll:
Ja, hela tidighetsgrejen är en av de sakerna som jag hör bland ändå förhållandevis bra spelare som förvånar mig mest. Det är i vart fall inte särskilt logiskt.
Jag har funderat hela dagen på det där och jag måste vika mig. Varför? Hur kom jag fram till detta?

Jo, på den nivån du spelar är spelet helt annorlunda mot 11-22 jag spelar. På min nivå vimlar det av kassa spelare som inte viker sig för något, dom gamblar gärna med :6s::6c: på den floppen.

Och varför spela sämre bara för att blindsen är låga och man är tidigt i en sng? (Nu kommer jag inte ihåg alla bra argument jag hittade idag.)

Men du gör nog rätt att försvara din mörk oavsett blinds eller inköp nu.

Sen om det är rätt JUST NU...

Postad
Hur ställer du ditt påstående i relation till Howard Lederers råd om att spela konservativt tidigt i en SnG?

Jag tror inte det spelar någon särskilt stor roll hur man spelar tidigt i en sng (inom ramarna för någorlunda ok spel) eftersom insatserna är väldigt låga. Detta förutsatt att någon inte fullkomligt spyr ut marker som går att plocka upp.

Postad
E juh givet att du försöker sno där. Folk kommer ställa mot dig där alldeles för ofta när du gör det så tydligt. illa illa! =)

Tro inte att jag lirar så här i våra live games. :D Eller vafan mot dig skulle det väl bli en höjning för värde. ;)

Postad
Att göra det mot en random fi i första rundan är jag inte överdrivet förtjust i, då han inte har så stort incitament för att stjäla då blindsen är så låga och alltså troligen har en hyfsat ordentlig hand, alltså är fold equity låg här.

Så behöver det inte alls vara. Gör FI detta med sina stora händer så gör han det även med skräp en viss % utav gångerna.

Det är ytterst ovanligt att det bli roundfold i dessa turneringar. En höjning från tidig position behöver inte alls tyda på en stark hand. Speciellt på 520 där det inte finns någon som inte är medveten om att en raise från UTG-MP tyder _vanligtvis_ på styrka.

Lite andra tankar: Bordet ska veta att man inte är där för att spela weak-tight, då det är den sämsta möjliga imagen man kan ha vid dessa sngs. Händerna är lätta att komma ifrån de gånger vi möter motjuck och när väl pengarna åker in kommer vi allt som oftast att vara favoriter.

Annars så gör det nog inte lika mycket att FI direkt till höger om oss får del av dessa marker då han träffar/har en hand.

En loose/aggressiv spelstil tidigt tror jag endast gynnar oss i de senare skedena av turneringen.

Postad

Inga reads överhuvudtaget. Kan tänka mig att en random FI's HD ligger på: {77+, A5s+, K9s+, QTs+, JTs, A8o+, KJo+, QJo

Om det här är hans HD efter att ha synat en re-raise pre-flop tycker jag att det är en otroligt dum bluff.

Däremot är jag ett stort fan av re-steals i allmänhet. Inget är så kul som att komma over the top på en höjare + synare eller en notorisk butonhöjare :) Men framförallt ger det deception när man har en riktig hand, och får motståndaren att tänka sig för innan han snor.

Postad

Inga reads överhuvudtaget. Kan tänka mig att en random FI's HD ligger på: {77+, A5s+, K9s+, QTs+, JTs, A8o+, KJo+, QJo

Om det här är hans HD efter att ha synat en re-raise pre-flop tycker jag att det är en otroligt dum bluff.

Däremot är jag ett stort fan av re-steals i allmänhet. Inget är så kul som att komma over the top på en höjare + synare eller en notorisk butonhöjare :) Men framförallt ger det deception när man har en riktig hand, och får motståndaren att tänka sig för innan han snor.

Postad